ozeo skrev:
2226757 i see..
men hur faen spänner man fast den då..?
innanför tänderna? man kan ju inte spänna upp den genom mittenhålet då man tar bort det
eller har jag missat de i din ovanstående mening..
jag e ganska trög
Inte är du trög, har man inte jobbat med svarv/fräs är det inte konstigt att man inte fattar. Jag är självlärd så det finns säkert bättre sätt att göra saker på än sättet jag skulle gjort.
På ett fräsbord finns längsgående T-spår som man kan stoppa in muttrar i, du får då en gängad flyttbar infästningspunkt som används för att skruva fast saker med.
Det finns också planskivor/planchuckar som man sätter upp i svarven med liknande spår.
Ska man spänna upp ett drev kan man använda en ej självcentrerande chuck (varje back ställs individuellt) och spänna över kuggen, helst en 4-backs chuck. Man klockar in drevet med indikatorklocka mot befintligt centrumhål och spänner/släpper på backarna tills drevet är centrerat.
Ett annat sätt är att använda en planskiva, med spännjärn klämmer man fast drevet mot skivan och svarvar ur centrum efter centrering.
Spännjärn kan också användas på fräsbordet om man har tillgång till ett arborrningsverktyg.
Man bör lägga några passbitar/distanser bakom drevet så att man inte kör in i bordet/skivan.
Lite bilder:
Spännjärn - platta med spår i mitten för skruven som spänner fast allting (tänk drevet liggande mellan spännjärnet och passbiten), platta med trappstegsanhåll.
Planskiva - skiva med spår som sätts upp i svarven, indikatorklocka sitter på dockan.
4-backs chuck - ej centrerande.
Arborrning - Verktyg som sätts i fräsen som har ett skär som går i en cirkulär rörelse, skäret är flyttbart i förhållande till centrumlinjen. På bilden är det en topp som renoveras men tänk ett drev istället.
Arborrhuvud - Justeras med att flytta undre delen i förhållande till övre, övre delen sitter fast i fräsen och undre delen håller skäret/stålet.