Dreva hur?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Nu har jag känt på rettan tillräckligt mycket för att konstatera att jag vill dreva om lite, men frågan är bara hur mycket... Jag vill inte ha ett pizzadrev på bågen, dock lite lägre drevning än idag, då jag vill kunna rycka upp den i tidig fart i 2ans växel, utan koppling och bip-gas. Det går ju idag, men det förutsätter ett j-a ryck, hyffsat hög fart och lite soppa i tanken. Jag har hört att ett ner fram gör ganska stor skilnad, men hur stor skilnad? Vad är att föredra?

Jag skiter i att jag förlorar 20km/h i toppfart, (vilket man nödvändrigvis inte gör, då hojen istället varvar ur längre än vad den normalt orkar i 6ans växel, right?)

Jag vill kunna köra den rätt normalt, den skall inte vara HELSPRATTLIG i alla växlarna liksom, utan körbar för en runda på kurviga vägar, men lättsam o wheela med... vad tycker ni? Räcker det med en ner fram? Jag ska inte köra o tolva med rettan, så fetingdrevsalternativen som innan sagt går bort.
 
Öh. en miljon?

Jag vet inte. Men det kan du nog räkna ut om du orkar. Jag orkar inte. Men räkna kugg på växlarna och sen mät hjulets omkrets och jämnför före och efter hur mycket bakhjulet snurrar. blurk.

skitsamma, jag körde -1 +5 på min 02 R1 ett tag o det gick utmärkt o köra i cali med där det var mycket trafikköer o cruisandes på stranden o sånt. Högre drevning gör ju sakta körning lättare i med att du har fler varv att leka med.
 
Jag har också tänkt dreva ner hojen till i sommar. Har fått för mig att 1 kugg ner fram och 2 kugg upp bak skulle kunna vara lagom.
Eftersom jag kör kåplöst så kommer hojen säkerligen att gå minst lika fort som innan, med nerdrevningen så orkar den ju varva ur lättare.

Enda nackdelen med nerdrevning är ju att hastighetsmätaren visar fel och att den kommer att visa fler mil än vad man kört egentligen...
 
Kay skrev:
Nu har jag känt på rettan tillräckligt mycket för att konstatera att jag vill dreva om lite, men frågan är bara hur mycket... Jag vill inte ha ett pizzadrev på bågen, dock lite lägre drevning än idag, då jag vill kunna rycka upp den i tidig fart i 2ans växel, utan koppling och bip-gas. Det går ju idag, men det förutsätter ett j-a ryck, hyffsat hög fart och lite soppa i tanken.

Tror du lär slipa på tekniken... det du beskriver går att göra upp till 5:an 6:an. Ett ner i fram räcker säkert.
 
MackeNo1 skrev:
Enda nackdelen med nerdrevning är ju att hastighetsmätaren visar fel och att den kommer att visa fler mil än vad man kört egentligen...

Varför skulle den visa fler mil?
Beror det inte på hur fort framhjulet snurrar?
 
Mavve skrev:
Varför skulle den visa fler mil?
Beror det inte på hur fort framhjulet snurrar?

Hastighetsdrivningen sitter på utgående axel typ. Den räknar bara varv och kan bara utgå från originaldrevning. Så ligger det till! :rolleyes:
 
Så den kommer visa 13% mer mil än den gått? Äh. Skitsamma, kör inte bågen för o få igen pengar när jag säljer, utan för o ha kul.

Får väl testa!
 
Kay skrev:
Så den kommer visa 13% mer mil än den gått? Äh. Skitsamma, kör inte bågen för o få igen pengar när jag säljer, utan för o ha kul.

Får väl testa!

Jag tycker att 13% är för surrigt på motorväg när man försöker lägga lite mil. Ett ner fram är mycket billigare (om du inte ändå ska byta drivpaket) och då blir det drägligt att köra fort.
Angående milen, spelar roll lixom. Den drar nästan lika mycket bensin och du kommer lika långt på en tank.
Är du orolig för milen så dra ur mätaren ett tag då.
 
Jag drevade ner min Suzuki en kugg fram och jävlar va enkelt det blev att få upp den men med facit i hand så skulle jag drevat ner två kugg.

Hälsningar Kleiv på malte:s dator.
 
Vi kör på ett till o börja med!

Rigge: Får du upp en retta på bip-gas och ryck i femman med orginaldrevning och orginalsetup på dämparhårdheten fram så skall bjuda på en bira.
 
Kay skrev:
Okej! Hur många procent hastighet tappar man per växel cirka?

Enkelt. Exempel: du har tex 44 bak och 15 fram och ändrar till 44 bak och 14 fram.

44 / 15 = 2,93
44 / 14 = 3,14
2,93 / 3,14 = 0,93

Det betyder att tex 4500 rpm med std drevning ger 100km/h, ger 93 km/h med ändrad drevning.
Det betyder också att hastighetsmätaren på de flesta sport hojar visar åt helvete, pga de mäter på utgående axeln.
 
Kay skrev:
Det går ju idag, men det förutsätter ett j-a ryck, hyffsat hög fart och lite soppa i tanken.

Det va det där jag menade. Ju mer du kör desto mer känsla får du för vilket varv du ska ligga på. Att gasa upp en R1 med lätthet på 2:an är inge problem, alltså det du skriver att man måste rycka som fan för och ha lite soppa osv...

Edit: Får visst upp en R1 på 5:an utan att röra kopplingen... helt original.
 
Rigge skrev:
Det va det där jag menade. Ju mer du kör desto mer känsla får du för vilket varv du ska ligga på. Att gasa upp en R1 med lätthet på 2:an är inge problem, alltså det du skriver att man måste rycka som fan för och ha lite soppa osv...

Edit: Får visst upp en R1 på 5:an utan att röra kopplingen... helt original.

Ok! Impregnerande! :)
Dock tycker jag inte det är ett kriterie för att dreva ner redan nu. Varför göra det svårare än det behöver vara?
 
Kay skrev:
Ok! Impregnerande! :)
Dock tycker jag inte det är ett kriterie för att dreva ner redan nu. Varför göra det svårare än det behöver vara?

Men jag rekomenderar ner ett fram, kostar 150kr och blir du inte nöjd köp större bakdrev sen.
 
Hade en ner fram på min gamla TL, konstigt att inte fabriken hade så original, allt blev bättre, högre toppfart också, utan att kännas surrig.
När jag hade den som streetfighter hade jag 2ner fram och 3 upp bak tror jag. Det var inte så roligt mer än att den wheelade väldigt lätt. Surrigt som fan på motorväg och toppade bara nära 250 enligt cykeldatorn vid rödstoppet, och vips är men hjälplöst sist när man cruisar i grupp (man vill ju inte ligga på rödvarv hela tiden).
 
Om man drevar ner ett fram, måste ju bakhjulet flyttas bak lite för att kedjan ska vara rätt spänd. Spelar det någon roll, eller är det så pass lite att det inte märks?
När jag drevade ner 1 fram på min gamla motard, kändes det bara som att man var tvungen att växla mer, men så provade jag en likadan hoj som hade 2 upp bak och med den var det mycket lättare fastän det var ungefär samma utväxling.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top