Dragit av en skruv i motorkåpan undre, vågar man köra till verkstad så dom kan fixa

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
303297_428898503808940_1102450922_n.jpg543749_428898163808974_460525495_n.jpg543749_428898163808974_460525495_n.jpgTjena!satan drog av en skruv som ska hålla fästet på original bellyn på en honda vtr firestorm är en 4mm skruv
skulle dras med 9 nm hade momentnyckel men den gick av ändå nu undrar jag vågar man köra 4 mil till verkstad så dom kan borra ut den sätta i ny, finns ju flera skruvar kvar som ser ut att hålla nedre motorkåpan,är osäker på om den är delad så den ska hålla ihop blocken, ser ut som den är delad har 2 bilder på eländet vad tror ni ?

Last edited:
Som jag ser det är enda risken att det kan läcka lite olja. Så ta du en liten sväng och kolla hur mycket olja den läcker. Är läckaget måttligt. (=Ingen olja eller i varje fall inte så mycket olja så det kan bli olja på bakhjulet efter den lilla svängen) är det lugnt.
Men du kan ju för säkerhets skull ta med hushållspapper att torka olja med och stanna efter varje mil och kolla efter oljeläckage.

Last edited:
Precis som ovan. Läcker det ingen olja så är det inga problem att köra med den.

startade upp den lät den bli runt 50 grader inget läckage då :) satan är så klantigt hörde pang så gick skruv jäveln av :huvet sista gången jag drar i aliminium känns det som, är det en stor kostnad att borra ut tror ni? samt håller det i hop blocken med alla skruvar runt om? ser ut att den är delad motorn ????

Jag tror inte kostnaden kommer bli jättehög såvida godset inte är sprucket.

Tips: Dra allt med momentnyckel i framtiden.

Nej godset är inte sprucket vad jag kunde se puh :confused: ser inte ut så på bilden heller ,drog med moment nyckel fast hade förlängare för att det var svårt att komma åt , verkar som det blev extra hävkraft, fast jag hade ställt momentet på 7 nm till att börja, ja satan nåt fel gjorde jag,nej nu får verkstad fixa sånt hädan efter , ska byta olja samt filter men resten kommer jag lämna in :)

Plockar du bort tråget behöver du inte ens borra om den gått av jämns med kanten. Avgaset är säkert i vägen sen ca. 15-20 skruv med batteri muttermaskin och ta bort tråget. Ingen stor operation!

ok ja det gick av en bit in övre delen fanns typ 4 gängor kvar på skruven som ramlade ner på golvet, resten sitter kvar, ungefär halva skruven sitter kvar i övre delen tror ändå en verkstad får fixa saken,tappade förtroendet att skruva med sådana saker specielt då det är aliminium :)

ja hade köpt en 0-20 nm momentnyckel på biltema undrade varför den aldrig klickade så man hade upp nåt rätt moment, istället gick skruven av :huvet

En fundering är inte 9Nm för en M4 MYCKET?
Känner själv för att 5Nm hade varit mer rimligt.
Eller är jag snurrig i huve?

Jag skulle tippa på att man kan pilla ut skruven förhand om man kommer åt.

kanske det men den sitter inne i den andra halvan, sen är dom mesta gängorna kvar i övre delen var bara 4 gängor på resten av skruven som trillade ut ,halva skruven är slät sen börjar gängorna, så en stror del är kvar troligtvis fast gängad i godset :huvet

Om du har samma variant av Biltemas lilla nyckel som jag har, klickar den inte vid uppnått moment. Den viker sig bara en aning i "huvudet". Deras större nycklar säger däremot "klick".

Kanske det är en 4mm insexfattning i skruven och ts har blandat ihop benämningarna.

gjort dessa mecktabbar ett par ggr och då har jag tagit en borr som är ungefär hälften så tjock som skruven, borrat ett hål, tagit en torks bits och knackat in försiktigt och sedan är det bara att skruva ut skiten :)

Om du har samma variant av Biltemas lilla nyckel som jag har, klickar den inte vid uppnått moment. Den viker sig bara en aning i "huvudet". Deras större nycklar säger däremot "klick".

Kan kanske vara så har biltemas lilla nyckel 3/8 men ska lämna tebax den :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT