Dragit sönder insexa...hjäääälp!!!

Finns skruvutdragningensatser som ser ut som "långa torx" typ denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ragare/Skruvutdragarsats-25-delar-2000024141/ Nu vet jag inte heller hur kvalitén är på biltemasgrejer i detta fall men vi har nåt liknade på jobbet men förmodligen flera gånger dyrare och den funkar. Man borrar ett hål i skruven och sen slår in stiftet, har lyckats få ut skruvar med den typen av verktyg vilket jag tror aldrig hänt mig med grispitt.

Det som förvånar mig när jag ser ett sådant här paket från Biltema är att man inte har Vänsterborrar i paketet.
Men det är kanske för att folk inte ska komma på att "de långa torxen" inte behövs.
Själv anser jag dock att grunden för att en skruv ska gå att skruva ut är att den inte sitter FAST.
Dvs först kemisk behandling med WD-40, 5-56 eller Biltemas multispray X4.
Sedan våld.
För det är mycket mera arbete med att få ut en avdragen skruv än få loss skruvskallen med skruven.
 
Last edited:
Grispitt är djävulens uppfinning tillsammans med skiftnyckeln.

Torx är the shit, och slipa den skålformad i änden så att den hyvlar sig in i skruven när man bankar in den. Istället för att pressa isär och expandera skruven så att den fastnar ännu hårdare.

Men i det här fallet är det ju bättre att bara borra bort skallen på skruven, ta bort kåpan och därefter sticker det nog fram ganska mycket skruv så att man kan ta erforderlig storlek på tång och skruva ut den. Någon har redan nämnt det men förslaget har dränkts av allehanda andra förslag.
 
Skruven kom ut strax efter två-tiden! Borrade sönder den, vilket inte var helt lätt med tanke på dess kupolform. Fick dock offra plastkåpan...

Nu kan jag äntligen fortsätta med det som var tänkt från början! Weeehhh!
 
Grattis!

Det är viktigt att man använder rätt verktyg från start:

P4iH12F.jpg
 
Grattis!

Det är viktigt att man använder rätt verktyg från start:

P4iH12F.jpg
-

'INSEKTSNYCKLAR'... herre min je... :huvet

Jag tycker denna typ av verktyg bör benämnas '6-kantverktyg' för det är ju vad det är.
En skruvskalle med invändig 6-kant bör benämnas "insexskalle", eftersom det är en invändig fattning i skruvskallen.
Mina 2 cent.

/H
 
Oavsett vilket hjälpmedel man tänker använda, så skall skruven ha en smäll först. Det är det som de flesta missar när de använder grispittar. En spikdrivare och en lagom stor hammare i förhållande till skruven, så att man kan ge ett snärtigt slag, så släpper oxid och skit. Oftast behöver man inte specialverktyg ens. Om insexnyckel känns som om den tänker slira så gör en smäll på huvudet att spåret krymper och skruven släpper.
 
Drar du av en härdad grispitt så är du helt körd. Skall du promt använda en sådan så kosta på dig kvalite inte biltema skit.

Tack för varningen

- - - Updated - - -

Oavsett vilket hjälpmedel man tänker använda, så skall skruven ha en smäll först. Det är det som de flesta missar när de använder grispittar. En spikdrivare och en lagom stor hammare i förhållande till skruven, så att man kan ge ett snärtigt slag, så släpper oxid och skit. Oftast behöver man inte specialverktyg ens. Om insexnyckel känns som om den tänker slira så gör en smäll på huvudet att spåret krymper och skruven släpper.

Smart
 
Ja det där kanske är bra att ha framöver... Men funkar det verkligen så som de skriver: "Går även att använda på skadade insexskruvar utan förborrning" ??

Jag har dragit loss skadade insexskruvar med "grispitt" har du bara en lämplig storlek så ska det funka. Men var noga med att använda en av bra kvalitet. Drar du av grispitten så blir det jobbigt.
 
Skruven kom ut strax efter två-tiden! Borrade sönder den, vilket inte var helt lätt med tanke på dess kupolform. Fick dock offra plastkåpan...

Nu kan jag äntligen fortsätta med det som var tänkt från början! Weeehhh!

Varför "lura" TS till att borra med högerborr?
Bara Comeback som tipsade om vänsterborr.
Är ni alla 08or med tummen mitt i handen eller? Schysst! :mad:


Hade du vänsterborrat så hade du förmodligen inte behövt offra kåpan. Jag förstår inte hur folk på detta forum har mage att säga "borra bara". I mina öron låter det som att man kan ta ett vanligt högerborr och bara borra = INGEN BRA IDÉ! Gör man så så skjuter man bara på problemet dessutom drar man åt gängan hårdare med ett högerborr, finns alltså viss risk att man gör problemet större. Västerborr däremot har ju finessen att det med stor sannolikhet inte behövs borras speciellt mycket, efter som vänsterrotationen gör att skruven lossar när man borrar.
 
Jag provar alltid med att värma först (varmköra motorn om skruven sitter i en kåpa.)
Lossnar skruven inte då så kan man hälla kallt vatten på kåpan så att den 'krymper' och förspänningen i förbandet minskar. Detta får ske i rask takt så att temperaturen utjämnas.
Beträffande verktyg så föredrar jag ett bits som jag sätter i ett svängjärn (normalt för gängtappar). Jag kan då lägga på så mycket moment jag vågar samtidigt som kompisen slår hårt med hammaren på bitsen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top