I utvecklingen av att ta fram allt starkare och lättare motorcyklar så tvingas
konstruktörerna hitta nya vägar och ibland är det som att gå på slak lina, man
"ramlar" ner imellanåt.
ETT av de områden som "stjäl" mycket effekt i en en ottomotor är friktion, och
den försöker man reducera på ett antal olika sätt beroende på var den finns.
Tex. så har bredden på ram och vevlager minskat för att få mindre yta som
oljan trycker på, det kostar kraft att vrida runt en vevstake som olja trycker
mot.
Men det område som "stjäl" mest effekt är friktionen mellan cylindern och
kolvringarna, detta har man jobbat med på flera sätt, smalare kolvringar, färre
kolvringar, och svagare kolvringar alltså mindre tryck på cylinderväggen = mindre
friktion = mer effekt.
Ett annat sätt har varit att ta till andra material och olika beläggningar i
cylinderlopp och på kolvarna. Nikasil är ett sånt exempel.
Oavsett vad man har för olika kombinationer så behöver KOLVRINGARNA
anpassa till CYLINDERN, med andra ord slitas in, kallas också för INKÖRNING.
Inkörningen gör att kolvringarna gradvis anpassas till cylindern och de små
men ändå OJÄMNHETER som finns på kolvringarna och i cylinderloppet "slipas"
bort och kolvringarna uppnår maximal "likformighet" med cylinderloppen.
OM man inte gör inkörning på rätt sätt så kommer man i värsta fall att
"bränna" kolvringarna, dvs. av FRIKTIONSVÄRMEN kommer kolvringarna att "tappa" lite eller mycket av sin "spännst" alltså förmågan att trycka på
cylinderväggen vilket leder till att kompressionstrycket går NER i vevhuset
och oljan går UPP i förbränningsutrymmet.
Genom åren har flera motortillverkare, både bil o mc, råkat ut för att deras
utprovade SÄKERHETSMARGINALER för dåligt genomförd inkörning inte räckt
till.
HUR gör man en felaktig inkörning då.....?
Läs i instruktionsboken hur du ska köra din mc de första x-hundra milen,
hur många av dagens gasglada gossar gör det....?
Gör det så får du svaret.
Men ibland blir det som sagt fel ändå....och Yamaha R6/R1 är exempel på
där man "offrat" säkerhetsmarginalen för effekt.
/KentW