Drev/kedja. Vad tycker ni?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Halloj

Nu står damen som en julgran fortfarande i vardagsrummet. Dags att klä av henne lite och har börjat som smått. "En bild säger mer än tusen ord" sägs det så först pyntade "damen". Tycker det är manligt ha en hoj i vardagsrummet mecka med. Men som ni förstår så bor jag särbo med en annan dam då dessa kvinnliga varelser av kött och blod inte förstår våra manliga behov :-)

Jul.jpg

Men min fråga är egentligen vad ni tycker om dreven. Låter lite när man snurrar på hjulet från framdrevet och inte från bakdrevet så mycket och kedjan om jag drar ut den baktill glipar knappt något. Dags byta hela paketet eller köra något år till på det?

Framdrev.jpg

Bakdrev.jpg

Kan tillägga att detta drivpaket förutom framdrevet gått lite över 5000 mil (original kedja/bakdrev). Och nej, hojen har inte varit uppe på bakhjulet eller så :-)

Ha det bra och som vanligt så är jag tacksam för alla svar och även dessa lite "elakare" med glimten i ögat.

/Peter

Last edited:
Hur mycket kan du lyfta kedjan från bakdrevets "klockan tre"? Är det en synvilla eller börjar framdrevet få hajfena?
Edit, glöm första frågan, fokuserade på bilden, inte texten..

Last edited:
Hej Jimmy

Några millimeter från klockan 3 bara. Nar man hade hojar på 80-talet var det ju 1-2CM innan man bytte.

Hmmm Hajfena framdrevet? Han som hade den innan mig bytte det vet jag. Kan det vara taskig kvalité han köpte tro? Men det ser ju okey ut tycker jag.

Men kan han ha köpt 530 drev tro? Tydligen finns det till mig detta konvertera till 530 vad jag läst. Ska vara 532 på min. Tack för svar Jimmy. Fick mig nu en funderare :-)

/Peter

En bild på framdrevet som är mer direkt från sidan skulle nog hjälpa. Anar också lite av hajfena men kan vara illusion av vinkeln

Jag tycker bakdrevet ser helt ok ut, kan du inte lyfta ut kedjan mer har ju inte den töjt sig. Fram, tja, som Shimonu skrev, en bild rakt från sidan skulle väl ge bättre bedömningsunderlag. Det var inte så att förre ägaren bytte det drevet strax innan försäljning och då valt en kvalité (pris) jämförbart med modellera?

Jag hade kört en säsong med den där uppsättningen, en långtouring däremot i länder där det kan vara svårt att få fram delar, tveksamt.

Stort tack för vettiga svar/åsikter.

Såg nu i "meck-manualen" från tidigare ägaren att framdrevet har gått 3000 mil. Jag fick med en ny RK-kedja och har köpt drev så kanske lika bra byta ut det. Är bara så förbannat lat :-)

Den gamla kedjan är nitad. Tror ni det räcker att slipa med en Dremmel på två nitar framifrån och sen banka ut dom med en syl?

/PeterDeleter

Har du en dremmel så är det väl enklast att bara kapa en länk?

Den gamla kedjan är nitad. Tror ni det räcker att slipa med en Dremmel på två nitar framifrån och sen banka ut dom med en syl?

/PeterDeleter

Japp det funkar utmärkt (leta upp nitlåset istället för att välja valfri länk så blir det inte onödigt hårt).

Stort tack för vettiga svar/åsikter.

Såg nu i "meck-manualen" från tidigare ägaren att framdrevet har gått 3000 mil. Jag fick med en ny RK-kedja och har köpt drev så kanske lika bra byta ut det. Är bara så förbannat lat :-)

/PeterDeleter

Får du bort skallarna går det utmärkt att göra så. Aldrig testat att slipa av dem med en dremel däremot.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing