Drar luftkyld motor mer olja?

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Borde skriva i teknikforumet men jag har lite bråttom med svaret så förlåt alla...

Grejen är den att jag har märkt att min cykel drar olja...Mekanikern på stället jag köpte cykeln sa att man kan räkna med att en luftkyld motor drar cirka 1 liter olja på 100 mil...Om jag desutom väljer en syntet eller delsyntet olja (det rekommenderade han först) så drar den ännu mer, men att jag då ska köra på mineralolja och då kommer den "bara" dricka 1 liter olja på 100 mil...

Snackade med min far och hans arbetskamrat som själv kör hoj och båda sa att de aldrig hört talas om något sådant...Jag behöver ett absolut rätt svar på detta och det ganska snabbt.

Tack på förhand

Det stämmer nog!!1

Jo det låter inte så knasigt, min ducati monster dricker lite olja fick just fylla på 3-4 dl men å andra sidan så om du inte kör budhoj med den så är det en ganska liten kostnad.
Med dom cylindrarna som sitter på min e "kända" för att dra lite olja, så om det är så på alla luftkylda vet jag inte!

Ok...vill nämligen veta säkert för jag är lite missnöjd med affären just på grund av bristande engegemang...Om det skulle vara så att mekanikern har ljugit ihop detta för att slippa serva en hoj på garanti så blir det nämligen droppen som får bägaren att rinna över.

Det tror jag inte alls på :zpy

Min förra (luftkyld gsx 400f -82) drog inte en droppe olja på 400mil efter att jag bytt förra våren. Skall tillägga att hojen innan var körd en del utan luftfilter, hade gått 3500 mil, samt att oljan jag hällde i var biltemas delsyntet, 4l för 129:- :rock

szr:en drar en hel del olja, uppskattningsvis 1-2dl/100mil (trots att den är vattenkyld)

1 liter per 100 mil?

Vid min 600-milaservice hade den inte dragit någon olja alls. Då hade inte jag fyllt på sedan jag köpte den vid 300 mil, förmodligen var det inte påfyllt desssförinnan heller.

Låter jävligt skumt tycker jag.

....vi pratar väl fyrtakt nu?

Om det finns någon utbildad Yamaha mekaniker här och denne vet att min Xj 600 inte ska dricka 1 liter på hundra mil...kan denne vara ytterst vänlig att skicka ett PM där du förklarar att det inte är normalt utan att det borde vara något fel i sådana fall Som jag kan skriva ut och visa för mekanikern samt säljaren?

Dricker en sprillans ny hoj 1 liter per 100 mil även efter inkörningperioden (dvs efter första 100 milen) är det något fel.

Antingen är kolvringarna felmonterade, felinkörda (för mycket tomgång/för lite belastning) eller rentutav spruckna. Jag skulle kräva en genomgång av cylinder och topplock samt få nya kolvringar och cylinderloppen honade på garantin.

andersbrink skrev:
Dricker en sprillans ny hoj 1 liter per 100 mil även efter inkörningperioden (dvs efter första 100 milen) är det något fel.

Antingen är kolvringarna felmonterade, felinkörda (för mycket tomgång/för lite belastning) eller rentutav spruckna. Jag skulle kräva en genomgång av cylinder och topplock samt få nya kolvringar och cylinderloppen honade på garantin.

Ej en sprillans ny...en 93a som har gått 5600 mil...är det normalt då?

Edit: Med garantin så pratar jag om 3 månaders garantin...visst finns det en sådan?

Last edited:
Med 5300 mil i motorn är det dags att byta kolvringar. Det lär du nästan räkna med att det inte täcks av 3-månaders garantin. Nya kolvringar går på kanske 800 spänn och hona cylinderloppet för att bryta glansen gör "Bengts Motorservice" åt dig för en påse bullar.

Innan du byter någonting alls i motorn.Se till att göra ett kompressionsprov (först utan och sen med olja i loppen) för att utesluta kolvringarna samt en läckagetest - som gör att du kan mäta upp den samt höra om och var den läcker.

Ville bara nämna en sak, mina motorer drar normalt max någon deciliter olja/100mil, MEN om man kör dom tokvarma, vilket ju inte e så svårt med luftkyld motor, så kan dom utan problem dra i sig en halvliter på en kort stund. Detta gäller bägge mina motorer.

Exempel, åkte "glidar-kortege" med 200 harleys i fjällbacka, 1,5 timmes pluttrande på småvägar som hade varit roliga om man inte hade kört typ 50 hela tiden, sen avslutades det hela med en kortege genom ett festivalområde, dvs kryyypkörning. Detta var innan jag hade koll över huvud taget, motorn var i slutet antagligen en minut från att nypa/skära. Efter hela kalaset, när jag skulle hem, fick jag fylla på 1 liter olja, och då VET jag att nivån var bra på morgonen.

Det är inte så att din motor går för varmt till och från ?
Bara en tanke / XJR

andersbrink skrev:
Med 5300 mil i motorn är det dags att byta kolvringar. Det lär du nästan räkna med att det inte täcks av 3-månaders garantin. Nya kolvringar går på kanske 800 spänn och hona cylinderloppet för att bryta glansen gör "Bengts Motorservice" åt dig för en påse bullar.

Innan du byter någonting alls i motorn.Se till att göra ett kompressionsprov (först utan och sen med olja i loppen) för att utesluta kolvringarna samt en läckagetest - som gör att du kan mäta upp den samt höra om och var den läcker.

ok...tack som tusan :)

Min luftkylda drar inte 1liter på 1000mil och den går på SBK racing helsyntet och har nu nästan 8000mil på mätaren.

**

1l /100 mil är mitt kriterium på renoveringsdags; nästan. Alldeles för mkt f en motor i bra skick iaf. Min bmw tar max 1l/1000 mil v 9000 mil.
/u

Burre skrev:
Borde skriva i teknikforumet men jag har lite bråttom med svaret så förlåt alla...

Grejen är den att jag har märkt att min cykel drar olja...Mekanikern på stället jag köpte cykeln sa att man kan räkna med att en luftkyld motor drar cirka 1 liter olja på 100 mil...Om jag desutom väljer en syntet eller delsyntet olja (det rekommenderade han först) så drar den ännu mer, men att jag då ska köra på mineralolja och då kommer den "bara" dricka 1 liter olja på 100 mil...

Snackade med min far och hans arbetskamrat som själv kör hoj och båda sa att de aldrig hört talas om något sådant...Jag behöver ett absolut rätt svar på detta och det ganska snabbt.

Tack på förhand

Du har nog missat en grej:

Din mc är en s.k. FYRTAKTARE

fyrtaktare behöver ingen olja i bensinen

Sluta upp med att hälla olja i tanken så går den inte åt... :rolleyes: :D

Re: Re: Drar luftkyld motor mer olja?

Kawadanne skrev:
Du har nog missat en grej:

Din mc är en s.k. FYRTAKTARE

fyrtaktare behöver ingen olja i bensinen

Sluta upp med att hälla olja i tanken så går den inte åt... :rolleyes: :D

Nänä, det är du som har missat.. hans hoj är en Yamaha.. :fakta
;) ;)

/B

Re: Re: Re: Drar luftkyld motor mer olja?

Bj.O.rn skrev:
Nänä, det är du som har missat.. hans hoj är en Yamaha.. :fakta
;) ;)

/B

Men då, han har ju den där nya modellen med automatiskt oljebyte. Man bara fyller på efterhand, ingen olja att slänga titt som tätt... :D

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back