Drev å kedjor

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Om man har en uppsättning drev (och köper till lite nya drev) och sen använder man de olika dreven olika mycket så vissa drev blir mer slitna än andra.
Blir det inte dåligt (typ kedjebrott) till slut att använda samma kedja hela tiden med olika slitna drev.
Är det ngn idé att köpa till ett nytt drev till drevsamlingen eller kan man lika gärna köpa helt ny uppsättning och kedja om den gamla uppsättningen redan gått ett par säsonger?

flugan skrev:
Om man har en uppsättning drev (och köper till lite nya drev) och sen använder man de olika dreven olika mycket så vissa drev blir mer slitna än andra.
Blir det inte dåligt (typ kedjebrott) till slut att använda samma kedja hela tiden med olika slitna drev.
Är det ngn idé att köpa till ett nytt drev till drevsamlingen eller kan man lika gärna köpa helt ny uppsättning och kedja om den gamla uppsättningen redan gått ett par säsonger?

Tja det enkla svaret är ju att du byter kedjan när den blir dålig. Sen byter du drev vart efter du slitit ut dom, unt so waiter (fan behöver frächa upp min skoltyska)

björn

flugan skrev:

Om du har en uppsättning framdrev i stål och cirka 5 bakdrev i alu och kör minst 10 tävlingar om året samt en himla massa träningar så är dina drev som nya 8-10 år efter du börjat köra med dem. Under förutsättning att du byter kedja innan den blir för sliten och smörjer kedja/drev efter varje pass.

Så har dreven varit med runt tio år kan du börja fundera på att köpa en ny uppsättning, innan dess lägg pengarna på kedjor.

Rolle Rotax skrev:
Om du har en uppsättning framdrev i stål och cirka 5 bakdrev i alu och kör minst 10 tävlingar om året samt en himla massa träningar så är dina drev som nya 8-10 år efter du börjat köra med dem. Under förutsättning att du byter kedja innan den blir för sliten och smörjer kedja/drev efter varje pass.

Så har dreven varit med runt tio år kan du börja fundera på att köpa en ny uppsättning, innan dess lägg pengarna på kedjor.

Hur länge brukar en kedja normalt orka med då?
När är det läge att byta?
Tycker det var lite svårt att avgöra hur sliten min egentligen är.
Har kört drygt en säsong med tävlingar o träningar osv.

Melvin skrev:

Har för mig att jag brukar byta en gång per säsong, kolla länkarna samt om du kan bryta kjedan åt fel håll. Även om kedjan inte "böjer" sig när du lyfter den är det hög tid.

björn

Melvin skrev:

Vi har bytt vid 60-80mil, då kan man sova lugnt och inte oroa sig över att slå sönder vevhus. Vevhus är mycket dyra i jämförelse med kedjor.

En säsong kan ju vara 30 mil för en del och 250 mil för andra...

Rolle Rotax skrev:
Vi har bytt vid 60-80mil...
Menar du på allvar att kedjan inte har längre livslängd än så? Kedjor må vara dyrare än vevhus men de är inte direkt billiga heller... Vad är det för cykel och kedja ni har den livslängden på?

Last edited:
Bingo skrev:
Menar du på allvar att kedjan inte har längre livslängd än så? Kedjor må vara dyrare än vevhus men de är inte direkt billiga heller... Vad är det för cykel och kedja ni har den livslängden på?
Gissningsvis har de ingen ryckutjämnare, då blir det en helt annan sak.

flugan skrev:

Framdreven slits väl fortast tror jag och använder man bra kedjor med o/w ringar ökar hållbarheten jfr med rena racing kedjor med minimal friktion.

Har lärt mig att det är bättre att dreva bak då kedjans livslängd ökar då.

Bingo skrev:

Fullständigt allvarlig. Mot slutet av säsongen är det snudd på sopor kvar av kedjan bara.

Tz250 -79 och esw rotax 250 -87 Rena racinghojar och inga gathojar. Till rotaxen går det att köpa vevhus, de kostar ungefär 40 000:- så många kedjor får man. (tz är ett otroligt effektmonster med originaleffekt på 54 hästar!)
Till äldre tz finns det ingenting att köpa, har du tur kan du hitta någonting på ebay för alldeles för många tusenlappar.
Vet inte märke på kedjorna nu, men vi provade mot slutet av förra året med någon nyare poppiskedja med färgade länkar men den han inte rulla tillräckligt långt för att dra några slutsatser om den håller bättre. Heller inga mätningar om den stjäl mer effekt.

Till racinghojar använder man inte oringskedjor etc, börja köra motocross så får du se på kedjeförbrukning.

Jag har tänkt att byta kedja, men vad skall man satsa på. Finns ju så mycket att välja på. Eller skall man köpa den som man får bäst pris på helt enkelt?

Magnus skrev:
Jag har tänkt att byta kedja, men vad skall man satsa på. Finns ju så mycket att välja på. Eller skall man köpa den som man får bäst pris på helt enkelt?

Köp bäst pris, jag har kört med både o/x/OO/% och allt vad dom heter samt vanlig hedlig kedja. Har lika fan fått byta en gång per säsong vidare ska du teoretiskt få någon häst till med en vanlig kedja :tummenupp men det är bara min teori

björn

björn.e skrev:
Köp bäst pris, jag har kört med både o/x/OO/% och allt vad dom heter samt vanlig hedlig kedja. Har lika fan fått byta en gång per säsong vidare ska du teoretiskt få någon häst till med en vanlig kedja :tummenupp men det är bara min teori

björn

Tackar.

Ingen som gör det föreslås i apriliamanualerna, mäter sträckan över ett antal länkar och räknar på hur mycket kedjan sträckts?

Mät avståndet mellan udda antal nitar (från centrum av en nit till en annan), t ex 17nitar skall ge ett avstånd på 254mm (16*15,875mm), har kedjan sträckts med 0.5% bör den bytas.

Personligen har jag aldrig lyckats med att få ut ett entydigt resultat eftersom kedjans sträckning varierar och att mäta med 0,1mm nogrannhet från ett nitcentrum till ett annat låter sig inte riktigt göras.

Last edited:
Rolle Rotax skrev:
Vi har bytt vid 60-80mil, då kan man sova lugnt och inte oroa sig över att slå sönder vevhus. Vevhus är mycket dyra i jämförelse med kedjor.

En säsong kan ju vara 30 mil för en del och 250 mil för andra...

Då är det läge för mig att byta :gnissla

Någon som har kört på DID 520 VM X-ringkedja. Tyckte det var ett OK pris men det verkar som de är mest för offroad. Funkar dem för en tung RR-hoj?

Melvin skrev:
Då är det läge för mig att byta :gnissla

Någon som har kört på DID 520 VM X-ringkedja. Tyckte det var ett OK pris men det verkar som de är mest för offroad. Funkar dem för en tung RR-hoj?

Köp versionen för 500 cross eller stora 4taktare så ska det lira.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!