Drar till Australien i en månad: Erfarenheter?

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Ja nu var det gjort... Ringde "My Planet" (resebyrå specialicerade på Australien, Nya Zeeland) och bokade flygbiljett och busspass som gäller i 45 dagar. Ska ta mig från Cairnes i Nordost ner till Adelaide och träffa en kompis. Någon som gjort något sånt tidigare får gärna skriva och berätta vad man absolut ska göra och vad man helst bör låta bli. Ska bli så jäkla skönt! Hade ett negerjobb på ett bemanningsföretag. Så det lär jag inte sakna! Kommer hem lagom till våren när jag kan köra hoj igen... Det blir skönt! Kommer verkligen att sakna att vaxa tanken och att starta den ibland och höra på den morrande motorn...

Men ni med erfarenheter skriv snälla!!!

tjena drömmer om att göra samma grej då gymnasietiden är över o då cash har sparats.

så va gick kalaset på?

iaf lycka till :tummenupp

arnoldsson skrev:
Ja nu var det gjort... Ringde "My Planet" (resebyrå specialicerade på Australien, Nya Zeeland) och bokade flygbiljett och busspass som gäller i 45 dagar. Ska ta mig från Cairnes i Nordost ner till Adelaide och träffa en kompis. Någon som gjort något sånt tidigare får gärna skriva och berätta vad man absolut ska göra och vad man helst bör låta bli. Ska bli så jäkla skönt! Hade ett negerjobb på ett bemanningsföretag. Så det lär jag inte sakna! Kommer hem lagom till våren när jag kan köra hoj igen... Det blir skönt! Kommer verkligen att sakna att vaxa tanken och att starta den ibland och höra på den morrande motorn...

jag gjorde en jorderunt resa förra året vid den här tiden och kan berätta en hel del om Australien.

Jag själv reste upp från Sydney till Darwin och stannade på en massa platser. det finns så mycket att göra och så mycket att se. Allting beror ju på din ekonomi och vad du är intresserad av. Men du kan PM:a mig och ställa frågor så svarar jag gärna.

Håll utkik efter småkryp/spindlar ...kolla lakan varje kväll. Var nere förra året å hälsa på släktingar, var runt barriärrevet. En kväll hitta jag en spindel under kudden, typ svarta änkan.

Såhär års bör man inte bada utanför inhängnade områden, med tanke på giftiga maneter, förra året dog ett par personer runt om barriärrevet.

Annars ere kalas. Några platser du måste besöka:

-Kuranda (ta linbanan upp i bergen genom djungeln..) tåget hem, som går intill vattenfall osv...
-Port Douglas, norr om Cairns, skön biltrip.
-Palm Cove
-Hyr bil och åk upp mot höglandskapen, ta denna rundan: Cairns-Kuranda-Mareeba-Gordonvale-Cairns !! ....härliga vägar, bergochdalbana. Man passerar även mindre insjöar som är kända för sina stora anacondor, etc. Landskapet varierar från djup djungel, till höglandskap med mango-odlingar....

IronMike skrev:
Håll utkik efter småkryp/spindlar ...kolla lakan varje kväll. Var nere förra året å hälsa på släktingar, var runt barriärrevet. En kväll hitta jag en spindel under kudden, typ svarta änkan.

Såhär års bör man inte bada utanför inhängnade områden, med tanke på giftiga maneter, förra året dog ett par personer runt om barriärrevet.

Annars ere kalas. Några platser du måste besöka:

-Kuranda (ta linbanan upp i bergen genom djungeln..) tåget hem, som går intill vattenfall osv...
-Port Douglas, norr om Cairns, skön biltrip.
-Palm Cove
-Hyr bil och åk upp mot höglandskapen, ta denna rundan: Cairns-Kuranda-Mareeba-Gordonvale-Cairns !! ....härliga vägar, bergochdalbana. Man passerar även mindre insjöar som är kända för sina stora anacondor, etc. Landskapet varierar från djup djungel, till höglandskap med mango-odlingar....

Just det, glöm inte en dagsutflykt till Gren Island!! (barriärrevet..) skön snorkling, samt ett krokodil-zoo, med världens största fångade alligator, som dom matar varje dag kl 14.00 eller nåt sånt :D

bara bra erfarenheter därifrån, var där 6 månader, från Melbourne till Cairns. det enda jag inte gillade så där mycket var Sydney, tyckte det var lite skitigt och storstadskänsla och mentaliteten som följer med det. Melbourne är lika stort fast dubbelt så "mysigt" och lugnare.

Se Formula 1 om ni är i Melbourne, det är en höjdare

kört hoj där, coolt med fetlånga stränder att köra på och tidvatten som ger oändliga fotbollsplaner att köra omkring på + djungelvägar att gasa på, mc safari Cairns

motorcycle_beach_boys.jpg

http://www.actionfactory.com/stayup/dirtbike_touring_gallery.htm

Last edited:
Missa absolut inte Fraiser island (stavning?)

Sen så även Daintree rainforrest eller vad det nu hette himla fint! Jurrassic park känsla..

Bilden nedan, en strand vid daintree.. helt underbart..

Bilden ser ut som en halvkass sommardag i skåne dock :)

Bifogat

• oz beach (Small).jpg
    oz beach (Small).jpg
    28.7 KB · Visningar: 124
Australien verkar vara populärt bland svenskar. Det väller in busslaster av dom på min skola... Förvänta dig minst 30 grader varje dag (svettas som ett svin) och sprid myten om isbjörnar på våra gator. Köp en burk Vegemite och ät det till frukost varje dag under dom 45 dagarna du ska bo här.

Bild 1: Min moped på Mt. Mee (en bit utanför Brisbane)
Bild 2: Alldeles för stor klick Vegemite :(

Bifogat

• mt_mee_04.jpg
    mt_mee_04.jpg
    90.9 KB · Visningar: 87
  • 2-3325_Vegemite.jpg
    2-3325_Vegemite.jpg
    22.1 KB · Visningar: 107
Grabbar ni är underbara!!! Jag ska åka dit själv så det är lite pirrigt men jag lär väl träffa en del folk där. Jag betalade 14000 med försäkringar och en flygbiljett som man kan ändra hemresedatum på och sen ett busspass som gäller sträckan Cairnes till Brisbane. Helt ok tycker jag. Jag har inte tänkt att snåla allt för mycket där nere heller. När man ändå är där så vill jag kunna göra alla dessa saker som man hört om, typ dykning mm. Var i Malaysia och Filipinerna förra våren enbart för dykning i en månad så jag hoppas på jäkligt bra dyk runt revet.

Vad var det för något i den där burken? Såg livsfarligt ut!!!

Tackar för alla svar!!!!!!!!!!!!!!!!!! :banana

Bara för att bräcka dig, så tänker jag sticka och vara borta i 3 månader :7peta

Men det blir inte förens i oktober :gnissla

Nu börjar nedräkningen... Flyget går imorgon kl 1640 från göteborg... Börjar bli lite nervis nu... Hoppas ni har det bra här hemma! Hoppas jag får tillgång till dator där nere så jag kan hålla mig uppdaterad vad som händer här på sporthoj.com . Tack för all hjälp!

/henke

arnoldsson skrev:

Australien är riktigt najs :tummenupp Det finns mycket att läsa på www.resedagboken.se :)
Ha så kul, Hälsa värmen att komma till Sverige :7peta :4skrika

Tjenare alla! Jag lamnade tydligen sverige i sista sekunden! Nu har ni bade H5N1 och galnakosjukan! HA HA HA!!!!!!!!! Jag star vid en dator pa Singapores flygplats med en illaluktande indier jamnte mig... Kakat lite mycket Curry kan jag tanka mig.

Var ute nyss och det ar skitvarmt. Men luftfuktigheten gjorde att man blev aldeles blot. Nu ska jag dra till McDonalds och kaka lite innan planet gar vidare ner till Cairnes. Flyget hit fran London tog 12 timmar. Lite ont i benen... Flog med Quantas Airlines hit och javlar vilka flygvardinnor!!! Dom var NAAAJJJSSSSSSSS!!!!!

Ha det sa bra nu och hall er inomhus! Skriver igen sa fort jag kan!

Henric Arnoldsson

Även jag har stått vid datorerna på singapores flygplats och skrivit in SHs adress.

Var där förra året i 4v.

Dåliga erfarenheter därifrån, tjejen for dit 1 månad och var otrogen med någon från sydney. :mad:

En sak är säker, 5 timmar i Sydney räcker inte alls på långa vägar. Det enda jag fick var mersmak, så Australien kommer jag också att långsemestra i någongång framöver.

Thermal ar du officerare eller? Tankte pa din avatar... Sitter pa ett backpackerstalle i cairnes nu... Sa javla varmt! Jag haller mig till skuggan ett tag till!
Dom ringde nyss fran Forsvarsmakten och sa att dom hade en vakans till Kosovo som Ammunitions/minrojare... Rycker i sa fall in den 3 april... Flygbiljetten hem ar den 4:e.... Men jag forsoker desperat att fa tag i snubben som ringde mig och saga att jag vill folja med. Men det var inte latt att fa tag i honom igen!! Fan vad sant har suger!!!!!!!!!!!!!!!!! AAAAAAANNNNNUUUUUUUSSSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Min vanliga tur!

Nu ska jag sova... Har lite Jetlag kvar att bli av med!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg