Dragracing for Dummies

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Ja funderar på att åka på några av årets evenemang där "vanliga dödliga" får prova på dragracing, nu har ju jag provat några gånger, så då funderar jag på vad man bör göra som första steg för att börja sänka sina tider. Körningen med standardhoj går någorlunda bra nu, så vad skall man satsa på om man vill pina ur sin stackars touringhoj så bra tider som går, bortsett från att trimma som ett svin då ?
Vad är bäst att börja med ?

Byta däck ? Klarar man av att utnyttja ett rejsdäck? Fästet är ju inga problem såfort man växlat till tvåan på en slö standardhoj, blir det stor skillnad om man får liiite mer fäste bara på ETTAN ?

Sänka ? Verkar bra, enkelt också, förhoppningsvis en sak mindre att oroa sig för... eller ?

Tändingsbrytare (Quickshift) ? FÅR man överhuvudtaget ha såna på typ "en dag på strippen"

Burnouten, gör det någon skillnad på ett gatdäck, typ Macadam ?

Alla gurus och lekmän, tips välkomna !
 
Det finns en annan tråd på forumet som handlar om ju dragracing och hur man beter sig för bästa resultat.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4122

Du ska alltid göra en kort burnout för att få bort eventuellt grus och skräp från bakdäcket. Kör runt vattnet så att du inte får vatten på bakdäcket, om du nu inte burnar ordentligt på treans växel, så kommer vattnet i däcksmönstret att göra det snorhalt på startlinjen.

Är det halt med originaldäcket kan du sänka trycket ända ned till 1.3 kg, men inte lägre, för då "kollapsar" mitten av slitytan som då inte når ned till asfalten utan det blir bara två svarta ränder efter bakdäcket. Kör man med ett riktigt dragracedäck (trots det gatlagligt), t.ex. Mickey Thomson MCR2 så ska du köra med 0.7 - 1.0 kg.

Lycka till!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top