Drar olja!

jag vill veta vad det är som gör att den drar olja, vilka delar och om det är lönlöst att försöka fixa för den ändå kommer dra olja.
Problemet är, vad jag förstått, behandlingen av cylindrarna och materialet i kolvringarna. Det blir bättre av att hona och byta ringar men den slutar troligen inte att dra olja. På andra Yamaha med samma konstruktion krävdes borrning och andra kolvar/ringar för att få bukt med det medan vissa exemplar inte drog nämnvärt med olja alls från fabrik.

Yamaha bytte material/behandling på senare årsmodeller vilket gjorde saken lite bättre.
 
Problemet är, vad jag förstått, behandlingen av cylindrarna och materialet i kolvringarna. Det blir bättre av att hona och byta ringar men den slutar troligen inte att dra olja. På andra Yamaha med samma konstruktion krävdes borrning och andra kolvar/ringar för att få bukt med det medan vissa exemplar inte drog nämnvärt med olja alls från fabrik.

Yamaha bytte material/behandling på senare årsmodeller vilket gjorde saken lite bättre.


har hört från andra vägar att testa byta olja. att dessa hojar drar olja när man använder de oljor som yamaha rekommenderar.

När jag jobbade på Scania hade dom en modell som drog mycket olja, det var cylinderfodren som var för hårda så dom inte nötte in sig.

Lösningen på det var att slå upp kolvarna och byta översta ringen till en specialare som scania hade utvecklat, som skulle "slipa till" fodren.

Det kan ju vara något sådant Yamaha har drabbats av, fast dom tycker att lösningen är att fylla på olja istället för att återkalla motorcyklar?

ja verkligen, inte ska man säga till sina köpare att det ska vara så och är helt ok, bara att fylla på ibland. sotar inte tändstiften lätt igen om det hela tiden ska komma olja upp som förbränns med bensinen`?
 
Last edited:
Tjena!
Har haft en r6 -00 och jag har en r1 -01, har två kompisar som och har och har haft r1 -99 och -01 och alla dom drar olja och ganska mycket.

Så jag tror att enda att göra om man vill ha en hoj som inte drar olja är att köpa ett annat märke tyvär :)
 
har hört från andra vägar att testa byta olja. att dessa hojar drar olja när man använder de oljor som yamaha rekommenderar.

2av mina rettor drog knappt något mellan oljebytena, behövde inte fylla på.

Den ena jag kör på nu drog som fan 2 tankar sen försvann det ingen. Castrol GPS eller Biltema verkar funka bäst i mina, Q8 SBK har inte fungerat med koppling och de verkar dra mer.
Om det är tillfälligheter eller något annat tänker jag inte spekulera i.
 
för att sumera detta då... den ska dra olja :D
 
Ok, enligt yamaha så är det inget ovanligt att dom kan ta ca en liter per 100mil hård körning... Standard yamaha:näsblod

oroasej, nej ganska vanligt.

Om inte Yamaha själv lyckats lösa problemt så tror jag inte att någon här på sporthoj.com gör det heller (kan ju ha fel).

Hade en R1-98 och ja, den drack olja när man pressade på lite, för att inte tala om när man wheelade. Hade alltid med 1/2 l olja i kutsen.
Likadant med polarens -00 eller -01'a.

/R
 
I utvecklingen av att ta fram allt starkare och lättare motorcyklar så tvingas
konstruktörerna hitta nya vägar och ibland är det som att gå på slak lina, man
"ramlar" ner imellanåt.

ETT av de områden som "stjäl" mycket effekt i en en ottomotor är friktion, och
den försöker man reducera på ett antal olika sätt beroende på var den finns.
Tex. så har bredden på ram och vevlager minskat för att få mindre yta som
oljan trycker på, det kostar kraft att vrida runt en vevstake som olja trycker
mot.

Men det område som "stjäl" mest effekt är friktionen mellan cylindern och
kolvringarna, detta har man jobbat med på flera sätt, smalare kolvringar, färre
kolvringar, och svagare kolvringar alltså mindre tryck på cylinderväggen = mindre
friktion = mer effekt.

Ett annat sätt har varit att ta till andra material och olika beläggningar i
cylinderlopp och på kolvarna. Nikasil är ett sånt exempel.

Oavsett vad man har för olika kombinationer så behöver KOLVRINGARNA
anpassa till CYLINDERN, med andra ord slitas in, kallas också för INKÖRNING.

Inkörningen gör att kolvringarna gradvis anpassas till cylindern och de små
men ändå OJÄMNHETER som finns på kolvringarna och i cylinderloppet "slipas"
bort och kolvringarna uppnår maximal "likformighet" med cylinderloppen.

OM man inte gör inkörning på rätt sätt så kommer man i värsta fall att
"bränna" kolvringarna, dvs. av FRIKTIONSVÄRMEN kommer kolvringarna att "tappa" lite eller mycket av sin "spännst" alltså förmågan att trycka på
cylinderväggen vilket leder till att kompressionstrycket går NER i vevhuset
och oljan går UPP i förbränningsutrymmet.

Genom åren har flera motortillverkare, både bil o mc, råkat ut för att deras
utprovade SÄKERHETSMARGINALER för dåligt genomförd inkörning inte räckt
till.

HUR gör man en felaktig inkörning då.....?

Läs i instruktionsboken hur du ska köra din mc de första x-hundra milen,
hur många av dagens gasglada gossar gör det....?
Gör det så får du svaret.

Men ibland blir det som sagt fel ändå....och Yamaha R6/R1 är exempel på
där man "offrat" säkerhetsmarginalen för effekt.

/KentW
 
Ja precis, hur många rörmokare från Haninge med fullt lån på hoj & utrustning straight outta Yamahacenter vill mesköra ÄVEN på rakorna första 500 milen = 6 månader:D

"Mesköra".........

Det handlar mer om att och hur man VARMKÖR och hur man BELASTAR motorn.

Går alldeles utmärkt att åka "för" fort även när man genomför en riktig inkörning.

/KentW
 
Min R6a drar inte mycket olja, behöver inte fylla på mellan byten...

R6/R1 tillhör gruppen mer "känsliga" bland moderna sporthojar......
ibland så blir det bra...och ibland så blir det mindre bra.....

/KentW
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top