Drev-kedjetoleranser?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur stora toleranser har de på drev och kedjor egentligen?

Har precis monterat nytt och spelet varierar ca:5-7mm när jag rullar hjulet.

Har testat med två olika drev från samma beställning på två olika hubar och två olika fälgar och växlat plats på hubarna.

Nytt framdrev som ser rakt ut okulärt och drivaxeln är rak och kastar inget, bakdrevet ser däremot ut att kasta lite i sidled men kan inte säkert säga att det är så, kan ju även vara kedjan som rör sig över drevet om den inte är perfekt över hela längden..

Premiumkedja, RKs VG520FW-R och renthal aludrev bak afam stål fram.

Jag gissar ju kedjan då jag testat olika drev bak på olika fälgar och hubar, skulle ju kunna vara framdrevet med men har inget annat nytt att testa med, det såg inte ut att kasta något(växel i och motorn igång) och gamla var helt slut så det vill jag inte ens testa med, är inte säker på att det ens är runt..

Är detta acceptabelt och något man får räkna med eller något som kommer slitas in?
Har inget minne av att spelet varierat vid tidigare byten så mycket att jag reagerat redan som nytt men har inte kört just denna kedjan eller bakdrev innan mest kitcrossdrev och RKs UWR.

När du säger spel - menar du själva kedjeslacket…?

Min erfarenhet är att en del kedjor kan bete sig lite underligt innan de hunnit ”sätta sig” och innan man kört in dem och gjort en första finjustering av kedjeslacket.

Annars är det bara att plocka fram en mätklocka. Det går alldeles utmärkt att mäta kast på utgående axel och hub, lite krångligare men fortfarande möjligt på dreven.

Min erfarenhet är att en del kedjor kan bete sig lite underligt innan de hunnit ”sätta sig” och innan man kört in dem och gjort en första finjustering av kedjeslacket.

Annars är det bara att plocka fram en mätklocka. Det går alldeles utmärkt att mäta kast på utgående axel och hub, lite krångligare men fortfarande möjligt på dreven.
Japp, menar kedjeslacket, satte ungefär 40mm men var neråt 33-35 på några ställen på varvet.

Satte en mejsel i centrumhålet på drevaxeln med lite vinkel och den var absolut still i min hand med motorn igång och växel i så är det någon rörelse på den är det förmodligen inget som påverkar till den graden.
Testade med två olika hubar och olika fälgar och två olika drev med ungefär samma skillnad så i min värld är det bara kedjan eller framdrevet kvar.

Jag testar att "köra in" den innan jag funderar vidare på detta då, tack för svar! :tummenupp

Råkar köpt piratad kedja? SKF åkte på bögstryk i Usa då deras kulllager till UsAF var pirat trots det kom från leverantör SKF...
Tja, det vet man väl riktigt aldrig sålänge man inte handlar direkt av tillverkaren men, den har alla kännetecken som en RK brukar ha.

Rätt kartong, laseretsad märkning och rätt vikt/känsla.
Handlad till fullpris innan pandemin, har bara inte använt den förrän nu då jag kört så lite och den gamla funkat.

Tja, det vet man väl riktigt aldrig sålänge man inte handlar direkt av tillverkaren men, den har alla kännetecken som en RK brukar ha.

Rätt kartong, laseretsad märkning och rätt vikt/känsla.
Handlad till fullpris innan pandemin, har bara inte använt den förrän nu då jag kört så lite och den gamla funkat.
Finns riktigt piratas där ute bara så du vet.

Allt ser ok ut men håller inte...

Finns riktigt piratas där ute bara så du vet.

Allt ser ok ut men håller inte...
Jorå, tanken har allt slagit mig, även tillverkningsfel men, jag avvaktar innan jag funderar vidare så jag får rulla några pass först.

Är det en pirat så är den tillverkad med samma metod, samma polerade känsla på länkarna, mjuka och rinner genom handen osv...

Aja, visar sig snart. :)

Kört in kedjan och finjusterat nu, verkar vara samma slack runt varvet nu men har inte detaljgranskat utan bara konstaterat inget avvikande där jag kollat.

Måste varit riktigt mycket mer sliten än vad jag trott och sett den gamla och jag vant mig under slitagets gång, mjuka fina nedväxlingar igen och ett annat ljud i hojen, "mjukare"...
Kunde hacka och kasta lite innan vid nedväxling men nu är han kontrollerbar igen, ska hålla detta i minne och byta direkt det börjar kännas annorlunda!

Tackar för hjälp. :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...