Dreva en R1-06

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Har beställt lite nya drev och en ny kedja till hojen.
16 kuggar (17 orginal) fram och 47 (45 orginal) bak ska väl ge den en skjuts framåt även på lägre varv. Någon annan som testat och vad tyckte ni isåfall om resultatet? Hur blir det med tripp/milmätaren?

// Vapor

Finns väl något som heter i stil med speedohealer där du kan fixa så mätarna ska visa rätt!

Jag kör med 1 kugge mindre fram på min R1-07:a och det passar mig bättre. Köpte en speedohealer men plockade aldrig på den eftersom det verkade lite för struligt för att vara roligt :rolleyes:

Vet någon hur mycket en kugg fram påverkar den mätarhastigheten felaktigt?

/D.

Jag kör med 1 kugge mindre fram på min R1-07:a och det passar mig bättre. Köpte en speedohealer men plockade aldrig på den eftersom det verkade lite för struligt för att vara roligt :rolleyes:

Vet någon hur mycket en kugg fram påverkar den mätarhastigheten felaktigt?

/D.

Nu är inte jag någon teknikgud som typ Boris men kan inte tro att ett kugg mindre fram ska någon stor betydelse!

Nu kan jag ha djävligt fel men gissar på att mätaren visar ca 6% mer om man går ner från 17-16 ...

Om det är så enkelt att ta kuggantal/kuggantal vore det bra. Jag antar att det är så tills någon annan motbevisar:) . Isåfall har min R1:a gått ca 32 mil mindre än mätaren visar, omvänt fusk:D

/D.

Dum fråga kanske men gäller det endast digitala mätare, alltså att det vissar fel?
Eller är det på alla mättare oavsett om det är analog elelr digital?

Kolla mot en GPS. Alt släng på en billig cykeldator att checka mot. Dom är sjukt exakta om man calibrerar rätt. Även dom billigaste. Sedan så finns det givetvis formler att räkna ut det med också. Och banåkarna på forumet torde ju vara proffs på det här så sök i teknik alt racingforumet.
Om jag räknat rätt så får du en skillnad på 11% i utväxlingen Original 2,65 ny 2,94.
/U

Dum fråga kanske men gäller det endast digitala mätare, alltså att det vissar fel?
Eller är det på alla mättare oavsett om det är analog elelr digital?

Sitter givaren till hastighetsmätaren på utgående axel så kommer hastigheten på mästean bli missvisande oavsett om du har digital eller analog mätare...

Blir som tidigare sagt i tråden kvoten som spelar roll.

1 kugg mer. 18/17 = 1,06 ger att hojen går 6% snabbare mot vd det står på mätaren förutsatt mätare är rätt.

1 kugg mindre. 16/17 = 0,94 hojen 6% långsammare än vad som står på mätaren.

/Urban

Läste på någon engelsk sida att man fick 4-5%mer vrid vid samma varvtal om man drevade ner en kugg fram och drevade man dessutom upp 2 kuggar bak så skulle det göra hela 18% skillnad?! Alltså 18% mer vrid vid samma varvtal?

Så om jag skulle ligga på säg 6500rpm och ha 80nm där i vanlig drevning så skulle jag ha 94,4nm då? Siffrorna är bara ett exempel och inte verklighetsbaserade på något vis.

Allt hade underlättat om man mätt hastighet och antal mil man kör på bakhjulet och inte på... vevaxeln (??)

Hastighetsmätaren kommer att visa 10% mer. vilket får trippen att gå 10% snabbare.

16/47 = 0,34

17/45 = 0,3777778

ger en skillnad på 10%

Om det är så enkelt att ta kuggantal/kuggantal vore det bra. Jag antar att det är så tills någon annan motbevisar:) . Isåfall har min R1:a gått ca 32 mil mindre än mätaren visar, omvänt fusk:D

/D.

Näääh det är nog tvärtom, iaf om du slängt på ett mindre kugg fram.

Last edited:
Sitter givaren till hastighetsmätaren på utgående axel så kommer hastigheten på mästean bli missvisande oavsett om du har digital eller analog mätare...

Blir som tidigare sagt i tråden kvoten som spelar roll.

1 kugg mer. 18/17 = 1,06 ger att hojen går 6% snabbare mot vd det står på mätaren förutsatt mätare är rätt.

1 kugg mindre. 16/17 = 0,94 hojen 6% långsammare än vad som står på mätaren.

/Urban
Min sitter vid framhjulet. Så om jag förståt rätt så blir det inte fel?

Hastighetsmätaren kommer att visa 10% mer. vilket får trippen att gå 10% snabbare.

16/47 = 0,34

17/45 = 0,3777778

ger en skillnad på 10%

Näääh det är nog tvärtom, iaf om du slängt på ett mindre kugg fram.

Nej, det var rätt från början. Mätaren kommer visa att hojen har gått mer än vad den egentligen har gjort.

Vapor - Vad gäller vrid-diskutionen så är det lite fel att säga som du gör. Motorns vridmoment kommer alltid vara samma oavsett drevning. Men däremot så kommer hojen kännas 10% starkare, eller accelerera 10% hårdare vid givet varvtal och växel, men hastigheten kommer å andra sidan vara 10% lägre vid samma varvtal. Så att dreva är som att byta växel. Lägre växel, samma som lägre drevning som betyder bättre acceleration och lägre hastighet.

Min sitter vid framhjulet. Så om jag förståt rätt så blir det inte fel?

Precis - mäter hastighetsmätaren på framhjulet så spelar drevningen naturligtvis ingen roll.

Last edited:
Läste på någon engelsk sida att man fick 4-5%mer vrid vid samma varvtal om man drevade ner en kugg fram och drevade man dessutom upp 2 kuggar bak så skulle det göra hela 18% skillnad?! Alltså 18% mer vrid vid samma varvtal?

Så om jag skulle ligga på säg 6500rpm och ha 80nm där i vanlig drevning så skulle jag ha 94,4nm då? Siffrorna är bara ett exempel och inte verklighetsbaserade på något vis.

Allt hade underlättat om man mätt hastighet och antal mil man kör på bakhjulet och inte på... vevaxeln (??)

Wooohoo. Sakta i backarna. Med 10% ändring är som det att köra en en växel lägre, plus att du har tagit bort sexans växel. Glöm bort allt vridmomentsprat för det verkar bara förvirra.
Men visst känns hojen betydligt kvickare, speciellt när man ser hastighetsmätaren sticka iväg.

Nyare hojar mäter på utgående drev, dvs i praktiken samma som på bakhjulet eftersom utväxlingen mellan drev och bakhjul är konstant.

Millen har givaren på bakhjulet :tummenupp , så hastigheten stämer lika bra än hur mycket man drevar :yoparty

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025