drar runt 4 cylindrrig motor

• Thread starter Thread starter crm
  • Start date Start date

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
ska dra runt cbr 600 motorn så kolvarna står rätt inför monterin av topplocket men tycker det är jävligt stumt när jag ska dra runt den.

Hur trögt ska de vara eller har jag monterat något fel=)
Har ingen växel i. bara gjort det förut på crossen dock med topplock på men nu handlar det ju om 3 cylindrar till.

Lite rädd för ta i för mkt så jag pajjar något.

om du inte har stiften i så ska det inte vara trögt att dra runt motorn...

Dra runt motorn

Fattar jag inlägget rätt, så har du inte toppen på.
Då ska det vara lätt att dra runt motorn

toppen sitter inte på. okay då får ja kolla över vad som sitter fel=) tack för svaren:tummenupp

Ibland kan det vara lite trögt att dra runt när man haft isär den men jag skulle säga att det ska inte vara trögare än att du med en 15/17 nyckel monterad på veven kan dra runt den genom att trycka neråt med ditt pekfinger på nyckeln.
Kolla att du drar åt rätt håll så du inte drar runt startmotor och sånt.
Jag brukar känna på veven direkt efter att man satt ihop halvorna. (Antar att du har cylinder och block i ett).

/Fredde

Ska kolla kamkedjan om dem sittter i kläm .
På veven på generatorns sida är den runda änden där gjord så man kan få dit en skiftnyckel eller en 36 hylsa . ska jag dra den framåt eller bakåt. framåt troligtvis?

cylinder och övre motorhalvan sitter ihop.

Första gången jag har isär en motor så här mycket så de e lite nytt men man lär sig mycket :tummenupp

Ska kolla kamkedjan om dem sittter i kläm .
På veven på generatorns sida är den runda änden där gjord så man kan få dit en skiftnyckel eller en 36 hylsa . ska jag dra den framåt eller bakåt. framåt troligtvis?

cylinder och övre motorhalvan sitter ihop.

Första gången jag har isär en motor så här mycket så de e lite nytt men man lär sig mycket :tummenupp

Framåt.

Ta bort generator, koppling och sånt. Har du bytt vevlager?

/Fredde

1a vevstaken gick av så har köpt nytt motorblock nya kolvar vevstakar och lite skit.

kamkedjan låg inte i klämm.

tyckte veven såg fin ut och borde ha klarat sig vid crashen av motorn.
Får vell börja plocka bort del för del och se vad som är fel:)

Har du dragit åt allt med rätt moment? Första gången jag monterade hållarna till kamaxlarna på en hoj så drog jag åt för hårt. Det gick helt enkelt inte att dra runt motorn för hand efteråt. (Jo, jag har noterat att du inte monterat toppen än.)

Japp det jaag fundnerade på med. dem 10 bultarna underifrn sóm håller veven om jaag dragit dem för hårt. Är dock ganska säker jag drog dem med rätt momennt men ska ändå testa släppa dem se om de blir skillnnad:tummenupp

VÄNTA nu , Har du flyttat veven till ett annat block???

Hur har du kollat lagerspelet?

Lagerna är färgklassade

Siffror på vev och block bestämmer vilka som ska monteras

Japp satte i den gamla veven i ett nytt block.

Okay då är det nog där felet sitter då.

Hur går man till väga kolla lagerspel osv?:tummenupp

Lagerspelen mäter du upp med plastigage, ifall det indikerar fel spel så kollar du upp vad för lagerskålar som sitter i (troligen färgmärkta, kan inte din motor) och beställer motsvarande större/mindre storlek. Nya skålarna mäter du också med plastigage för att vara säker, men gjorde du rätt i förra steget ska det stämma.

Glöm inte att vissa skruvar kan vara av sträcktyp, och får då inte återmonteras, dock duger de till att dra åt med medans man mäter lagerspelet mha platigage. Om du har kört av en stake hade jag även byggt ett mätbord mha v-block och mätt upp att det inte finns nåpot kast/slag i något lagerläge - se hur jag gjorde med min motor: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/crank_measure_rig/ (påpeka inte hur fula svetsarna är - jag fyllesvetsade upp blöta gamla oxiderade elektroder av ren lathet)

EDIT: här finns lite bilder av när jag mäter mitt vevlagerspel mha platigage: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/mekande_12juni09/ (notera att jag drar till specat moment med de gamla bultarna under mätningen eftersom jag har sträckbultar)

Last edited:
Misstänker att platigage är grejjen du mäter med,men förstår inte riktigt hur mätningen går till?

Måste alltså göra samma procedur på vevstakarna då dem oxå är utbytta.

Sträckbult hur vet man att man har det? hur skiljer sig dem i utseende?

kul att riva motorn igen "not":tummenupp

Lagerspelen mäter du upp med plastigage, ifall det indikerar fel spel så kollar du upp vad för lagerskålar som sitter i (troligen färgmärkta, kan inte din motor) och beställer motsvarande större/mindre storlek. Nya skålarna mäter du också med plastigage för att vara säker, men gjorde du rätt i förra steget ska det stämma.

Glöm inte att vissa skruvar kan vara av sträcktyp, och får då inte återmonteras, dock duger de till att dra åt med medans man mäter lagerspelet mha platigage. Om du har kört av en stake hade jag även byggt ett mätbord mha v-block och mätt upp att det inte finns nåpot kast/slag i något lagerläge - se hur jag gjorde med min motor: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/crank_measure_rig/ (påpeka inte hur fula svetsarna är - jag fyllesvetsade upp blöta gamla oxiderade elektroder av ren lathet)

EDIT: här finns lite bilder av när jag mäter mitt vevlagerspel mha platigage: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/mekande_12juni09/ (notera att jag drar till specat moment med de gamla bultarna under mätningen eftersom jag har sträckbultar)

Misstänker att platigage är grejjen du mäter med,men förstår inte riktigt hur mätningen går till?

Måste alltså göra samma procedur på vevstakarna då dem oxå är utbytta.

Sträckbult hur vet man att man har det? hur skiljer sig dem i utseende?

kul att riva motorn igen "not":tummenupp

Du pressar ihop lagret till specat moment med en tunn plaststräng mellan. Sedan kollar du av mot en plansch hur bred den ihoppressade strängen blev, och detta berättar vad du har för spel.

Ja, detta måste du göra på alla lager, med tanke på hur svårt det är att få det rätt om man börjar med kända saker, så är det nog ett måste att mäta alla individuellt.

Gällande om bultarna går att återanvända eller ej borde stå i en verkstadshandbok, eller indikeras av att man först drar moment, sedan ett visst antal grader (mina vevstaksbultar dras 30Nm och sedan 70 grader till - då känns det verkligen hur de sträcker sig plastiskt, och efter att man har gjort detta en gång orkar man inte dra lika många grader nästa gång..)

Kunskap är makt....:D

Verkar vara få som har koll på hur en motor är uppbyggd och vad man MÅSTE kolla när man sätter ihop en mc motor.

Grundläggande uppgifter finns just i märkes och typmanualer.

Bra beskrivet, gäller bara för noviser att ta till sig och göra om , göra rätt.

Back