Dragkroksexperter se hit!!!

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Vad f*n är det för märke på den här dragkroken och var kan jag snabbast hitta en monteringsanvisning till den?
Som ni kan gissa så är det något som har monterats för flera herrans år sen av någon ägare som sedan länge glömt all som har med denna kassa ursäkt till bil att göra.
Denna har slinkit undan bilprovningens skarpa ögon år efter år ända fram tills ett par dagar sen, när jag ska besikta den för första gången..

Så hilfe bitte jag måste ha dragkroksbilen redo för o hämta hoj att brassa med innan det blir vinter!!! xO

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    180.6 KB · Visningar: 137
  • 2.jpg
    2.jpg
    210.3 KB · Visningar: 146
  • 3.jpg
    3.jpg
    212.5 KB · Visningar: 159
  • 4.jpg
    4.jpg
    209.2 KB · Visningar: 179
Det kanske hjälper om du berättar vad det är för bil den sitter på?

Varför ska du ha monteringsanvisningen, den ser ut att sitta där den ska?

I värsta fall får du skruva bort draget, besiktiga och sen skruva tillbaka det. Då får du ju igenom bilen i alla fall.

Numret på kulan är bara standardiseringen, inte tillverkaren eller ett nummer som har med denne att göra.

Har du ingen annan märkning på draget? Annars är det bara surfa runt och kika på olika tillverkare av dragkrokar till din bil och se om nån ser likadan ut.

Last edited:
Bilen är en Volvo 940 från 1996.
Har fått tippset om VBG innan och mailade dom precis innan jag skapade tråden.
Fick dock ett felaktigt tipps förut(av en bilmek) som hävdade att det var volvo orginal vilket det inte var s därför postade jag ändå.
Monterinsanvisning behövs för att få igenom den på besiktningen, reggbesiktning med krok känns "lika bra" så har man försäkring när man kör runt med släp å, plus att det är en sak mindre som der polizei har o gnälla över..

Bilen är en Volvo 940 från 1996.
Har fått tippset om VBG innan och mailade dom precis innan jag skapade tråden.
Fick dock ett felaktigt tipps förut(av en bilmek) som hävdade att det var volvo orginal vilket det inte var s därför postade jag ändå.
Monterinsanvisning behövs för att få igenom den på besiktningen, reggbesiktning med krok känns "lika bra" så har man försäkring när man kör runt med släp å, plus att det är en sak mindre som der polizei har o gnälla över..

Jag behövde ingen monteringsanvisning när jag regbesiktigade min 745 som jag satte drag på. Han kollade så monteringsytorna inte hade tectyl mellan sig, elen var korrekt kopplad/dragen samt att övriga lampor inte fukkade ur när man kopplade draget. (Kontakt till kontakt) iofs så var det -00 jag gjorde det....

Jag behövde ingen monteringsanvisning när jag regbesiktigade min 745 som jag satte drag på. Han kollade så monteringsytorna inte hade tectyl mellan sig, elen var korrekt kopplad/dragen samt att övriga lampor inte fukkade ur när man kopplade draget. (Kontakt till kontakt) iofs så var det -00 jag gjorde det....

Eggsackt. Och nu är det 2008, stroppbesiktningsgmännens år.

/Blir galen

Inte säker att det räcker med monteringsnvisning, du måste nog även ha typskylten som sitter nitad på draget också.

Annars kan du ju bara ta vilken monteringsanvisning som helst och ge bes.gubben.

Inte säker att det räcker med monteringsnvisning, du måste nog även ha typskylten som sitter nitad på draget också.

Annars kan du ju bara ta vilken monteringsanvisning som helst och ge bes.gubben.

Den måste ju se ut som den oxo... Testade nämnligen o han sa att det var fel krok :3freak

Fick hem 2 pdf:er nu från brinks hemsida(VBG) men de är bara nästan lika min :huvet .. så jag har mailat dom med bilder o bett om hilfe...

Bifogat

• 5.jpg
    5.jpg
    174.2 KB · Visningar: 110
  • 2krok.jpg
    2krok.jpg
    86.3 KB · Visningar: 181
Last edited:
Köp en ny på biltema och montera innan din reg.besiktning så sparar du en massa tid. Att demontera och montera igen är ju inte speciellt klokt ifall olycka skulle inträffa. Skall du ändå göra jobbet så sätt på en ny. Men som sagt spara mont. anvisningen så du får igenom skiten.
D-värden och S-värden eller va de nu är måste stämma med typskylten och mont. anvisningen, tror jag.
Sen om bilprovningen noterar detta eller ej är nog lite individuellt från besiktningman till besiktningman..

Köp en ny på biltema och montera innan din reg.besiktning så sparar du en massa tid. Att demontera och montera igen är ju inte speciellt klokt ifall olycka skulle inträffa. Skall du ändå göra jobbet så sätt på en ny. Men som sagt spara mont. anvisningen så du får igenom skiten.
D-värden och S-värden eller va de nu är måste stämma med typskylten och mont. anvisningen, tror jag.
Sen om bilprovningen noterar detta eller ej är nog lite individuellt från besiktningman till besiktningman..

Laddade ner feltemas monteringsanvisning nu o d e ju fan den! det enda kruxiga är att pdf:en har en fet text över sig där det står.. ja ni ser...:
wtf

Bifogat

• IG.jpg
    IG.jpg
    103.5 KB · Visningar: 299
  • 2.jpg
    2.jpg
    100.9 KB · Visningar: 113
Laddade ner feltemas monteringsanvisning nu o d e ju fan den! det enda kruxiga är att pdf:en har en fet text över sig där det står.. ja ni ser...:
wtf

Ring och fråga Biltema om det ligger ett annat typ av exemplar på mont.anvisningen i kartongen om du köper ett nytt drag hos dem eller hur de hade tänkt sig att det skulle fungera med reg.besiktningen. De kan ju inte sälja en produkt som inte är godkänd vid reg.besiktning om det inte framgår att den inte är så.
Å andra sidan kan det vara en produkt som ändrats/ersatts av en annan krok och de inte vill att man monterar den gamla kroken mer.

Ring och fråga Biltema om det ligger ett annat typ av exemplar på mont.anvisningen i kartongen om du köper ett nytt drag hos dem eller hur de hade tänkt sig att det skulle fungera med reg.besiktningen. De kan ju inte sälja en produkt som inte är godkänd vid reg.besiktning om det inte framgår att den inte är så.
Å andra sidan kan det vara en produkt som ändrats/ersatts av en annan krok och de inte vill att man monterar den gamla kroken mer.

Avslutade precis ett samtal med dom där svaret var att: det är bara på den nedladdningsbara versionen som det står så av anledningen att folk har försökt få igenom icke-biltema-dragkrokar med deras monteringsanvisning.
Något som de skulle fått höra från bilprovningen och tillsammans med dom kommit fram med texten på pdf:en(ej godkänd vid registreringsbesiktning).

Jag tycker detta luktar lite bullshit så jag får väl helt enkelt försöka mig på en fuling... Jag återkommer med resultatet.

Avslutade precis ett samtal med dom där svaret var att: det är bara på den nedladdningsbara versionen som det står så av anledningen att folk har försökt få igenom icke-biltema-dragkrokar med deras monteringsanvisning.
Något som de skulle fått höra från bilprovningen och tillsammans med dom kommit fram med texten på pdf:en(ej godkänd vid registreringsbesiktning).

Jag tycker detta luktar lite bullshit så jag får väl helt enkelt försöka mig på en fuling... Jag återkommer med resultatet.

Knata in och fråga på besiktningen och redogör för hur det ligger till. Hoppas på medkänsla:p
(din hoj är fortfarande i modell mekano...)

Det är väl bara att photoshopa bilden du laddat ner från biltema!
Är det en skyddad pdf så tar du en printscreen som du sen kan modda:tummenupp

Åk till Biltema,köp en dragkrok. Åk och besiktiga med Manualen. Lämna tillbaka krok till Biltema.

Åk till Biltema,köp en dragkrok. Åk och besiktiga med Manualen. Lämna tillbaka krok till Biltema.

Jag försökte det där igår men det ville sig inte, gubben mumlade nånting om att det skulle stå på kroken..

Men jag monterade skiten igår istället och besiktade idag så nu har jag ny krok. Och the problem is awwej, woho!...

Jävla fittskitsverige! Endast i ett sånt här kukhorland kan man bli tvingad till att byta ut en fullt fungerande sak till en ny likadan pga pappersjidder!! HORAAAAAA!!!!111

Jävla fittskitsverige! Endast i ett sånt här kukhorland kan man bli tvingad till att byta ut en fullt fungerande sak till en ny likadan pga pappersjidder!! HORAAAAAA!!!!111

Jag tror inte att det är själva landet det är fel på. Jag tror snarare att en befolkning som inte drar sig för att fuska, lura och bedra har tvingat fram den här byråkratin.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back