Dreva ångbåten?

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Då jag väldigt sällan kör fortare än 160 km/h utan tycker det är skoj att ligga 70-120 på små krokiga vägar, kan man dreva ångbåten för att få lite mer ös i den? Hur mycket gör ett kugg mindre fram?

Akn78 skrev:
Då jag väldigt sällan kör fortare än 160 km/h utan tycker det är skoj att ligga 70-120 på små krokiga vägar, kan man dreva ångbåten för att få lite mer ös i den? Hur mycket gör ett kugg mindre fram?

Fick tipset av en jobbarpolare (som jag litar duktigt mycket på när det gäller hojar) att hellre gå upp två tagg bak istället för att minska på diametern på framdrevet. Sliter mindre kedja. Fast det rekommenderas ju att man byter hela drivlinan samtidigt.

Hade tänkt att prova det nästa säsong (som troligen är den sista som den här drivlinan går) för att få lite bättre bottendrag. Om det blev någon väsentlig skillnad så byter jag hela drivlinan sen. Hastighetsmätaren är inget problem för mig då givaren sitter på framhjulet.

Akn78 skrev:
Det beror på vad man söker så att säga.
Men jag tyckte det gjorde en hel del med en kugg mindre fram på min FZR1000 jag hade.
Det blev en mkt trevligare maskin och utväxlingen passade min typ av körning mkt bättre än orginalutv. Dvs roligt tempo på krokiga 70-90vägar.
Men ett kugg mindre fram brukar motsvara 3 bak om jag inte missminner mig.
Tycker helt klart att du ska plocka 3 upp bak, mer drevat så börjar det luta mot att plocka bort en växel, dvs ettan blir nästan obrukbart kort.

Hastighetsmätaren var mekanisk på framhjulet på min FZR, borde så vara på din FZ med gissar jag.
Annars kostar en cykeldator under 200pix på clas ohlsson. :tummenupp
//Tobbe

Hastighetsmätaren är inga pix, den sitter på framhjulet. Men då plockar vi nog en kugg fram eller 2-3 bak då...

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år