Drar ovanligt mycket olja?

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Kawazuki ZX9R
Jag har en GSX-R 750 -90. Jag bestämde mig för att titta i det lilla glashålet häromdagen för att se om oljenivån var ok. Till min förvåning så kommer det nätt och jämnt upp lite olja längs ner på glaset. Jag fyller på för att komma upp till normalt igen dvs mitten av glaset. Det krävdes nästan 4dl för att komma dit!?! Och detta på ungefär 200 mil. Den läcker inte på något sätt. I varje fall inte när den står still.
Vad kan det vara som åstadkommer detta i mina ögon stora oljesvinn?
Är det vanlig förekommande på äldre hojar? Bör man oroa sig?

hej! har också en oljekyld gixxer som drar lite olja...inte riktigt lika mycket som din men det är nog ingen fara! det kan väl vara kolvringar som är slitna?

vad kör du på för olja? fyll på och se glad ut är mitt råd! :banana
dvs om du inte har lust att plocka isär hojen i molekyler när det är riktigt hojväder!

Magge skrev:
2326468 Jag har en GSX-R 750 -90. Jag bestämde mig för att titta i det lilla glashålet häromdagen för att se om oljenivån var ok. Till min förvåning så kommer det nätt och jämnt upp lite olja längs ner på glaset. Jag fyller på för att komma upp till normalt igen dvs mitten av glaset. Det krävdes nästan 4dl för att komma dit!?! Och detta på ungefär 200 mil. Den läcker inte på något sätt. I varje fall inte när den står still.
Vad kan det vara som åstadkommer detta i mina ögon stora oljesvinn?
Är det vanlig förekommande på äldre hojar? Bör man oroa sig?

Kolla om hojen blåryker (alltså om det ryker blått från avgasröret när du gasar) 4dl på 200 mil låter ju iofs inte så jättemycket, men orsaken är troligtvis att motorn trycker ut olja som sedan förbränns och lämnar hojen via avgasröret. Det man kan göra för att åtgärda problemet är att byta kolvringar och snygga till cylinderloppen/fixa ventiltätningarna. Det finns även nyare hojar som dricker en liten mängd olja. Jag skulle göra som så att hålla ett extra öga på oljenivån och om det skulle bli besvärande att jämt få fylla på så är det ju bara att åtgärda.. Du kan ju även prova en lite tjockare olja.

Nej den blåryker ingenting. Det kommer i stort sett ingen synligt alls ur avgasröret. Men det är kanske som jag befarade då. Att motorn är gammal och sliten och att det läcker lite inne i motorn.
Har för tillfället Biltemas racingolja i den så det är ju ingen kostnad att fylla på lite då och då. Man får ju alltid köpa 4 liter ändå, och det ska i 3,2.
Den går inte dåligt på något sätt utan funkar alltid och går som den ska.

Last edited:
Min TRX drar ca 0,8 lit olja på 100 mil. Du kan vara lugn :hihi

Nya kolvringar och ventiltätningar skulle troligen bota dina symptom, men det är ingen direkt akut åtgärd.

Last edited:
Jåke skrev:
2327040 Min TRX drar ca 0,8 lit olja på 100 mil. Du kan vara lugn :hihi

Nya kolvringar och ventiltätningar skulle troligen bota dina symptom, men det är ingen direkt akut åtgärd.
Huga!!! :skrämd

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...