Drar en luftvärmepump mer när den kyler?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Tja!

Jag får fasiken inte fram något rakt svar på det jag letar efter. Alltså drar en luftvärmepump mera el om den kyler eller står på auto?

Blir förbannad när man måste ha en jämn temperatur i rummet när en annan i kåken säger att det drar ALLDELES för mycket. Alltså drar för mycket el så räkningen blir skyhög.

:huvet

Ja den drar mer el än om den vore avstängd. Huruvida den dra mer eller mindre än när den värmer får du nog mäta dig fram till.

Enkelt sagt. Din PAPPA har rätt. Att värma rummet är ok. Att kyla det är inte det. Onödiga pengar.

Väx upp.

Jag har testat och som mest drar min pump 1950w när jag kör värme men bara som max 550w när jag kör kyla. Men skillnaden är att den värmer ju 200kvm men ska bara kyla 45kvm. Men tycker den kyler huset bra iaf o tror avfuktningen gör mycket. Men köp en mätare så kan du ju lätt överbevisa att det inte drar mer o en mätare går ju lös på nån hundring..

Men visst de e ju bortkastadde pengar o kyla men blir bra mycket bättre o skönare klimat inne.

Last edited:
Det är absolut sämst att köra den i läge AUTO. Kör kyl ELLER värme. Auto gör bara att den hattar fram och tillbaka mellan kyla och värme. Har du en vettig pump så slutar den värma upp när måltemperaturen uppnåtts. Kör du auto kommer den gå förbi och sen börja kyla.

Så - kör den i läge värme, så här års kan du med fördel köra den på timer så den bara värmer nattetid och är avstängd på dagen.

Då är väl allt över 15 grader också slöseri?

Mogna.

Inte när det gäller kylning.
Mogna.

Att en luftvärmepump är energieffektivare än el- eller oljepanna innebär inte att det är gratis.
Vill man gå i kalsipper på vintern och vargskinnspäls på sommaren så blir det dyrt.

Inte när det gäller kylning.
Mogna.

Att en luftvärmepump är energieffektivare än el- eller oljepanna innebär inte att det är gratis.
Vill man gå i kalsipper på vintern och vargskinnspäls på sommaren så blir det dyrt.

Smaksak, jag plågas betydlig mer av 25graders inomhustemperatur än av 15, även om det nu ska vara 21grader enligt norm.

Om nu allt bara handlade om att kyla rum är fel, så är det nog bara det lilla antalet förståsigpåare på sh.com som tycker det.

Smaksak, jag plågas betydlig mer av 25graders inomhustemperatur än av 15, även om det nu ska vara 21grader enligt norm.

Om nu allt bara handlade om att kyla rum är fel, så är det nog bara det lilla antalet förståsigpåare på sh.com som tycker det.

Lider man av 25 grader inomhus, så kyler man till 21 och betalar för komforten.
Om man är i bestämmandeställning.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...