Dreva hojen?

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Partille Göteborg
Hoj
Kawazuki ZX9R
Jag har tänkt att jag ska dreva hojen nästa gång jag byter drivpaket.
Jag behöver inte en hoj som gör 270km/h. Det räcker med 240km/h.;)
Jag vill att den ska lyfta sig lite lättare på de första växlarna och accelerera bättre. Vad är att rekommendera?
Har läst lite här och där på nätet och en kugg ner fram och två extra bak verkar vara vanligt?
Om jag nu tar ner en kugg fram och två extra bak, hur mycket gör det i så fall på topphastigheten? Kan man enkelt räkna ut det procentuellt?
Kör en Ninja ZX9R. 1997
 
Last edited:
Jag drevade ner min CBR600rr i vintras med en kugg fram bara. Det gjorde stor skillnad! Saknade att jag knappt hade något på låga varv men nu kan man enkelt gasa upp den om man vill på hjulet. Jag vet inte hur mycket det gjorde på topphastighet men jag skulle gissa på en ca 10 km/h...
 
Jag har tänkt att jag ska dreva hojen nästa gång jag byter drivpaket.
Jag behöver inte en hoj som gör 270km/h. Det räcker med 240km/h.;)
Jag vill att den ska lyfta sig lite lättare på de första växlarna och accelerera bättre. Vad är att rekommendera?
Har läst lite här och där på nätet och en kugg ner fram och två extra bak verkar vara vanligt?
Om jag nu tar ner en kugg fram och två extra bak, hur mycket gör det i så fall på topphastigheten? Kan man enkelt räkna ut det procentuellt?
Kör en Ninja ZX9R. 1997

Jag hittade en xls-fil på nätet för min Blackbird.
Vissa parametrar stämde inte så jag har modifierat lite här o där.
Kanske du kan ändra i den så att den stämmer någorlunda med din hoj.
Pm:a om du vill ha den. Det gick inte att lägga upp det filformatet här.
Neddrevning behöver inte innebära lägre toppfart. På en Bandit 1200 jag hade för ett par år sedan så blev toppfarten högre (mätt med cykeldator) pga att den varvade ut bättre på högsta växeln. Jag skulle tippa att det blir samma effekt på Blackbirden. Enligt mina beräkningar kommer toppfarten inte att öka men den kommer inte heller att minska. Däremot kommer den att kunna ta sig upp i max toppfart betydligt snabbare (som då kommer att ligga ca 500-750 varv högre).
 
Last edited:
Jag har tänkt att jag ska dreva hojen nästa gång jag byter drivpaket.
Jag behöver inte en hoj som gör 270km/h. Det räcker med 240km/h.;)
Jag vill att den ska lyfta sig lite lättare på de första växlarna och accelerera bättre. Vad är att rekommendera?
Har läst lite här och där på nätet och en kugg ner fram och två extra bak verkar vara vanligt?
Om jag nu tar ner en kugg fram och två extra bak, hur mycket gör det i så fall på topphastigheten? Kan man enkelt räkna ut det procentuellt?
Kör en Ninja ZX9R. 1997

Jag drevade ner min R1 en kugge ifram.
Det gjorde en jävla skillnad, för stor faktiskt.
Kändes som att det försvann en växel på hojen.
Växlarna blev alldeles för korta och hetsig som fan på bakhjulet.

Mitt tips är att dreva ner den mindre i bak istället.
 
Jag har tänkt att jag ska dreva hojen nästa gång jag byter drivpaket.
Jag behöver inte en hoj som gör 270km/h. Det räcker med 240km/h.;)
Jag vill att den ska lyfta sig lite lättare på de första växlarna och accelerera bättre. Vad är att rekommendera?
Har läst lite här och där på nätet och en kugg ner fram och två extra bak verkar vara vanligt?
Om jag nu tar ner en kugg fram och två extra bak, hur mycket gör det i så fall på topphastigheten? Kan man enkelt räkna ut det procentuellt?
Kör en Ninja ZX9R. 1997

Jag kan tänka mig att toppfarten blir ca 240.
Den lär nog bli väldigt hetsig på 1an (okörbar) men mkt piggare på 2,3.
bakhjuls körning lär gå som en dans på 2,3.
1kugg fram motsvarar 3bak .
Men alla trixare som kör på bakhjulet i väldigt låg hastighet har ju 50-55 kugg bak.
:yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top