Drev!

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Hej! Har läst igenom alla trådar men hittar inget svar!

Har precis köpt ny kedja och han i affären sa att man helst skall byta dreven samtidigt som kedjan annars slits kedjan mycket lättare!

Hur ser mb att dreven är slitna?
Vissa säger att de skall vara böjda och se ut som vågor och vissa säger att det skall vara vassa på toppen!

Vet någon hur detta är? Jätte tacksam för svar :-D
 
När kuggarna ser ut som böjda hajtänder är drevet extremt slitet. Är drevet ytbehandlat på något sätt är det enkelt, sitter ytbehandlingen kvar överallt så är det ok garanterat. Har ytbehandlingen blivit lite tunn på enstaka stället är det ok.
Är det ett obehandlat ståldrev försök jämföra kuggarna mot ett nytt drev och titta.

Långt innan det blir så slitet så stämmer inte drevet med kedjan, om du lägger på en ny kedja så kommer den direkt att sträckas ut för att matcha en slitet drev.

Är du minsta tveksam så byt drev också.
 
när taggarna på drevet inte är trubbiga längre utan spetsiga
 
Inget bra generellt tips då flera drevtillverkare har 'spetsiga' taggar original :krama

jag tänkte mer när det är helt raka taggar, brukar ändå vara lite vinkel i toppen av varje tagg :näsblod
Men rätt som du säger, men det var ett väldigt enkelt svar jag gav :tungan
 
jag tänkte mer när det är helt raka taggar, brukar ändå vara lite vinkel i toppen av varje tagg :näsblod
Men rätt som du säger, men det var ett väldigt enkelt svar jag gav :tungan



Slut eller nästan nytt?
























Detta drev är JT sprockets men det finns fler.
 

Bifogat

  • PIC00018.jpg
    PIC00018.jpg
    25 KB · Visningar: 54
Som tillägskommentar så ska man inte kunna lyfta kedjan av bakdrevet märkbart om det är ok grejor.

Sånt är mao väldigt lätt att kolla på de flesta hojar, ta tag i kedjan helt enelt(typ i mitten där den ligger på bakdrevet) och för sök lyfta den av drevet, det ska inte gå, det ska inte märkas nåt spel i princip.
Detta förutsatt tat kedjan är korrekt spänd förstås, det hjälper ju ingen om man spänner den som en fiolsträng mellan dreven, om mna inet tycker det är hejdlöst kul att byta lager och grejor för utgående axel i moroten förstås.

Man byter i allmänhet alltid drev tillsammans med kedjan, det blir oftast bara dyrt att göra annorlunda, främst på starkare stötre hojar är det idiotiskt att försöak snåla.

Sen håller väl en slö 125a betydligt längre med skitdrev och kedja då det inte direkt är fråga om nåt enormt vridmoment eller väldigt höga hastigheter.
 
Last edited:
kom och tänka på en sak härrom dagen. vf sitter dreven på höger sida på aprilia rs:orna... brukar la sitta på vänstersidan :P
 
Last edited:
Tja, Apriliorna förr iaf hade enkelsving på högersidan och då fick de drivningen där med naturligtvis.

Det är en gissning bara att det sitter där än idag för den delen.
 
Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Back
Top