Dragit av en bult, hur löser man det?

HMM vet ni vart den skruven sitter grabbar kruxet är att man måste ha typ 120mm långa verktyg eller nåt helicoil verktygen går inte dit svårt med gängtapp med desutom så går skruven av för att den fastnar HÅRT
typ somskruvar i gammla turbosar o dyligt hehe men men är man envis så
å köper långa verktyg för dyra pengar så kan det gå

Peter
 
Antar att du menar justerskruven till kedjan i svingen.
Förlängare till gängtappar är inte så dyrt. Värre med helicoil men jag har själv tillverkat ett långt helicoilverktyg. Var nämligen tvungen att laga en tändstiftsgänga som satt långt ner. Slipa ur skruven kan eventuellt kräva en vinkelgeting för att man ska komma åt ordentligt.
Det går med andra ord även om det blir lite tricky.

Exempel på vinkelgeting:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=17422

IKEA-varianten som föreslogs tidigare fungerar ju givetvis men det kan ju vara behagligt att ha knarren i ordinarie utförande.

Edit: En sån där slipmaskin kan med fördel kompletteras med en spännhylsa för 3 mm hårdmetallfilar om man ska börja plocka ut avdragna skruvar/tappar.
 
Last edited:
Robban vad är det för KB 1a du har jag har skruvat en hel del med polarens KB 1a för många år sen vi la i en gpz 1100motor i den bland annat

Peter
 
andersson turbo skrev:
Robban vad är det för KB 1a du har jag har skruvat en hel del med polarens KB 1a för många år sen vi la i en gpz 1100motor i den bland annat

Peter
Nu börjar det bli riktigt intressant. -79, om jag minns rätt nummer 72. Köptes i mitten av 90-talet utan motor, hade då suttit en GSXR 750 motor i med adapterplattor.
Sen köpte jag en beg Z1000-motor, det är ju samma motorfästen. Trodde jag. :-((
Egentligen sökte jag ju en Z900 men när det dök upp en Z1000 i delar med 1260-cylinder så slog jag till eftersom jag trodde det var samma hålbild. Tji fick man. Har alltså konverterat motorn till 900:ans hålbild. Och gjort helt stumma fästen, dvs inte dom ordinarie distanserna som ersätter Kawas gummiupphängningar, mina fästen går ända fram till ramens infästningar, distanser behövs alltså inte. Lagom när jag var klar för att börja montera ihop motorn dök det upp en 1428-cylinder. Börja om! Har påbörjat att göra oljekylning till kolvarna (mycket kompression ger ju mycket värme) etc men just ju ligger det nere eftersom Katanatråden har gett inspiration att åka fort rakt fram.

Hur gjorde ni för att gpz 1100motor skulle passa i KB1-ramen?
 
Robban_C skrev:
Nu börjar det bli riktigt intressant. -79, om jag minns rätt nummer 72. Köptes i mitten av 90-talet utan motor, hade då suttit en GSXR 750 motor i med adapterplattor.
Sen köpte jag en beg Z1000-motor, det är ju samma motorfästen. Trodde jag. :-((
Egentligen sökte jag ju en Z900 men när det dök upp en Z1000 i delar med 1260-cylinder så slog jag till eftersom jag trodde det var samma hålbild. Tji fick man. Har alltså konverterat motorn till 900:ans hålbild. Och gjort helt stumma fästen, dvs inte dom ordinarie distanserna som ersätter Kawas gummiupphängningar, mina fästen går ända fram till ramens infästningar, distanser behövs alltså inte. Lagom när jag var klar för att börja montera ihop motorn dök det upp en 1428-cylinder. Börja om! Har påbörjat att göra oljekylning till kolvarna (mycket kompression ger ju mycket värme) etc men just ju ligger det nere eftersom Katanatråden har gett inspiration att åka fort rakt fram.

Hur gjorde ni för att gpz 1100motor skulle passa i KB1-ramen?



Jag tillverkade ofset alubusningar till dom främre hålen i motorblocken använde de bakre övre rakt av samt tillverkade en stålstälning mellan dom bakre övre runt motorn i bakkant å bultade i oljetråget under alltså simulerade dom saknade undre fästena i bakkant förgasarna hade de ganska trångt kom ja ihåg de satt småttis 33 or på den maskinen


Vad blir det för katana monster då sugmotor eller?

Peter
 
Tänk så lätt en tråd byter ämne. :D

Jag gjorde alltså ung likadant med min Kawrova, offsetbussningar men jag svetsade fast dem i blocket. Och bussningar utan offset som jag svetsade fast i bakkant av blocken.

Katen är 1168cc turbo. Planerna innefattar större o-kyl, större laddluftkyl samt modernare hjul, bromsar och gaffel. 16 framtoffla och klena 2-kolvsok från 1100 EF i 250+ km/h är inte så upplyftande.
Men sen vet vi ju alla att det är skillnad på att planera och att orka/hinna genomföra. :-)))
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top