Dreambox

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Hej!

Har gått och blivit sportintresserad så här på äldre dagar och funderar därför på att utöka kanalombudet här hemma lite. Har fluktat lite på de olika leverantörerna (viasat, canal digital osv.) men herregud vad det sticker iväg i pris hur man än gör.

En kollega till mig använder sig av dreambox och ansluter sig till ett nätverk med tillgång till i stort sett alla kanaler som finns.

Så, mina högt ärade vänner, finns det någon vänlig själ här på SH som har eller är medlem i något bra nätverk där jag också kan få köpa in mig?

PM funkar bra om det är känsligt :)

Tacksam för alla tips!

Disclaimer:
Vet att cardsharing är tabu på många forum, men jag hittar inget om det i reglerna. Swedie, hojta till om detta inte är en okej tråd.

Last edited:
...Bor man i ComHem-hus går det inte att få några HD-kanaler(SVTHD undantagen) med Dreambox då ComHem kör med "pairing" som innebär att kort & box måste vara kodade för varandra. Icke-HD-kanalerna fungerar dock.

Om man kör en dreambox på Comhems nät,måste man du vara med i en nätverk med bara Comhemanvändare eller kan man gå med i vilket nätverk som helst?

Här har du ett bra forum om du vill veta mer om dreamboxarna!
Fråga dock inget om just cardsharing utanför egna hemmets väggar för då får du skit sekunden efter du tryckt Enter!

...Bor man i ComHem-hus går det inte att få några HD-kanaler(SVTHD undantagen) med Dreambox då ComHem kör med "pairing" som innebär att kort & box måste vara kodade för varandra. Icke-HD-kanalerna fungerar dock.

Är inte det mesta HD-sänt nu när folk investerat i dyra mediaprodukter? Går kanalerna fortfarande att se med "normal" tv upplösning?

Är inte det mesta HD-sänt nu när folk investerat i dyra mediaprodukter? Går kanalerna fortfarande att se med "normal" tv upplösning?

HD-sändningarna har egna kanaler.
Som exempel så sänds fortfarande SVT 1,2 och 24 som "vanlig" digital TV. SVTs HD-utbud går i en egen kanal som pedagogiskt nog heter SVT HD. Detsamma gäller Discovery HD och TV4 HD o.s.v.

Hade jag bara vetat hur man joinade nätverk så skulle jag ha skaffat mig en sån där box jag med.

Fast jag har ju då parabol och skulle gärna joina något som har både Viasat/Kanal Digital utbudet, gärna mer än så också...

Just nu har jag Kanal Digital och saknar MotoGP...

...och jag har parabol, Viasat men saknar WSB:)

Det vore rätt kul att få till ngt så länge det nu varar, när boxar ska paras ihop med kort och allt som leverantörerna hittar på...

Har man förresten fått Dreambox att funka bra med HDTV?

Hade jag bara vetat hur man joinade nätverk så skulle jag ha skaffat mig en sån där box jag med.

Fast jag har ju då parabol och skulle gärna joina något som har både Viasat/Kanal Digital utbudet, gärna mer än så också...

Just nu har jag Kanal Digital och saknar MotoGP...

...och jag har parabol, Viasat men saknar WSB:)

Det vore rätt kul att få till ngt så länge det nu varar, när boxar ska paras ihop med kort och allt som leverantörerna hittar på...

Har man förresten fått Dreambox att funka bra med HDTV?

Det där undrar jag med lite över.

Är Dreambox något att satsa på i förlängningen eller kommer leverantörerna finna något smutt sätt att sätta stopp för detta inom en snar framtid?
Känns ju sådär att investera i box + parabol för att kunna ha kul i ett år och sen lär man ha nån annan utrustning för att kringå jättarna. :gnissla

Det där undrar jag med lite över.

Är Dreambox något att satsa på i förlängningen eller kommer leverantörerna finna något smutt sätt att sätta stopp för detta inom en snar framtid?
Känns ju sådär att investera i box + parabol för att kunna ha kul i ett år och sen lär man ha nån annan utrustning för att kringå jättarna. :gnissla

Programvaran i boxarna utvecklas ju ständigt den med.
Parabolen i sig blir ju aldrig omodern.

Att korten skulle vara parade med boxen vete fan, dom påstod det på Kanal Digital, men jag har bytt boxar kors och tvärs för att jag ville ha en kombibox som även tar marksänt, och det funkar utmärkt än så länge.

Mmm, blir lite dyrt och omständligt för aktörerna att mickla med hårdvaran, ett utbyte innebär ju att samtliga abonnenters utrustning berörs. Nu är det många år sedan jag fipplade med egna kort (D2mac) men visst försöker ju bolagen med knep och knåp att försvåra för innovatörerna så gott det nu går...

Jag installerade ett tvillingkort här hemma för någon dag sedan och fick para ihop mottagaren med kortet, å andra sidan var det med Viasats egen mottagare. Det är ju mycket troligt att denna parning görs första gången ett kort tas i bruk...

Jaja, en intressant teknik är det i alla fall:)

Att korten skulle vara parade med boxen vete fan, dom påstod det på Kanal Digital...

Att korten skulle vara parade med boxen vete fan, dom påstod det på Kanal Digital, men jag har bytt boxar kors och tvärs för att jag ville ha en kombibox som även tar marksänt, och det funkar utmärkt än så länge.

CD har inte parat sina än, viasat bara sina hd-kanaler. Men nu har cd släppt ca-moduler som är godkända så där finns ju möjlighet framöver. Viasat släpper inga till privatpersoner som det ser ut nu.

Men även om man inte får in en fot i ett CS-nät kan man ju gå ihop några polare och skapa ett eget.

Finns det någon som bor i ett canal digital hus alltså kabeltv.
Och har en dreambox med säsongskortet? PM:a!! Måste se hockeyn!!! :)

Hade fungerande d-box till comhem men flyttade till ett canaldigitalhus så nu e det svart i rutan :(

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back