Drev växellåda Yamaha r1

miksu

Medlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
södravi
Hoj
Yamaha r1 2001
Hej jag undrar om det går att fräsa i tvåans och sexans drev. Så det blir rakt o fint igen där tapp och hål möts?? Som det är nu hoppar tvåan ur när jag gasar. Gafflarna verar inte krökta när jag mäter på dem.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ja. Motospeed gjorde den typen av operation tidigare om åren men är osäker på om kompetensen finns kvar där längre. Du lär ringa och fråga.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
cmsnl har ju mycket men är så jävla dyra, jag har aldrig köpt en skruv där trots 100+ st halv eller helruttna hojar som passerat garaget, uthuset och alla andra(s) tillgängliga utrymmen. Betala två lax för ett enda R1 drev?

Men jag hade 2 st hojar på raken med växlar som hoppade ur, i dessa fall hittade jag hela växellådor på eBay för hundralappar men det var första gången jag verkligen tittade på dreven och klackarna. När jag var yngre trodde jag "undercuttade drev" betydde att man faktiskt slipade dreven så de skulle greppa bättre, det var bara några år sen jag fattade att det är klackarna/ingreppen som ska slipas så de greppar.

Skillnaden på mina drev som hoppade ur jämfört med nya begagnade som fungerade var mikroskopisk, lite lite rundade längst ut på klackarna så att säga.

Sånt här måste ju gå att slipa till själv med en vinkelslip så det funkar igen, eller måste man härda dreven igen efteråt på något sätt? Glödga dem och släppa ner i ett oljebad eller är jag helt ute och cyklar?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sånt här måste ju gå att slipa till själv med en vinkelslip så det funkar igen
Kruxet är att få de tre (eller fler) ingreppen frästa/slipade lika mycket dvs centrerat in mot axelcentrum. Man lär använda "Mechanic Blue" om man inte har en CNC som gör det åt en.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kruxet är att få de tre (eller fler) ingreppen frästa/slipade lika mycket dvs centrerat in mot axelcentrum. Man lär använda "Mechanic Blue" om man inte har en CNC som gör det åt en.

Ja jag förstår ju att det är nästan omöjligt att på frihand slipa så alla klackar greppar samtidigt. Men måste dreven härdas efter slipning också?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ja jag förstår ju att det är nästan omöjligt att på frihand slipa så alla klackar greppar samtidigt. Men måste dreven härdas efter slipning också?
OM de skulle vara ythärdade ser man en blånering. Hittills har jag inte sett en mc-låda med ythärdade kuggar/ingrepp. Växeltrummans "vindlingar" däremot är ythärdade precis som växelgafflarnas "pinnar".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja jag förstår ju att det är nästan omöjligt att på frihand slipa så alla klackar greppar samtidigt. Men måste dreven härdas efter slipning också?

Jag tror inte det skulle gå utan att dreven deformeras. Jag gissar att dom är slipade efter härdning just därför. Men det finns ju inte godstjocklek kvar för ytterligare en slipning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur exakt greppar klackarna på en låda direkt från fabrik egentligen? Med tanke på andra spel och toleranser så känns det som att det inte riktigt är den precision som krävs för att få alla klackar att greppa lika.
 

miksu

Medlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
södravi
Hoj
Yamaha r1 2001
Hej nu har jag skickat drevparet till Ebos High Performance. De kommer slipa så allt återställs +undercut. 1200 kr för två drev. Bra mycket billigare än att köpa två nya. De kan också fixa till gafflarna om de inte är för dåliga
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top