"Drawthrough"

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ni som kan det här med turbo, i början sysslade bla jänkarna med drawthrough dvs "sög" genom förgasarna istället för att trycka.

Då till frågan behöver jag en spec typ av aggregat eller funkar vilken snurra som hellst ? Har suttit och klurat på ett litet vinter projekt.
 
Twosaint skrev:
Ni som kan det här med turbo, i början sysslade bla jänkarna med drawthrough dvs "sög" genom förgasarna istället för att trycka.

Då till frågan behöver jag en spec typ av aggregat eller funkar vilken snurra som hellst ? Har suttit och klurat på ett litet vinter projekt.

Det går inte med vilken som helst, du måste ha en specialturbo som är tätad för att klara av undertrycket som blir när spjället stängs, annars suger den in olja på kompressorsidan.
 
heliac skrev:
Varför bygga på det viset? Nyfiken... :va

För att komma undan problemet med att behöva trycktäta förgasarna, men om man behöver en spec typ av aggregat är det ju bara att lägga ner.
Satt bara och spånade lite vad man ska ta sig för i vinter.
 
Annars kan du göra som Oldsmobile gjorde när dom använde turbo med förgasare.
Dom monterade ett extra gasspjäll efter turbon för att slippa vaccumet i turbon vid häftiga släpp på gasen.Fungerade nog bra för att sitta standardmonterat på deras bilar så det funkar nog på ett busbygge med.

Funderade själv på den här modellen när jag skulle ladda på en V8 men bestämde mig för att det verkar enklare att trycka genom förgasaren.
 
Twosaint skrev:
För att komma undan problemet med att behöva trycktäta förgasarn

Men det är väl det som är minst problematiskt, att trycksätta förgasarna. Finns ingen anledning till att inte använda blow-through - annat än om man redan har ett färdigt draw-through liggandes.
 
är det nån som har lust att berätta lite förenklat vad man gör med förgasarna för att man ska kunna trycksätta dom? är det mycket man måste göra?
 
Är det vanliga Mikuni CV-förgasare så tätar man dem (vid o-ringarna) med epoxy på bryggkopplingarna för bensin och flottörluftningen. Sen trycksätter du flottörhuset från någonstans innan insuget (efterlikna atmosfärstrycket eftersom insuget normalt har ett svagt undertryck/vakum). Soppatrycket ska följa laddtrycket+0.15 Bar. Inget konstigare än så. Möjligen att det är lite mer småpill, men kontentan brukar vara att bestyckningen är identisk med originalet, möjligen ett eller två storlekar större på huvudmunstycket och en uppklening av tomgången (eftersom den går konstant med "turbo-choke" på låga varv).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top