Dreva hur?

ceasar: Bra fråga.

Sen undrar jag vart man lämpligast köper ett bra framdrev... är det stor skillnad på hållbarhet osv, på drev och drev?

Man behöver inte räkna så mycket på omdrevning.
1 kugg på t.ex. 14 (framdrev) gör 1/14 dvs. ca 7 %.
1 kugg på 45 gör 1/45, ca 2 %.

Svårare än så är det inte.

Vad man trivs med kan man inte räkna fram, det måste provas.
/u

Kay skrev:
ceasar: Bra fråga.

Sen undrar jag vart man lämpligast köper ett bra framdrev... är det stor skillnad på hållbarhet osv, på drev och drev?

Kör du med 530 kedja?(orginal storlek)...Tänk på att köpa ett drev som är anpassat till kedja.

På Addemoto i Lomma har dom säkert drev hemma till 530 kedja. www.addemoto.se ring eller maila..

Edit: Om du drevar upp med tex 3 bak, så måste du givetvis byta kedja, Om det inte sitter en 118/120 rullars på redan nu i bra skick. Men för att livslängden skall bli optimal så byt hela drivpaketet.

Last edited:
Dogge: det skall vara orginal allt som är på...
Tror jag testar ett ner fram till o börja med... Måste jag ändra setupen vad det gäller svingen slängd? Kan jag stöta på komplikationer i andra fall?

Jag skulle köpa två kugg större bak. Ett ner och tre upp bak, som tex Swedie skrev är på tok för mycket gatkörning tycker jag.
Med två kugg större bak, brukar originalkedjan räcka bra också, plus att du får fram axeln nästan max, vilket bidrar till lättare uiiilning också.

Inga ändringar när du drevar ner fram, 1 kugg ner till 530 kedja. Det enda som du behöver göra är att du får spänna kedjan lite...

Mvh//Doggelito

Geiger skrev:
Jag skulle köpa två kugg större bak. Ett ner och tre upp bak, som tex Swedie skrev är på tok för mycket gatkörning tycker jag.
Med två kugg större bak, brukar originalkedjan räcka bra också, plus att du får fram axeln nästan max, vilket bidrar till lättare uiiilning också.

Bytar du till 2 sprillans nya drev, är det en mkt klok investering att köpa ny kedja.

Du har PM Kay

kör med detta bakdrevet på vägen, inga problem med hörselproppar :D

Bifogat

• litenIMG_2152_1.jpg
    litenIMG_2152_1.jpg
    134.7 KB · Visningar: 202
Zilversurfer skrev:
Bytar du till 2 sprillans nya drev, är det en mkt klok investering att köpa ny kedja.

Du har PM Kay

Och med ett nytt drivpaket kan han ju lika gärna köpa 520 och tjäna massor med hästar. Eller nåja, någon iallafall. Kostar ju inget liksom.

MackeNo1 skrev:
Enda nackdelen med nerdrevning är ju att hastighetsmätaren visar fel och att den kommer att visa fler mil än vad man kört egentligen...
Då får man ta och dreva upp hojen nästa säsong :tummenupp

Det skiljer ju lite i utväxling på årsmodellerna men för min -99 så gjorde jag en beräkning vad toppfarten skulle bli med de olika utväxlingar som finns enkelt tillgängliga.

Jag räknar på motorvarvet där jag har max HK efter som det är det viktiga för att bibehålla hastighet och det är frambromsade 10500 r/min på min hoj.

Det är inte helt lätt att rita en tabell och ingenstans att lägga upp den så det får bli som det blir :)

.......... B.....
F...I 42 I 43
15 I 269 I 262
16 I 287 I 280
17 I 305 I 298...

Standardutv på min hoj är 16/43

Jag kör med -1 kugg på framdrevet (yzf R1)... tycker det skottar på helt tillräckligt för att sen kunna ha måttligt varv i högfart... :)

Victor skrev:
Och med ett nytt drivpaket kan han ju lika gärna köpa 520 och tjäna massor med hästar. Eller nåja, någon iallafall. Kostar ju inget liksom.

Vad är det för skillnad på 520 och 530 kedja?

Bollox skrev:
Storleken på rullarna och längden på länkarna.

Så man ska ha olika många länkar beroende på om det är en 520 eller 530 kedja? Varför skulle en 520 kedja vara bättre än en 530 kedja effektmässigt?

Många frågor, men frågar man inte så får man inget veta... :tungan

Bollox skrev:
Storleken på rullarna och längden på länkarna.

Nix, skillnaden är bredden på rullarna.

530 5/8" delning och 3/8" bredd
525 5/8"delning och 5/16" bredd
520 5/8"delning och 1/4" bredd

Last edited:
MackeNo1 skrev:
Så man ska ha olika många länkar beroende på om det är en 520 eller 530 kedja? Varför skulle en 520 kedja vara bättre än en 530 kedja effektmässigt?

Många frågor, men frågar man inte så får man inget veta... :tungan

Nej jag hade fel. Kolla några inlägg längre upp... Hade för mig att rullarna var grövre men hade fel.

Last edited:
Gixxer-6:an skrev:
Kolla här vad drevningen kan göra.
http://r1-magic.ws/
Gå in på "Yamaha YZF R1 Speed calculator"

Den där var ju jäkligt behändig, det värsta av allt är att den (i motsats till mej) faktiskt räknar rätt!! :)

Jag räknade om mina siffror (tog deras däcksdiam som är korrigerad för diameterökningen vid rotation) och nu blev det rätt, vet inte riktigt hur jag räknade första gången?? (fast det var för några år sedan jag gjorde den, får skylla på det), hehe

Kan ju bara kontatera att orginalhastighetsmätaren vissar duktigt fel

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...