Vevaxel- samt vevstaks lager på R1

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Tänkte byta vevaxellager samt vevstakslager i min r1a 98a när jag ändå ska byta kolvringar, problemet uppstod när ja skulle köpa lagren och det fanns massor av olika lager att välja på... alltså inte bara en sort/storlek! Kollade på bikebandits hemsida.

Vad är det för skillnad på vevaxellager när det finns med olika färgkoder ?
Om man kollar länken nedan finns det 5 olika vevaxellager nr 3 på bilden samt 4 olika vevstakslager nr 11 på bilden.
De skiljer sig med färgerna blå, svart, brun, vit & lila.

http://houseofmotorcycles.bikebandi..._dept_id~392100~model_dept_name~YZF1000RK.asp

Jag har kollat lite i någon service manual där det står:
CRANKSHAFT JOURNAL BEARING
COLOR CODE
–1 violet
0 white
1 blue
2 black
3 brown

gissar på att det har med lagerstorlekar att göra men fattar ändå inte vilka lager jag ska ha i min hoj. Varför skulle lagren som sitter på vevaxeln skilja sig åt samt varför skulle vevstakarnas lager vara olika stora ?

Någon som bytt dessa lager på en r1a eller stött på liknande komplikationer ?
Måste få någon ordning på detta, kan det inte bara få finnas en storlek och ett val :huvet

/Mats

varför står pekar din länk till en yzf1000 maskin?

när jag kollade i min repmanual till t-acen, så stod det i kapitel 4, sida 40 och 41 hur man skulle beräkna fram lagerstorleken. man skulle kolla efter siffror på både veven och vevhuset. misstänker att det är liknande process på din R1a.

kolla repmanualen för din hoj. det var rätt krångligt, försöker mig inte ens på att förklara, bättre att läsa själv.

raiderpatz skrev:
2253114 varför står pekar din länk till en yzf1000 maskin?

när jag kollade i min repmanual till t-acen, så stod det i kapitel 4, sida 40 och 41 hur man skulle beräkna fram lagerstorleken. man skulle kolla efter siffror på både veven och vevhuset. misstänker att det är liknande process på din R1a.

kolla repmanualen för din hoj. det var rätt krångligt, försöker mig inte ens på att förklara, bättre att läsa själv.

japp det stämmer

raiderpatz skrev:
2253114 varför står pekar din länk till en yzf1000 maskin?

Det fanns inget annat än yzr1000r att välja på...
jo jag läste något liknande.. att man skulle kolla nå siffror på veven och vevhuset J1 tom J5 skulle det stå eller nått.. men jag fattar ändå inte varför det ska finnas olika lagerstorlekar när man kollar specifikt på årsmod 98.. + att man måste upp med motorn innan man beställer delarna.
/Mats.

Det står siffor och bokstäver stämplat på motorblock och vevaxel. Innan du kan beställa lagerskålar lär du veta vad som står på vevaxeln och block - samt ha infon om hur du tolkar det hela från servicemanualen.

Bara för att bygga på tråden lite och se om någon kan ge mer klarhet i detta.
Varför i helvete gör man inte identiska motorer när det gäller samma årsmodeller...
borde egenligen bara vara att beställa lager till en 98 och så är det klart...
Fattas väl bara att man inte kan köpa kolringar utan att öppna och läsa av något i motorn :mad:

^Mats^ skrev:
2514434
Fattas väl bara att man inte kan köpa kolringar utan att öppna och läsa av något i motorn :mad:

Självklart så ska du fila in kolvringsgapet till rätt mått oxo när du monterar dom, det ändras med diametern på loppet efter honingen (om det nu behövs honas när det är nicasilbelagt?)

^Mats^ skrev:
2514434 Bara för att bygga på tråden lite och se om någon kan ge mer klarhet i detta.
Varför i helvete gör man inte identiska motorer när det gäller samma årsmodeller...

Det skilljer sig när vevaxlar och block tillverkas. Borren tex. som gör hålen slits ju och måste kanske ersättas med en ny vilket gör att det kommer att skillja någon eller ett par hundradelar. Det är bara en av säkert flera faktorer. Han som tillverkar delen har några hundradelar att röra sig kring och för att få det så exakt som möjligt justerar man det med olika lager. Skulle det bli ur tolerans blir tex. veven inte godkänd.

^Mats^ skrev:
2514434 Bara för att bygga på tråden lite och se om någon kan ge mer klarhet i detta.

Det handlar om tillverkningstoleranser och tillverkningskostnad.
Låt oss anta att att man bara accepterar ett mått på vevtapparna på en vevaxel. Eftersom det finns en viss variation i axelslipningen så får man endera kassera de flesta tillverkade axlar redan i fabrik (dyrt) eller skaffa en bättre (= mycket dyrare) slipprocess som har en så liten variation att man kan anse tappmåtten lika.

För att hålla tillverkningskostnaderna nere gör man istället så att axlarna slipas i en normal process och efteråt "klassar" man dem genom att mäta och märka på inom vilken måttavvikelse varje tapp ligger. På det sättet blir kassationen minimal.

Precis samma sak gäller för arborrningen av lagerlägena i blocket och i stakarna.

För att kunna använda vilken kombination som helst av axel-block-stake gör man istället olika tjocka lager. Dvs. "stor" tapp i "litet" lagerläge = tunnt lager och "liten" tapp i "stort" lagerläge = tjockt lager.

Det är alltså därför man måste veta klassning på axel-block-stakar och ha lagervalstabell från manual innan det går att beställa rätt lager.

/ Racerpelle

P.S. På motorer som ska prestera mycket (racing) kan man minska friktionen genom att öka lagerspelet (sätta i "för tunna" lager) men det ställer högre krav på smörjning och oljebytesintervall. D.S

Racerpelle skrev:
2514884

Det är alltså därför man måste veta klassning på axel-block-stakar och ha lagervalstabell från manual innan det går att beställa rätt lager.

/ Racerpelle

P.S. På motorer som ska prestera mycket (racing) kan man minska friktionen genom att öka lagerspelet (sätta i "för tunna" lager) men det ställer högre krav på smörjning och oljebytesintervall. D.S

Tack nu fick jag äntligen klarhet i detta :tummenupp

Back