drevämne?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur bearbetar man ett alu-drevämne?
svarv? fräs? vatten laser?
funkar alla ovanstående?
 
shusssshhuhshushuu*vislar* :rolleyes:
 
ja de e väl mer eller mindre bara o svarva,fräsa eller vattna på
 
CPMS skrev:
2225096 JA, vad ska du göra med drevet?

ja ta upp hål så de passar.. :)

bör ju va centrerat o inte mätt med måttband eller?
 
all alu: högt varv men inte onödigt mycke matning, mycke kylning med sprit (inte du då) T-doja på skärförloppet å vassa skär... är det väldigt hårt, så gå ner i skär men fortf mycke kyl... Va ska du göra?
 
BlueBull skrev:
2225115 all alu: högt varv men inte onödigt mycke matning, mycke kylning med sprit (inte du då) T-doja på skärförloppet å vassa skär... är det väldigt hårt, så gå ner i skär men fortf mycke kyl... Va ska du göra?

ska ta upp centrumhålet o sen borra 6 andra hål för o fästa den i min fälg till bygget..
ett alu-drev från lelles. 50T

äre lätt o få den skev..
:va
isf kanske man skulle lämna den för vattn eller laserskärning.
:va
 
ozeo skrev:
2225126 ska ta upp centrumhålet o sen borra 6 andra hål för o fästa den i min fälg till bygget..
ett alu-drev från lelles. 50T

äre lätt o få den skev..
:va
isf kanske man skulle lämna den för vattn eller laserskärning.
:va
Har du tillgång till en fräs med delningsdocka? alla verkstäder har det...
då gör dom all i samma uppsäning. Arborrar centrumhålet, å borrar sedan hålen i exakt delning.

Det skevar aldrig, vill jag lova... det blir inget värmeförlopp på alu som i stål.
 
Last edited:
ozeo skrev:
2225113 ja ta upp hål så de passar.. :)

bör ju va centrerat o inte mätt med måttband eller?
Har du tillgång till maskiner och isåfall vilka?
Centrumhålet bör vara med glidpassning så det är nog lättast att svarva, 4-backschuck/planchuck med spännjärn/t-mutter och indikatorklocka.
Skruvhålens passning beror lite på hur skruvarna ser ut och även placeringen är viktigt om skruvarna har en ogängad del som går igenom drevet.

Har du inte tillgång till maskiner och lite vana är det nog bättre att lämna bort jobbet, det borde finnas någon mekanisk verkstad som kan göra detta i Sundsvall.
 
CPMS skrev:
2225146 Har du tillgång till maskiner och isåfall vilka?
Centrumhålet bör vara med glidpassning så det är nog lättast att svarva, 4-backschuck/planchuck med spännjärn/t-mutter och indikatorklocka.
Skruvhålens passning beror lite på hur skruvarna ser ut och även placeringen är viktigt om skruvarna har en ogängad del som går igenom drevet.

Har du inte tillgång till maskiner och lite vana är det nog bättre att lämna bort jobbet, det borde finnas någon mekanisk verkstad som kan göra detta i Sundsvall.


ja jag har lite olika alternativ..
har en svarvare på jobbet..gamla grejer men de funkar..han kan även fräsa..

sen har farbror min en vanlig liten hemma svarv..
går de bra gör jag det i den.
egentligen e de ju centrumhålet som e viktigast då den oså styr allt..
sen kan man ju ta orginalskivan o klämma fast o borra genom orginalhålen.. kom jag ju på :)
 
Största problemet är att spänna upp drevet, dom flesta vanliga svarv-chuckar är 3-backs och då blir det svårt att spänna upp ett 50-kuggars drev.

OM det är frigång mellan skruv och hål på orginaldrevet går det nog att använda orginaldrevet som mall men om det idag är glidpassning ska du nog borra hålen i en delningsapparat. Skruven kan vara en del av styrningen av drevet på fälgen.
 
CPMS skrev:
2225296 Största problemet är att spänna upp drevet, dom flesta vanliga svarv-chuckar är 3-backs och då blir det svårt att spänna upp ett 50-kuggars drev.

OM det är frigång mellan skruv och hål på orginaldrevet går det nog att använda orginaldrevet som mall men om det idag är glidpassning ska du nog borra hålen i en delningsapparat. Skruven kan vara en del av styrningen av drevet på fälgen.
Du kan använda en tre-backare om du får ytterdiam att centrera.... 50/3 är ju inte lätt som du säger, därför delningsdocka i fräs!
Malla gör du bara om du kan centrera hålet å låsa objekten mot varann och med centrumkörnare. All uppskattning går fel, tro mig!
 
CPMS skrev:
2225296 Största problemet är att spänna upp drevet, dom flesta vanliga svarv-chuckar är 3-backs och då blir det svårt att spänna upp ett 50-kuggars drev.

OM det är frigång mellan skruv och hål på orginaldrevet går det nog att använda orginaldrevet som mall men om det idag är glidpassning ska du nog borra hålen i en delningsapparat. Skruven kan vara en del av styrningen av drevet på fälgen.


nee skruven styr inget..
 
OK, nu beror allting på vad för maskiner och tillbehör du har tillgång till men jag skulle nog satt upp drevet i fräsen och arborrat ur centrumhålet till samma mått som befintligt drev alt. satt upp det på en planchuck och svarvat ur centrumet.

Enligt rek. från Momentum bör man inte spänna upp drevämnen över kuggarna pga. tillverkningstoleranser (inte säkert det blir centrerat) så man borde kunna klocka in ämnet efter hålet som jag hoppas finns i centrum på ämnet.

Eftersom skruvarna inte styr drevet så skulle jag svarva en medbringare för att centrera in dreven mot varandra, låsa ihop dreven med några tvingar/svetsklämmor och borra det nya drevets skruvhål med samma diameter som det befintliga.

Litet förslag på centrerings-medbringare:
 

Bifogat

  • centrerare drev.jpg
    centrerare drev.jpg
    16.9 KB · Visningar: 119
CPMS skrev:
2225931 OK, nu beror allting på vad för maskiner och tillbehör du har tillgång till men jag skulle nog satt upp drevet i fräsen och arborrat ur centrumhålet till samma mått som befintligt drev alt. satt upp det på en planchuck och svarvat ur centrumet.

Enligt rek. från Momentum bör man inte spänna upp drevämnen över kuggarna pga. tillverkningstoleranser (inte säkert det blir centrerat) så man borde kunna klocka in ämnet efter hålet som jag hoppas finns i centrum på ämnet.

Eftersom skruvarna inte styr drevet så skulle jag svarva en medbringare för att centrera in dreven mot varandra, låsa ihop dreven med några tvingar/svetsklämmor och borra det nya drevets skruvhål med samma diameter som det befintliga.

Litet förslag på centrerings-medbringare:


i see..
men hur faen spänner man fast den då..?
innanför tänderna? man kan ju inte spänna upp den genom mittenhålet då man tar bort det :va

eller har jag missat de i din ovanstående mening..
jag e ganska trög :hihi
 
ozeo skrev:
2226757 i see..
men hur faen spänner man fast den då..?
innanför tänderna? man kan ju inte spänna upp den genom mittenhålet då man tar bort det :va

eller har jag missat de i din ovanstående mening..
jag e ganska trög :hihi
Inte är du trög, har man inte jobbat med svarv/fräs är det inte konstigt att man inte fattar. Jag är självlärd så det finns säkert bättre sätt att göra saker på än sättet jag skulle gjort.

På ett fräsbord finns längsgående T-spår som man kan stoppa in muttrar i, du får då en gängad flyttbar infästningspunkt som används för att skruva fast saker med.

Det finns också planskivor/planchuckar som man sätter upp i svarven med liknande spår.

Ska man spänna upp ett drev kan man använda en ej självcentrerande chuck (varje back ställs individuellt) och spänna över kuggen, helst en 4-backs chuck. Man klockar in drevet med indikatorklocka mot befintligt centrumhål och spänner/släpper på backarna tills drevet är centrerat.

Ett annat sätt är att använda en planskiva, med spännjärn klämmer man fast drevet mot skivan och svarvar ur centrum efter centrering.
Spännjärn kan också användas på fräsbordet om man har tillgång till ett arborrningsverktyg.

Man bör lägga några passbitar/distanser bakom drevet så att man inte kör in i bordet/skivan.

Lite bilder:
Spännjärn - platta med spår i mitten för skruven som spänner fast allting (tänk drevet liggande mellan spännjärnet och passbiten), platta med trappstegsanhåll.
Planskiva - skiva med spår som sätts upp i svarven, indikatorklocka sitter på dockan.
4-backs chuck - ej centrerande.
Arborrning - Verktyg som sätts i fräsen som har ett skär som går i en cirkulär rörelse, skäret är flyttbart i förhållande till centrumlinjen. På bilden är det en topp som renoveras men tänk ett drev istället.
Arborrhuvud - Justeras med att flytta undre delen i förhållande till övre, övre delen sitter fast i fräsen och undre delen håller skäret/stålet.
 

Bifogat

  • spännjärn.jpg
    spännjärn.jpg
    16.6 KB · Visningar: 95
  • trappstegsfix.gif
    trappstegsfix.gif
    4.3 KB · Visningar: 727
  • planskiva.jpg
    planskiva.jpg
    7.5 KB · Visningar: 836
  • arborrning.jpg
    arborrning.jpg
    41.3 KB · Visningar: 200
  • 4back chuck ej självcentrerande.jpg
    4back chuck ej självcentrerande.jpg
    3.8 KB · Visningar: 716
  • arborrhuvud.gif
    arborrhuvud.gif
    1.6 KB · Visningar: 903
Last edited:
CPMS skrev:
2227023 Inte är du trög, har man inte jobbat med svarv/fräs är det inte konstigt att man inte fattar. Jag är självlärd så det finns säkert bättre sätt att göra saker på än sättet jag skulle gjort.

På ett fräsbord finns längsgående T-spår som man kan stoppa in muttrar i, du får då en gängad flyttbar infästningspunkt som används för att skruva fast saker med.

Det finns också planskivor/planchuckar som man sätter upp i svarven med liknande spår.

Ska man spänna upp ett drev kan man använda en ej självcentrerande chuck (varje back ställs individuellt) och spänna över kuggen, helst en 4-backs chuck. Man klockar in drevet med indikatorklocka mot befintligt centrumhål och spänner/släpper på backarna tills drevet är centrerat.

Ett annat sätt är att använda en planskiva, med spännjärn klämmer man fast drevet mot skivan och svarvar ur centrum efter centrering.
Spännjärn kan också användas på fräsbordet om man har tillgång till ett arborrningsverktyg.

Man bör lägga några passbitar/distanser bakom drevet så att man inte kör in i bordet/skivan.

Lite bilder:
Spännjärn - platta med spår i mitten för skruven som spänner fast allting (tänk drevet liggande mellan spännjärnet och passbiten), platta med trappstegsanhåll.
Planskiva - skiva med spår som sätts upp i svarven, indikatorklocka sitter på dockan.
4-backs chuck - ej centrerande.
Arborrning - Verktyg som sätts i fräsen som har ett skär som går i en cirkulär rörelse, skäret är flyttbart i förhållande till centrumlinjen. På bilden är det en topp som renoveras men tänk ett drev istället.
Arborrhuvud - Justeras med att flytta undre delen i förhållande till övre, övre delen sitter fast i fräsen och undre delen håller skäret/stålet.


mmm i see igen..
kan va bra o veta om inte mina "svarvarsnubbar" vet hur dom ska göra..
förmodligen vet dom..
men dom pysslar inte så ofta med "finare" grejer.
kom även på att brorsans tjejs bror håller på med nå laserskärning..
de kanske hade vart de enklaste.
 
ozeo skrev:
2228081 mmm i see igen..
kan va bra o veta om inte mina "svarvarsnubbar" vet hur dom ska göra..
förmodligen vet dom..
Troligtvis kan dom detta bättre än mig.
Hittade en bild på rätt uppspänning av ett kedjehjul men då måste antalet kuggar stämma och man bör ha rätt typ av backar till chucken.

Ett tips ang. inklockning som jag blev lärd och har testat några gånger med lyckat resultat:
Ska man spänna fast något på fräsbordet och detaljen som har ex. ett centrumhål och man vill centrera hålet med spindelaxeln kan man spänna upp indikatorklockan (med en vippande mätspets) med klämhylsa eller helt enkelt med magnetfot på spindeln så den fungerar som en arborr (går runt med en ciurkulär rörelse), lägga mätspetsen mot ex. insidan av drevets hål, frikoppla spindeln, dra runt spindeln för hand (utan att röra klockan), kolla klockan och centrera med tvär och längdsmatningen. Se bara till att klockan inte bottnar eller tappar kontakt med arbetsstycket.

Normalt sitter klockan fast i stativet och man snurrar arbetsstycket med mätspetsen mot någon kant/yta som man vill centrera/kontrollera (se bilden med planskivan) men man kan lika gärna göra tvärtom, det blir lite svårare att flytta arbetsstycket åt rätt håll men efter ett tag får man in känslan och kan centrera inom någon hundradels millimeter.

Som "BlueBull" var inne på:
Optimala lösningen hade varit att spänna fast drevet på ett rundmatningsbord, centrera, arborra centrumhålet, flytta drevet med längds eller tvär-matningen halva CC-måttet (mått mellan två hål mitt emot varandra), borra nytt skruvhål, vrida rundmatningsbordet 60grader, borra nästa osv.

ozeo skrev:
2228081 men dom pysslar inte så ofta med "finare" grejer.
"Finare"? detta är nästan grovsmide. :hihi

ozeo skrev:
2228081 kom även på att brorsans tjejs bror håller på med nå laserskärning..
de kanske hade vart de enklaste.
Det är bara att kolla, laserskärning av aluminium kräver tydligen betydligt mer effekt än skärning av samma tjocklek av stål.

Uppdatera gärna hur du/ni löste detta, alltid lär man sig något.

Bilder:
Uppspänning av drev i en självcentrerande 3-backschuck.
Rundmatningsbord.
 

Bifogat

  • drevuppspänning.jpg
    drevuppspänning.jpg
    13 KB · Visningar: 199
  • rundmatninsbord.jpg
    rundmatninsbord.jpg
    3.6 KB · Visningar: 795
Men herregud det är väl inte hjärnkirurgi??

Ta en bit formplyfa och lägg på bordet i fräsen, lägg drevämnet uppepå och kläm fast med ett par snabbspännare.. Centrera i centrumhålet och arborra därefter detta. När du är klar med det så byter du verktyg och borrar bulthålen, koordinaterna är bara att räkna ut eller rita upp i ett vanligt cad-program och plocka ut koordinaterna därifrån.
 
Limstift skrev:
2229135 Men herregud det är väl inte hjärnkirurgi??

Ta en bit formplyfa och lägg på bordet i fräsen, lägg drevämnet uppepå och kläm fast med ett par snabbspännare.. Centrera i centrumhålet och arborra därefter detta. När du är klar med det så byter du verktyg och borrar bulthålen, koordinaterna är bara att räkna ut eller rita upp i ett vanligt cad-program och plocka ut koordinaterna därifrån.

ne men svårt för vissa som aldrig gjort nå likn kanske..
du körde väl bil perfekt första gången?
provat snowboard?
blir de lite fel med drevämnet måste jag beställa nytt..
vill inte betala 500 spänn många ggr. :7peta
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top