drarmycket olja, varför?

Gick med
20 Apr 2007
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Har en yzf750 -95 som drar riktigt mycket olja, fylde på rätt mängd olja igår och idag körde jag en runda på lite drygt 35mil och oljelampan tändes när jag var nästan hemma igen,
varför drar den så mycket olja?
fick höra att den rök lite svart när jag växlar ner.

Ett kompressionsprov kommer att ge dig svaret.
Får du låga/ojämna värden och de förbättras med en skvätt olja i tändstiftshålen, är det kolv/kolvring/cylinder som är slitet. Detta leder till två saker; en hel del olja förbränns och en hel del trycks ut via vevhusventilationen.

Om det ryker mest vid avslag kan det också vara ventilstyrningar men då bör den inte sörpla så förbenat mycket...

Sluta kolvringar framförallt oljeskrapringarna är trötta, det räcker med att endast en burk är ringslut. Köp nytt

Sluta kolvringar framförallt oljeskrapringarna är trötta, det räcker med att endast en burk är ringslut. Köp nytt

Jupp! Standardproblem på skramlaha. Har en själv som hade samma problem, bytte ringar och VIPS problemet borta!

e det dyrt att byta? stort projekt?
Dyrt och dyrt, på en gixxer kostar ringarna runt 800 spänn/cylinder.

Ja det är ett stort projekt, du får dela hela motorn, men det är inget svårt.

Om du ändå delar motorn så kan du byta lager och slipa in ventilerna osv osv.

oki, vad snackar man i tid, pris för jobbet på en verkstad?

var kan man göra ett komptest?
Hujedamig, om de ska byta lager vilket de garanterat kommer rekommendera så kommer bara lagerna hamna runt 2000 skulle jag tippa, alla ringarna på 3000 ungefär.

Sen lär jobbet hamna på 3-5000.

Mitt tips, gör det själv eller lämna till en hemmapulare.

Gör bäst i att byta ventiltätningarna också på den, skulle tippa runt 1500 för dem.

Är inte cylinderraden löstagbar på denna maskin? Kolla om du har en skarv i foten av cylinderraden. Ush vad jobbigt annars:gnissla
har du därimot löstagbar cylle så kostar det inte så mycket 4000kr på firma i arbete gissningstvis . Ska dom därimot ta lös motor och klyva sätta ihop montera kostar det skortan säkert minst 7000-15000kr:gnissla i bara arbete

man behöver inte ta ur motorn ut ramen för att komma åt kolvarna, har börjat riva nu ikväll. har tagit bort topplocket, men nu har jag fasnat lite vid kamkedjan så jag sitter och läser i verkstadshandboken nu.

man behöver inte ta ur motorn ut ramen för att komma åt kolvarna, har börjat riva nu ikväll. har tagit bort topplocket, men nu har jag fasnat lite vid kamkedjan så jag sitter och läser i verkstadshandboken nu.
Jag gissar att cylinderraden inte är löstagbar, verkar rätt skumt att ha det på en såpass ny sporthoj, tycker jag.

Är den inte löstagbar så är det bara att ta loss motorn och dela.

Edit: det är väl bara de gamla gixxrarna (oljekylda) som har löstagbar cylinderrad vad jag vet.

Jag gissar att cylinderraden inte är löstagbar, verkar rätt skumt att ha det på en såpass ny sporthoj, tycker jag.

Är den inte löstagbar så är det bara att ta loss motorn och dela.

Edit: det är väl bara de gamla gixxrarna (oljekylda) som har löstagbar cylinderrad vad jag vet.

Fasta cylindrar är en ny företeelse som hör till 2000-talet. Kan väl finnas någon som kom lite tidigare också.
YZF750 är väl vad jag förstår en FZR-besläcktad motor. Och FZR-en har lösa cylindrar.

Mats

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...