Dragit av en skruv i motorkåpan undre, vågar man köra till verkstad så dom kan fixa

Som jag har förstått det på bilder och din beskrivning, så har skruven gått av någonstans mellan packningsplanet och skruvskallen. Då är det inga problem att ta bort stumpen för ngn som är bekväm med att ta ned tråget, inga problem.
Skönt att skruven gick av istället för gängorna i blocket.

Ja helt rätt, fick tipset att ta ner tråget men vet inte om jag ska göra det, tror det käns säkrare att en mc mek gör det
får ta den kostnaden, då jag inte vill hålla på med packning eller packningslim eller vad det nu är där, dom som kan får göra det, känns säkrare även om det inte verkar så svårt att fixa det själv

Om du har samma variant av Biltemas lilla nyckel som jag har, klickar den inte vid uppnått moment. Den viker sig bara en aning i "huvudet". Deras större nycklar säger däremot "klick".

Står att den ska klicka är biltemas lilla 3/8 0- 20 nm

Ja helt rätt, fick tipset att ta ner tråget men vet inte om jag ska göra det, tror det käns säkrare att en mc mek gör det
får ta den kostnaden, då jag inte vill hålla på med packning eller packningslim eller vad det nu är där, dom som kan får göra det, känns säkrare även om det inte verkar så svårt att fixa det själv
Jo, känner man sig inte helt bekväm med hur ett jobb ska göras så kan det vara lika bra att lämna in även om det är "enkelt".

Ja man får bita i det sura äpplet :mad:

Står att den ska klicka är biltemas lilla 3/8 0- 20 nm

Testade min 4-20Nm Biltema och den låter ju lite när man uppnått moment men framför allt så känner man ju när skaftet säger till att momentet uppnåtts :hej

Aha ja satan gick på skruven innan jag viste hur den funkade ordentligt:huvet nu har man lärt sig en läxa
men skulle använt en 10 ringnyckel då hade troligtvis inte hänt :(

Fast m4 i alu med momentnyckel ställer rätt höga krav på verktyget.

Höga krav? Isf ställer exempelvis väldigt många skruvar på tävlingscyklar (inte motorcyklar) höga krav på verktyget då det är i jämförelse med motorcyklar låga moment väldigt ofta (från 2-15 Nm är väldigt vanligt). Surfa in på princip vilket cykelforum som helst så ser du att väldigt många använder momentnycklar till princip allt: Varför? För det ofta är så exakta moment att att risken för att dra sönder något är mycket stor och ofta väldigt dyrt.

Köp bra verktyg som går att lita på. Det är inget högt krav på en modell bättre momentnyckel att spänna låga exakta moment, det är ju mer en självklarhet när det kan handla om få moment mer så ger sig gängan.

En liten undran bara, varför momentnyckel på allt ???????????? helt i onödan för det mesta, efter 40års mekande!!!!!!!! bättre att använda korta nycklar ,spärrhandtag mm där man får en känsla hur hårt man ska dra , normalt lossnar ett skruvförband väldigt sällan

Du kan prova själv hur exakt du spänner flera skruvar, försök spänna ett gäng (10-15st) skruvar i t.ex. vanliga muttrar med samma moment t.ex. 10 Nm, kontrollera sedan hur olika hårt du spänt skruvarna med en momentnyckel, du blir antagligen väldigt förvånad över resultatet trots du skruvat i 40 år. Kanske borde tillägga att detta är inget 100% säkert sätt att kontrollera moment på se mitt inlägg #54 för mer information.

När du sett resultatet (till stor sannolikhet har du spänt både mer och mindre än exakt 10 Nm) så kommer du inte undra varför tråget eller motorkåpan läcker nästa gång när du skruvat dit den på känn.

Edit: Själv skruvar jag inte heller allt med moment, det beroende på vad jag meckar med.

Last edited:
. Det är inget högt krav på en modell bättre momentnyckel att spänna låga exakta moment, det är ju mer en självklarhet när det kan handla om få moment mer så ger sig gängan.

:va

Oavsett så försöker du få sagt samma som jag, låg moment innebär att man bör ha en bra momentnyckel. Således kanske man inte bör använda en från biltema.

Hur hade du tänkt att m an ska kolla momentet efter att man dragit en skruv?
Om man går på samma skruv med en momentnyckel kommer denna att visa fel, då du mäter upp den statiska friktionen istället för den under rörelse, som det är vis själva dragningen.

Höga krav? Isf ställer exempelvis väldigt många skruvar på tävlingscyklar (inte motorcyklar) höga krav på verktyget då det är i jämförelse med motorcyklar låga moment väldigt ofta (från 2-15 Nm är väldigt vanligt). Surfa in på princip vilket cykelforum som helst så ser du att väldigt många använder momentnycklar till princip allt: Varför? För det ofta är så exakta moment att att risken för att dra sönder något är mycket stor och ofta väldigt dyrt.

Köp bra verktyg som går att lita på. Det är inget högt krav på en modell bättre momentnyckel att spänna låga exakta moment, det är ju mer en självklarhet när det kan handla om få moment mer så ger sig gängan.

Du kan prova själv hur exakt du spänner flera skruvar, försök spänna ett gäng (10-15st) skruvar i t.ex. vanliga muttrar med samma moment t.ex. 10 Nm, kontrollera sedan hur olika hårt du spänt skruvarna med en momentnyckel, du blir antagligen väldigt förvånad över resultatet trots du skruvat i 40 år.

När du sett resultatet (till stor sannolikhet har du spänt både mer och mindre än exakt 10 Nm) så kommer du inte undra varför tråget eller motorkåpan läcker nästa gång när du skruvat dit den på känn.

Edit: Själv skruvar jag inte heller allt med moment, det beroende på vad jag meckar med.

Gör som du vill jag använder nästan aldrig momentnyckel och det fungerar för mig!!!!!

Hur hade du tänkt att m an ska kolla momentet efter att man dragit en skruv?
Om man går på samma skruv med en momentnyckel kommer denna att visa fel, då du mäter upp den statiska friktionen istället för den under rörelse, som det är vis själva dragningen.

True story.

Det går inte att mäta upp momentet exakt vid efterkontroll, fast vid ett enklare och icke 100% säkert test kan en vanlig momentnyckel ge en ganska bra uppfattning om hur svårt det är att spänna flera skruvar 100% jämnt.

Edit:

http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=193

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...