Drar ström när tändningen är avslagen

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Min GSX 750 EF har börjat ladda ur batteriet. Den drar 0,16 Ampere när tändningen är avslagen. Batteriet är på 14 Ah, så det tar slut på mindre än fyra dygn.

Första felsökningen jag gjorde var att dra ut säkringarna en-i-taget. Det visade sig dock att avlägsning av huvudsäkringen var det enda som fick stopp på "tjyvströmen".

Efter detta har jag ryckt isär alla kontakter/kontaktpar som jag kan hitta, en-i-taget, utan förändring.

Tändlåset är av typen som kan vridas hela varvet runt, i ett flertal steg. Två gånger per varv, när nyckeln är riktad vertikalt, kopplas tändningen på. I resten av stegen - förutom ett - drar den 0,16 A. I steget direkt medurs om tändläget drar den 0,7 A (vad beror det på?).

Har ni någon ide' om vad som är källan till problemet, eller andra tips, så skriv.

Last edited:
Jag hade samma problem på min Bandit.
Det visade sig att det var startrelät som låg och drog tjuvström.

Pröva att lossa varje relä och se om problemet försvinner.

Last edited:
Nu hittade jag felkällan. Var inte ett relä för mig.
Jag ryckte ut kontakten ur en låda med kylflänsar på, då slutade den dra ström. Lådan sitter under luftburken, tror att det är laddningsregulatorn. Får antagligen köpa laddningsregulator alltså. För det går väl inte att laga den?

Nu hittade jag felkällan. Var inte ett relä för mig.
Jag ryckte ut kontakten ur en låda med kylflänsar på, då slutade den dra ström. Lådan sitter under luftburken, tror att det är laddningsregulatorn. Får antagligen köpa laddningsregulator alltså. För det går väl inte att laga den?

Köp en regulator med större kylflänsar.
Verkar vara standardfel på äldre suzukis.
Köpte en piratkopia till min 1100es med större flänsar, ska tydligen fungera mycket bättre än suzukis original.

Skulle det funka med laddningsregulator till någon bilmodel?
Kostar 100 kr på biltema (på websidan står det "laddningsrelä", men i katalogen "laddningsregulator"). Det vore ju inte fel att spara en tusenlapp.
Det verkar vara 3-fas in och likström ut ur orginalregulatorn.

Gå till en skrot, betala några hundringar och köp en 80-tals hondaregulator, deras låda håller, standardfix för sukkar !
Har gjort den modden ett antal gånger utan problem.

Jag har en enkel beskrivning på min hemsida: 'Modifications/Honda regulator'
Det är precis så enkelt som det verkar :tummenupp

Ah, tack. Så gör jag nog om inte Biltema har nån regulator som går att använda.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg