Dragit av en skruv i motorkåpan undre, vågar man köra till verkstad så dom kan fixa

gjort dessa mecktabbar ett par ggr och då har jag tagit en borr som är ungefär hälften så tjock som skruven, borrat ett hål, tagit en torks bits och knackat in försiktigt och sedan är det bara att skruva ut skiten :)

tackar för tipset, tror att den bit av skruven som är kvar håller ihop tråget, körde i dag läckte ingen olja puh :), men ska ändå fixa det tror det får bli en verkstad som får borra ut skruven eller hur dom tänkt lösa det

Kommer du åt med en dremmel på plats ? Är oftast lite lättare att slipa upp ett spår , så man kan gänga ut den med en liten elmejsel. Svårt kanske att komma åt med borrmaskin där o det är jäkligt lätt att det styr snett , så man hamnar i aluminiumet istället.....

Kan man lämna tillbaka verktyg som man inte är nöjd med/inte kan hantera? Titan eller aluminiumgods, bulten har samma rekommenderade åtdragningsmoment. Vått eller torrt förband? Spec. på bulten. Jag skulle absolut kräva kalibrering av verktyget om en fresh bult ploppade av. Eller handlar det helt enkelt att slippa kostnaden för köpet när det nu inte funkade för dig.
Verktygslära är ett nyttigt ämne på schemat..... All utbildning kostar, skjut inte över den kostnaden på andra, thats the hard way.:gnissla

Kan man lämna tillbaka verktyg som man inte är nöjd med/inte kan hantera? Titan eller aluminiumgods, bulten har samma rekommenderade åtdragningsmoment. Vått eller torrt förband? Spec. på bulten. Jag skulle absolut kräva kalibrering av verktyget om en fresh bult ploppade av. Eller handlar det helt enkelt att slippa kostnaden för köpet när det nu inte funkade för dig.
Verktygslära är ett nyttigt ämne på schemat..... All utbildning kostar, skjut inte över den kostnaden på andra, thats the hard way.:gnissla

Snackade med en kille som hade kalibrerat en ny momentnyckel 3/8 från biltema den ska diffa 3 men den diffade mellan 5-7 så jag lämnar tillbaks för att jag vill inte förstöra mer med hemma mek, får ta kostnaden att dom som är utbildade gör det rätt, samt gör dom fel får dom fixa det :)

Kommer du åt med en dremmel på plats ? Är oftast lite lättare att slipa upp ett spår , så man kan gänga ut den med en liten elmejsel. Svårt kanske att komma åt med borrmaskin där o det är jäkligt lätt att det styr snett , så man hamnar i aluminiumet istället.....

nej tyvärr det är inne i utbuktningen en bit upp annars bra förslag :tummenupp

En liten undran bara, varför momentnyckel på allt ???????????? helt i onödan för det mesta, efter 40års mekande!!!!!!!! bättre att använda korta nycklar ,spärrhandtag mm där man får en känsla hur hårt man ska dra , normalt lossnar ett skruvförband väldigt sällan

Du drog säkert sakta med momentnyckeln, då klickar den inte när den ska och man drar av skruven.

Ett tipps är ju att inte lita blint på en momentnyckel man måste ju fortfarande ha lite känsla :S Du vände inte nyckeln åt fel håll? har själv en biltema med spärr så de går att köra åt båda hållen men har en pil åt vilket håll de mäter momentet.

Har på detta ämnet en kul historia som lärt mig för all framtid att man ska lite på sin känsla.
Hade en lärare på flygmekarskolan som skulle visa hur man moment drog propellerbultarna på en liten pa28a "inga stora bultar direkt". Till saken hörde att denna läraren var redigt bitig och ville nog inte visa sig svag så när de börja gå tungt drog han bara hårdare klonk!! sa de och bulten var av. Då inser han och hela klassen att momentnyckeln var felvänd :rofl :D

Ett tipps är ju att inte lita blint på en momentnyckel man måste ju fortfarande ha lite känsla :S Du vände inte nyckeln åt fel håll? har själv en biltema med spärr så de går att köra åt båda hållen men har en pil åt vilket håll de mäter momentet.

Har på detta ämnet en kul historia som lärt mig för all framtid att man ska lite på sin känsla.
Hade en lärare på flygmekarskolan som skulle visa hur man moment drog propellerbultarna på en liten pa28a "inga stora bultar direkt". Till saken hörde att denna läraren var redigt bitig och ville nog inte visa sig svag så när de börja gå tungt drog han bara hårdare klonk!! sa de och bulten var av. Då inser han och hela klassen att momentnyckeln var felvänd :rofl :D

Men om han drar åt andra hållet mot vad pilen visar, släpper han inte på skruven då.:va

släng momentnyckeln! lite känsla. tur att skruven förmodligen var dålig annars hade gängorna gått i godset om man drar för hårt. Moment har man bara på kam och vev och sånna viktiga saker. och då en riktig momentnyckel!
Sen ska man ju alltid skruva ner momentnyckeln till 0 efter användning. annars mäter den feel

Håller med om att det är tveksamt med momentnyckel på m6 el klenare i alu. Även med dyrare nycklar som maxar på 20 Nm tycks det kunna gå illa trots korrekt inställt moment. Bättre att dra tex M6 insex kåpskruvar och liknande med tex T-handle. Dessa sviktar och ger därför bra känsla.
Men om han drar åt andra hållet mot vad pilen visar, släpper han inte på skruven då.:va

På en push through kan man använda den åt fel håll. På dessa sitter dock oftast en pil på handtaget, vilken visar korrekt dragriktning.

Ta o borra upp den själv gjorde jag när jag drog av en skruv som håller kopplingsplattan på en av DUccarna...borrade hål i det med tunn borr och sedan slog in en tunn skruvmejsel och skruvade ut den

Vill du sätta en slant på att han inte avsåg en med lös fyrkant när han skrev spärr?:)

Jag tar det en sista gång. Jag försöker säger är att push through-nycklar oftast har dels en ställbar spärrmekanism, dels push through fyrkantstapp. Tex är Teng tools, Biltemas och Kamasas push through-nycklar sådana. Med såna nycklar kan man alltså hamna i fel dragriktning (nyckeln kommer inte att klicka) om man inte ger akt på pilen på skaftet. Man får då trycka igenom fyrkantstappen OCH byta riktning på spärren.

teng-1292ag-er4-torque-wrench-70-350nm-1-2in-drive_2.JPG

Last edited:
Jag tar det en sista gång. Jag försöker säger är att push through-nycklar oftast har dels en ställbar spärrmekanism, dels push through fyrkantstapp. Tex är Teng tools, Biltemas och Kamasas push through-nycklar sådana. Med såna nycklar kan man alltså hamna i fel dragriktning (nyckeln kommer inte att klicka) om man inte ger akt på pilen på skaftet. Man får då trycka igenom fyrkantstappen OCH byta riktning på spärren.

teng-1292ag-er4-torque-wrench-70-350nm-1-2in-drive_2.JPG

Du kan lägga ned den övertydliga stilen, jag är övertygad om att han som drog av navskruven hade en motsvarande.

Jag är lika övertygad om att han som skrev inlägget hade en kunventionell med fast fyrkant.

Du kan lägga ned den övertydliga stilen, jag är övertygad om att han som drog av navskruven hade en motsvarande.

Jag är lika övertygad om att han som skrev inlägget hade en kunventionell med fast fyrkant.

Ta dina åsikter om vilken stil moderatorerna ska ha i PM eller starta en tråd i den site-relaterade forumdelen istället, detta är teknikforumet. Se reglerna.
Vad jag ville upplysa läsarna om är att det går att vända en push through av den typ jag visade bild på, så att pilen vänds fel. Nyckeln löser då aldrig ut. Jag tyckte att ditt inlägg var lämpligt att svara på för att det relaterar till det problemet.

Att ha en polemik med dig är jag mindre intresserad av, jag vill bara bidra till kunskapsspridningen i detta forum. Så att det inte sker dyra misstag med den idag vanliga typen av push-through-nycklar jag tog upp.

Att slå vad om pengar med mig, diskutera min "stil", eller vad du tror att andra forummedlemmar använt för nycklar i enskilda fall, är inte i varken trådens eller Teknikforumets inriktning. Ej heller i mitt intresse tyvärr.

Jag får dock be om ursäkt om jag retat upp dig. Det var isf inte meningen

Last edited:
nej tyvärr det är inne i utbuktningen en bit upp annars bra förslag :tummenupp

Som jag har förstått det på bilder och din beskrivning, så har skruven gått av någonstans mellan packningsplanet och skruvskallen. Då är det inga problem att ta bort stumpen för ngn som är bekväm med att ta ned tråget, inga problem.
Skönt att skruven gick av istället för gängorna i blocket.

Tittade min momentnyckel 3/8 från biltema är inte push through,men hade förlängare från min 3/8 spärr nyckel på, viste att man måste räkna om med förlängare, men struntade i det istället ställde jag den på 7nm väntade på att den skulle klicka klantig gjort av mig:huvet

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing