Dreva en R1-06

Nej, det var rätt från början. Mätaren kommer visa att hojen har gått mer än vad den egentligen har gjort.

Vapor - Vad gäller vrid-diskutionen så är det lite fel att säga som du gör. Motorns vridmoment kommer alltid vara samma oavsett drevning. Men däremot så kommer hojen kännas 10% starkare, eller accelerera 10% hårdare vid givet varvtal och växel, men hastigheten kommer å andra sidan vara 10% lägre vid samma varvtal. Så att dreva är som att byta växel. Lägre växel, samma som lägre drevning som betyder bättre acceleration och lägre hastighet.

Ja, jag menade såklart om man jämför vridmomentet vid en viss hastighet före och efter drevning. Störst skillnad märker man nog på 1:an,2:ans och 3:ans växel.
Det är ju ingen direkt större skillnad på 4:an, 5:an och 6:an i orginaldrevning. Alla växlarna gör ju typ 50-280km/h :näsblod
 
Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

Back
Top