Dragracepoesi

Absolut! Men vilket tramsigt skinnställ han hade! Delat och knappt några skydd! Att han vågar...

Nice!
Mycket bra fynd...!

Jörgen Karlsson skrev:
2628503 Hittade denna rulle som jag tycker på ett fint sätt skildrar den kontrast det är i sinnesstämning mellan iordningställandet och körandet:
http://video.google.com/videoplay?docid=6017283540893682647&q=harley+drag+race

Läckert!!
Deja vu´-känslan var total!
Man minns när man första gångerna fick följa med som lillkille och vara depåhjälp/mek samt starta upp hojen inför race!
Då var man stor! :)
Varför kör man inte dragrace?
Tja, man har väl inte råd...annars hade man väl varit där och svurit över blåsta kolvar, lånat motordelar av depågrannen och grillat korv med värste konkurrenten på kvällen! Det var iaf den sammanhållningen jag minns.
Det är nostalgi det.

Dr.Bike skrev:
2628915 Varför kör man inte dragrace?

Well, hade man inte haft så mycket annat å pyssla med (jobb) och haft hyfsat med flis på kontot och haft lite 402m banor runtomkring sig... Så hade jag gärna kört drag :)

Ljudet av 4 st Lectron 44:or med öppna spjäll kan få vem som helst att bli knäsvag...:D

Dr.Bike skrev:
2628915 Läckert!!
Deja vu´-känslan var total!
Man minns när man första gångerna fick följa med som lillkille och vara depåhjälp/mek samt starta upp hojen inför race!
Då var man stor! :)
Varför kör man inte dragrace?
Tja, man har väl inte råd...annars hade man väl varit där och svurit över blåsta kolvar, lånat motordelar av depågrannen och grillat korv med värste konkurrenten på kvällen! Det var iaf den sammanhållningen jag minns.
Det är nostalgi det.

Med tanke på vår gemensamma insikt i debit/kredit så passar det nog oss bäst att vara hangaround/mek. Så man lagligt -likt tjuren Ferdinand- får kvista runt i depån, andas in dofterna och uppgå i ljuden. Någon risk att man verkligen behöver meka är ju minimal har jag upptäckt, den som äger en dragracehoj brukar ju ändå vilja göra allt själv. Det är ju mest att springa ärenden, vakta prylar, hålla sig rimligt nykter och vara mysfarbror, trösta och räcka verktyg när det rasat :D

Last edited:
härligt, nostalgin kryper på en...
Man blir sugen på att köpa en gammal sur sportster och börja racea igen...

andersbrink skrev:
2628836 Vågar vaddå? Att tygla 350 sugmotorhästar eller att inte använda ett CE-godkänt skinställ? :D

Det tog ca 30 år men nu har jag lärt mig att köpa DYRA skyddsgrjor och inte rejsa i gamla touringgrejor. Det är inte värt smärtan!
Fast han har kanske lösa knäskydd och har tejpat ihop stället med silvertejp. På insidan!:tummenupp

Jörgen Karlsson skrev:
2629049 Med tanke på vår gemensamma insikt i debit/kredit så passar det nog oss bäst att vara hangaround/mek. Så man lagligt -likt tjuren Ferdinand- får kvista runt i depån, andas in dofterna och uppgå i ljuden. Någon risk att man verkligen behöver meka är ju minimal har jag upptäckt, den som äger en dragracehoj brukar ju ändå vilja göra allt själv. Det är ju mest att springa ärenden, vakta prylar, hålla sig rimligt nykter och vara mysfarbror, trösta och räcka verktyg när det rasat :D

Jodå, och det är inte illa det heller!
Men av nån sjuk anledning har jag väl fått nån som litar på att jag kan nånting för det är jag som står där med verktygen iaf... Föraren måste ju vila!! haha...
Ett minne var när vi totalrev och byggde nytt en natt. Klart på morgonkulan, och skiten funkade! Och gick som ett skållat .....! (ja inte först. Det klassiska: förväxlade kablarna från picupen, så det blev ett 180-grdersfel, med salut och tidig väckning för vissa i depån! :lol ) Men sen snurrade knotan så fint och spann som en katt.
Sånt är gött!

Dr.Bike skrev:
2629467 Jodå, och det är inte illa det heller!
Men av nån sjuk anledning har jag väl fått nån som litar på att jag kan nånting för det är jag som står där med verktygen iaf... Föraren måste ju vila!! haha...
Ett minne var när vi totalrev och byggde nytt en natt. Klart på morgonkulan, och skiten funkade! Och gick som ett skållat .....! (ja inte först. Det klassiska: förväxlade kablarna från picupen, så det blev ett 180-grdersfel, med salut och tidig väckning för vissa i depån! :lol ) Men sen snurrade knotan så fint och spann som en katt.
Sånt är gött!

Det där har jag varit med om, man är rätt kaxig fram till tretiden på eftermiddagen men sedan börjar hjärnan släcka ned:hihi

När jag rev min rasade växellåda på trepipen natten mellan lördagen och söndagens körningar på Västerås satt grannen bredvid med en penhammare och riktade en krökt ventil till sin toktrimmade gsx 750. Han skrattade åt mig som stelopererade den lägsta hela växeln, trean, och menade att det var meningslöst att köra på bara trean. Och jag skrattade åt honom som trodde att hans ventil skulle bli rak. Men båda körde på söndagen och det gick bra för båda. Synd att vi skulle köra hem till Sthlm på söndagkvällen ty annars hade vi nog krökat och garvat oss sönder och samman sedan :D

Svenska Uddeholm verkar hålla sig framme på dragracingfronten!
Roligt att se ty de senaste åren verkar ju annars Sveriges främsta exportprodukt bestå av försäljning av hela framgångsrika företag.

http://www.youtube.com/watch?v=-aqqRCJDtrw

Osså den ständiga frågan för HD-åkare: Ska man stroka eller borra för att få en HD stor? Ja äter man svamp som denna kille tycks ha gjort så blir tankegångarna en smula kuriösa! :rofl (full volym erfordas!)

http://www.youtube.com/watch?v=WH7XrdLpJF8

/J

Undrar om man håller undan för de här 110/125-förarna vid ett ordinärt rödljus? En sån här dragraceklass i Sverige skulle få ut vedbodtrimmarna ur stugorna igen tror jag.
http://www.youtube.com/watch?v=Adc9DbqtLS8
http://www.youtube.com/watch?v=CfaIJh7EXhk

Här är lite mer nyfunnen gummirök
http://video.google.com/videoplay?docid=-2860255977316045351&q=drag+race+bike

Oldschool-tvåtakt!!11 (Eller hur man kör in en nyrenoverad motor dragracestyle)
http://video.google.com/videoplay?docid=-9138397228233170926&q=drag+race+bike

Vore roligt om fler kunde lägga in lite roliga hojdragracesnuttar för oss som gärna tittar på. Kan vi inte få se en repa med allas vår Brink!?:yoparty

/J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2630068 Ånej! Kan inte ladda upp filmen. Jag får stilla mig tills jag fixat rätt program till min dator :huvet
Jag och datorer... :(
Hoppas det bara var för mig det strulade

/J

Men Jörgen då, ett helt inslag... Med en SUZUKI...
Jag hade förväntat mig minst en twin eller möjligen en trepip (fast dom har ju egna trådar)
Bonus för däckvärmaren, och sponsen från Fast by Gast...

Näe, tacka vet jag vingliga repor med långgaffel och jockeyshift, det är dragracing för gossar med hår på bringan....

Jörgen Karlsson skrev:
2630068 Ånej! Kan inte ladda upp filmen. Jag får stilla mig tills jag fixat rätt program till min dator :huvet
Jag och datorer... :(
Hoppas det bara var för mig det strulade

/J

VLC, dvs VideoLan klarar av allt och finns till alla Linux, XP etc.

GuW skrev:
2630851 Men Jörgen då, ett helt inslag... Med en SUZUKI...
Jag hade förväntat mig minst en twin eller möjligen en trepip (fast dom har ju egna trådar)
Bonus för däckvärmaren, och sponsen från Fast by Gast...

Näe, tacka vet jag vingliga repor med långgaffel och jockeyshift, det är dragracing för gossar med hår på bringan....

:hihi
Det kan jag hålla med om! Förbjöds inte jockeyshift i dragracing? Minns inte att man ser det längre. Att det finns en regel om båda händerna på styret.

andersbrink skrev:
2630864 VLC, dvs VideoLan klarar av allt och finns till alla Linux, XP etc.
Tack! Då ska jag ladda hem. Jag har ju -likt smugglarkungen- XP. :tummenupp
/J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2630950 :hihi
Det kan jag hålla med om! Förbjöds inte jockeyshift i dragracing? Minns inte att man ser det längre. Att det finns en regel om båda händerna på styret.

Jo, det förbjöds väl efter en beryktad vinnar-repa som gick zickzack mellan linjerna med hjullyft.

Jag mins dock inte vem den orädde piloten var, kan det ha varit Charley Karling? (stavn?)

GuW skrev:
2631601 Jo, det förbjöds väl efter en beryktad vinnar-repa som gick zickzack mellan linjerna med hjullyft.

Jag mins dock inte vem den orädde piloten var, kan det ha varit Charley Karling? (stavn?)

Jajag vet att när vi körde på Bromma -85 så var det flera som körde med jockey, ett eller två år senare på Västerås så minns jag att det var det förbjudet till chopperlägrets och publikens bestörtning. Eller rättare sagt, regeln ändrades till att även för gathojarnas förare skulle ha båda händerna på styret. Du var det sluuut. Det var ju onekligen show när de börnade resp åkte bakhjul med fotkoppling och jockeyshift:skrämd

Tror även Cala körde jockeyshift på strippen med sin gamla jätteshovel, även Steffe Farnell tror jag. Jag kan fråga honom imorrn på jobbet! :D
/J

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back