Dragracing duell Panigale vs GT2

Jag gillar Chris Harris och the drive network har en hel del kul grejer på tuben!

Han är en skön motvikt mot t.ex. top gear som är kul i början men sedan blir lite väl... högljudda...

Jag gillar Chris Harris och the drive network har en hel del kul grejer på tuben!

Han är en skön motvikt mot t.ex. top gear som är kul i början men sedan blir lite väl... högljudda...

Chris Harris är en skön lirare:

If every car driver had to take a CBT, they would be far more sympathetic to the vulnerabilities of the biker, and they would be much more observant of the general road environment. But there has to be reciprocity, and the notion of the car driver as 'The Enemy' does worry me. Equally, there's the thorny subject of the quality of the bike riding on display - but after a lowly CBT, I'm still not qualified to say anything about that.
I'm looking forward to the next stages, and maybe doing something I didn't manage in a motor car: passing my test first time. With a 60 per cent pass rate, I'm not holding my breath.

http://pistonheads.co.uk/GASSING/to...PH+Blog:+Harris+learns+biking,+part+one&mid=0

Jag ser fram emot att se fortsättningen om han släpper fler dueller mellan bil vs hoj som det talades om i slutet av videon. Inte för att jag egentligen bryr mig om slutresultatet. Detta får man se som underhållning och inget annat.

Typ 2 kilo för mycket tryck i bakdäcket på Ducatin...

Inte för att jag har någon erfarenhet av Dragracing, men hur kan du se det med blotta ögat, eller nämndes något om det i filmen?

Standard för gata är ju typ 2,5-2,8 kilo i bakdäcket. Dragracefolk kör under kilot ofta för att få så mycket gummi som möjligt i backen. Det syns tydlig skillnad.

Standard för gata är ju typ 2,5-2,8 kilo i bakdäcket. Dragracefolk kör under kilot ofta för att få så mycket gummi som möjligt i backen. Det syns tydlig skillnad.

behövde han mer? hojen reste ju sig i starten så grepp fanns mer än det behövdes. en längre sving kanske och då behöver man nog sänka trycket i däcket.

Jag ser fram emot att se fortsättningen om han släpper fler dueller mellan bil vs hoj som det talades om i slutet av videon. Inte för att jag egentligen bryr mig om slutresultatet. Detta får man se som underhållning och inget annat.

Inte jag heller men det är alltid kul att titta på snyggt gjorda filmer med en GT2RS (en av de coolaste bilarna) och en Panigale! :banana

grymt cool hoj!
grymt cool bil!
grymt trist film! :va

chris harris kan bättre, hade varit fett att se han drifta runt nån bana med panigalen hack i häl istället.. när ska bilfolk lessna på detta eviga dragrejsandet? :huvet

En LC skulle kunna komma till användning, undrar hur han gjort med DTC ställt den i känguru-mode.
Folkan prestera inget vidare i heller.

Riktigt snygg produktion... slår ju de flesta seriösa TV-produktioner! Klart underhållande och sevärt.

Att börna med fälgen inuti däcket är inte effektivt.
Jag tyckte att det kändes seriöst.
En bil rakt från gatan mot en hoj rakt från gatan.

grymt cool hoj!
grymt cool bil!
grymt trist film! :va

chris harris kan bättre, hade varit fett att se han drifta runt nån bana med panigalen hack i häl istället.. när ska bilfolk lessna på detta eviga dragrejsandet? :huvet

Jag har sett bättre saker från Chris Harris, men det har inte varit mc-relaterat.

Vem vet? Du kanske får dina önskemål i uppfyllelse vid ett senare tillfälle. Diskussionen på slutet lämnade ju en öppning för att testa hojen mot en bil på fler sätt.

Något jag faktiskt uppskattade var att de faktiskt bjöd på sina misstag när de tränade. Man ser tydligt hur illa det skulle kunna gå om man startar för aggressivt. Inte bara på motorcykeln utan även i bilen. Även om det är lättre att hämta hem bilen är det inget som en oerfaren förare gör rent reflexmässigt. Det kanske är något både mc och bilförare ska ta till sig.

Så här skrev Chris Harris i länken till Pistonheads:

Racing side-by-side racing is so popular, we had to do something eventually. On reflection, I chose the hard option: car vs bike.
Personally, I think drag races are slightly less interesting than boiled rice. So I needed to do something that would stop me falling asleep.

behövde han mer? hojen reste ju sig i starten så grepp fanns mer än det behövdes. en längre sving kanske och då behöver man nog sänka trycket i däcket.

Samtidigt tyckte han att tractioncontrolen fick jobba lite väl mycket. :)

Att börna med fälgen inuti däcket är inte effektivt.
Jag tyckte att det kändes seriöst.
En bil rakt från gatan mot en hoj rakt från gatan.

Det är sant. Samtidigt körde kompisen för några veckor sedan med 0,7 kilo i backdäcket och 1,4 bar laddtryck (ca 350 hästar) på sin GSXR1000. Det fungerade finfint, även med långsving. Då fungerar det nog på en Ducati med hälften av effekten också. :)

Last edited:
Jag har sett bättre saker från Chris Harris, men det har inte varit mc-relaterat.

Vem vet? Du kanske får dina önskemål i uppfyllelse vid ett senare tillfälle. Diskussionen på slutet lämnade ju en öppning för att testa hojen mot en bil på fler sätt.

Något jag faktiskt uppskattade var att de faktiskt bjöd på sina misstag när de tränade. Man ser tydligt hur illa det skulle kunna gå om man startar för aggressivt. Inte bara på motorcykeln utan även i bilen. Även om det är lättre att hämta hem bilen är det inget som en oerfaren förare gör rent reflexmässigt. Det kanske är något både mc och bilförare ska ta till sig.

Så här skrev Chris Harris i länken till Pistonheads:

Får hålla med om misstagen, tycker det var det bästa med alltihop. Att de erkände att de inte var kungar på dragracing men körde ändå :yoparty

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!