Dra utomlands och jobba

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Suzuki dr800s big 1991
Har länge vart sugen på o sticka iväg o göra nåt helt annat ett tag och samtidigt få se världen lite.

Men problemet är att jag inte riktigt vet hur man bäst går tillväga...
Ett land jag är sugen på o prova är italien, har vart där 2 ggr tidigare men kan inte prata även om jag försöker lära mig.
Hur hittar man tag på nånstans o jobba där? Kan tänka mig o plocka disk på en bar eller vad som i princip.. Alperna, Rom eller nån annanstans...

Vet inte om det är jag som är feg men vågar inte riktigt köpa en enkel ner o 'hoppas att jag hittar nåt' utan vill åtminstone ha ett humm först..

Tips nån?
 
sner0 skrev:
Har länge vart sugen på o sticka iväg o göra nåt helt annat ett tag och samtidigt få se världen lite.

Men problemet är att jag inte riktigt vet hur man bäst går tillväga...
Ett land jag är sugen på o prova är italien, har vart där 2 ggr tidigare men kan inte prata även om jag försöker lära mig.
Hur hittar man tag på nånstans o jobba där? Kan tänka mig o plocka disk på en bar eller vad som i princip.. Alperna, Rom eller nån annanstans...

Vet inte om det är jag som är feg men vågar inte riktigt köpa en enkel ner o 'hoppas att jag hittar nåt' utan vill åtminstone ha ett humm först..

Tips nån?

Ga till arbetsformedlingen. Seriost alltsa....
Om du inte har arbete nu sa kan du dessutom fa betald praktik utomlands, vilket i princip betyder att du kan erbjuda din hjalp gratis pa valfritt stalle. Sa tolkar iaf jag det ams kallar for interpraktik. Lite villkor staller dom iaf som tur ar...
http://www.ams.se/rdfs.asp?A=55484&L=32235
 
Har jobb för tillfället, som sytemtekniker på kommunen men blev omlokaliserad så att säga till ett sommarvick så sista aug e de nog slut.

Får glida bort till dom trevliga damerna på arbetsmarknadsenheten o kolla, e så nära arbetsförmedlingen jag vågar tror ja.. Vet inte dom nåt får jag
väl ta tjuren vid hornen iaf..

Får flashback från min arbetslösa period nu o minns att ja hört en del gott om interpraktik. Tål verkligen o kollas på! :tummenupp
 
Platsbanken annonserar bara om au-pairer bland jobben utan krav på yrkesutbildning o de passar nog inte riktigt mig..

Den andra sidan verkade som sagt jobbig, får ge mig på den imorrn på jobbet.
Tack för hjälpen! :tummenupp
 
jag är grymt sugen på flytta ner till grekland :yoparty
är trött på allt som finns i sverige (förrutom snus, mc o brudar)
 
Jag har gjort säsong i Österrike, Badgastein.
Vi bokade i princip bara en resa ner, sen lyckades vi fixa boende i sista minuten..därefter bara flöt det på.

Men man bör ha med sig en viss summa pengar ner, du kommer gå back i början. (Jag gick back ungefär 20k på hela säsongen). Jag jobbade bara 3-4 h, 5 dgr i veckan. Så det var inte vinstinriktat.
Jag jobbade mest för att kunna få en liten matkassa. Vi åkte ju snowboard på dagarna och festade på kvällarna, så jobba mer än så passade inte för min del.
Om du vet vart du ska åka så kan du annars kontakta den lokala arbetsförmdelingen / resebyrå som då kan ge dig information om vilket boende / jobb som är ledigt..

Lycka till!
 
Panos skrev:
jag är grymt sugen på flytta ner till grekland :yoparty
är trött på allt som finns i sverige (förrutom snus, mc o brudar)
Jag åkte ner till Kos sommaren -00. Tog en charter på två veckor ner. sen struntade jag i att flyga hem igen. Där går det till så att man ger sig ner, o sen går man runt och frågar efter jobb. Så gjorde jag även när jag åkte till St. Anton. ett litet tips kan vara att då komma strax innan snön/säsongen börjar. Boende kan vara svårare dom första nätterna, om du inte åker charter ner.

Lycka till!

PS: arbetsförmedligen kan hjälpa dig oxå såklart. Men ge inte upp bara för att du inte hittar nåra jobb precis dit du vill där. Säsongsjobb löser man oftast på plats. Dom vill ju gärna kunna se vad de är för nån svenskalkis som dom ska betala lön till.
 
Restaurangjobb som du skrev brukar va väldigt lätt att få utomlands!

Visst, arbetsförmedlingen är bra men jag tror det kan vara minst lika smidigt att se till så man har en liten buffert och kollat upp boende nån vecka där nere sen bara åka. Gå runt och hör efter..

Så gjorde jag, det var visserligen England man ändå. Gick runt på olika ställen och frågade och efter nån vecka fick jag napp på ett bemanningsföretag.
Eftersom England är med i EU behövdes inga papper över huvudtaget så det vara bara att jobba på. Fanns gott om hus som hyrde ut rum.

Kolla upp lite hur det funkar där nere sen åk! Allt behöver inte vara klart, living on the edge! :tummenupp
 
Mark skrev:
Jag åkte ner till Kos sommaren -00. Tog en charter på två veckor ner. sen struntade jag i att flyga hem igen. Där går det till så att man ger sig ner, o sen går man runt och frågar efter jobb. Så gjorde jag även när jag åkte till St. Anton. ett litet tips kan vara att då komma strax innan snön/säsongen börjar. Boende kan vara svårare dom första nätterna, om du inte åker charter ner.

Lycka till!

PS: arbetsförmedligen kan hjälpa dig oxå såklart. Men ge inte upp bara för att du inte hittar nåra jobb precis dit du vill där. Säsongsjobb löser man oftast på plats. Dom vill ju gärna kunna se vad de är för nån svenskalkis som dom ska betala lön till.


coolt :tummenupp för mig är det absolut inga problem med jobb,
har ju nästan hela min släkt där :)
 
Fått ett ryck o blivit sugen på att åka lite bräda nu, så snö lockar.
En jobbarkompis dotter har jobbat i StAnton ett par år, ska kolla lite
me henne om hon kanske har nårra bra kontakter man kan få låna..

Annars får det väl bli en halvchansning som ni säger o åka ner nånstans o leta.
Svårt bara att skaka ihop kapitalet för att kunna gå arbetslös nån längre stund.

Men nåt måste hända nu, till hösten drar jag! :tummenupp
 
sner0 skrev:
Fått ett ryck o blivit sugen på att åka lite bräda nu, så snö lockar.
En jobbarkompis dotter har jobbat i StAnton ett par år, ska kolla lite
me henne om hon kanske har nårra bra kontakter man kan få låna..

Annars får det väl bli en halvchansning som ni säger o åka ner nånstans o leta.
Svårt bara att skaka ihop kapitalet för att kunna gå arbetslös nån längre stund.

Men nåt måste hända nu, till hösten drar jag! :tummenupp

Tja, du får uppbära a-kassa så länge du aktivt söker jobb inom EU. Även om du redan är på plats alltså...
Är inte Sverige ett underbart land?

Edit: Igen, det är alltså en tolkning av ams regler, så du bör kolla med dom först. Jag saknar egen erfarenhet.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top