Drar olja

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
Jag tycker att den drar lite väl mycket olja (honda xr 650 -01 som gått ca 1000 mil). Tror väl ungefär den drar en liter på 100 mil men jag är inte riktigt säker. Går bra annars och sådär men så mycket olja ska den väl ändå inte dra va?? Tips om va det kan vara är uppskattat.

Min XR tar olja som fan, många liter på kort tid.. Men det är för att den läcker i packningen till transkåpan. Åtgärdas idag. Originalmotorn varken drog el läckte olja.
Har du inget läckage, eller olja i kylarvattnet, upptryckt i luftburken el dyl så behöver det inte vara nåt större fel ändå, vet av folk som köpt nya audi's vilka drar olja som en slutkörd ford. Men enl återförsäljaren ligger det inom "service limit" alltså godtagbart.

din hoj drar för mycket för att vara så ny, den borde väl vara inkörd nu. Min hundraåriga XR drar inte ens en hälften av det där och då har den allt fått smaka på stryk i alla tider.

Enl tumregel är 1l/100mil väl mycket. (Somliga påstår syntetolja försvinner fortare än annan i slitna motorer.) På en så ny motor tycker jag det är alldeles för mycket. Nu är det ju frågan hur mkt det betyder; du ska ju byta dåodå (xr600 160 mil, tor jag) o kan ju göra det när det är lite olja i den.
Om den inte läcker eller trycker ut oljan i vevhusventilationen så måste den elda upp den o det borde synas i avgaserna; blårök. Kan ju bara bero på att ventilstyrningar/tätningar läcker eller kolvringarna/cyl.loppet. Vet inget annat sätt än att ta isär o mäta upp o ev byta/fixa. Varken jättelätt eller gratis.
/u

Har inte märkt någon läcka utanför motorn eller fläckar på marken. Jag har inte heller märkt någon blårök men jag kanske ska kolla noggrannare.

olja vs. min xr650 :öl

Plocka bort toppen/cyllen o kolla tätningar/ringar.

Den ska inte dra nån olja alls , varken med syntet eller mineral

ok, sorry...men jag var sjukt bakis och försökte vara rolig.
men världen kommer inte gå under pga det, jag lovar dig
lugna ner dig! :öl

ulf_lundin skrev:
Enl tumregel är 1l/100mil väl mycket. (Somliga påstår syntetolja försvinner fortare än annan i slitna motorer.) På en så ny motor tycker jag det är alldeles för mycket. Nu är det ju frågan hur mkt det betyder; du ska ju byta dåodå (xr600 160 mil, tor jag) o kan ju göra det när det är lite olja i den.
Om den inte läcker eller trycker ut oljan i vevhusventilationen så måste den elda upp den o det borde synas i avgaserna; blårök. Kan ju bara bero på att ventilstyrningar/tätningar läcker eller kolvringarna/cyl.loppet. Vet inget annat sätt än att ta isär o mäta upp o ev byta/fixa. Varken jättelätt eller gratis.
/u
en xr rymmer ju bar strax över 2l olja så kör han tills oljebyte är den snustorr, det är inte att rekomendera.
Den drar för mycket för att det skall vara tätningarna (om de nu inte rammlat i bitar eller nåt). Det konstiga är att han säger att den går bra, den borde blåröka en del om kolvringarna är dåliga.
En sak som kan knäcka nya motorer är folk som inte varmkör utan ger järnet 2sekunder efter de kickat igång hojen.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard