Skulle aldrig förorda vannsinnes körandes, iaf inte öppet.
Jag var nyss fyllda 17 år, körde på min NSR 125, då plötlsligt från ingenstans en Polishelikopter dök upp, säg 15-20 meter framför mig, lika lång upp.. med den enorma livserfarnhet man har då blir man inte bara skitskraj utan tar ett inte så smart beslut att försöka köra ifrån densamma.
Jag körde som en galning, smet in på en grusväg, gud vet vad jag tänkte på, där också då kedjan hoppade (min räddning alldeles säkert).
Ställde hojen vid sidan utav vägen, och begav mig till fots in i skogen.
Vi detta laget hade helikopter-polisen larmat sina markbundna kompisar, de var ju helt övertygade om att jag hade stulit mc'n, vilket inte var fallet.
Men som sagt, sprang in i skogen, krängde utav mig skinnstället och gömde detta under ett träd.
Efter ca. 10-15 minuter utav trädkramande, hörde jag sirener, tänkte att nu är det ju stekt. Kravlade vid några tillfällen i diken för att komma bort från helikopterjudet och annalkande polisbilar.
Efter ungefär 45 minuter i skogen, hade jag fått lite avstånd till där helikoptern cirklade som värst, hade ju tydligen lyckats undgå att bli sedd.
Kom till ett bostadsområde, där jag helt sonika knata ut bland villorna i hopp om att kunna gå hem. (bodde i en liten ort, så borde gå tänkte jag)
Vid detta laget var det MKT folk ute, hade inte vart sånnt pådrag någonsin tidigare.
Där jag gick lerig, mc-stövlarna bara hängde och var genomblöta, hade inte lyckats få upp dragkedjan efter jag krängt utav mig skinnstället.
Då kommer, som en skänk från ovan, en kompis storebror i sin Bmw 325, sivergrå, stannar och frågar vad som hänt, jag rycker på axlarna och frågar om han vill köra hem mig. Polisen har ju fortfarande inte fattat att jag lämnat skogen. Kompisens bror hade hört på Polisradion att de jagar en stulen MC (osant) och de har kallat in hundpatrull och extra folk, så tot. två bilar, två mc och då Polishelikoptern.. sjukt!!!!
Men iaf, jag fick skjuts hem, duschade och berättade för farsan, MC'n stod på honom. Han skakade lite på huvdet, så disskuterade vi hur vi skulle göra. Det hör till saken att min Far ägde då en grå Bmw, och öginvittnen hade sett "förrövaren" hoppa in i en grå Bmw
Det slutade iaf med att Polisen inte hade några bevis, min Far hade alibi, jag visade mig aldrig.
Polisen hade utan rätt konfiskerat min (pappas) MC, sen min snälle Far begav sig till polisstationen för att hämta ut min(hans) mc. Poliserna var flyförbannade, dom ville ju sätta åt någon.
De ljög och hittat på för att han skulle tala om vem som hade kört, men han hänvisade till att han inte är enl. lag skylldig att tala om detta.
Om jag nu hade gjort något superbrottsligt så kan man förstå Polisens handlande, men jag hade en NSR 125, den gjorde väl som värst 160 km/h, de hade inte ens, fick jag höra senare, mätt upp någon hastighet på mig, däremot körde jag alldeles för vårdslöst efter att jag upptäckt helikoptern.
Det tog många år innan jag kunde höra helikopterljud utan att få kalla kårar.
Polisen i min hem och grannort är fortfarande sura för att de inte lyckades sätta åt mig
Nu är jag så pass rutinerad/mogen att jag inte kör för fort, om jag mot förmodan skulle gasa något lite så kollar jag uppåt innan