Dra ur yttrelagerbanan ur en bakfälg

efji

900 Grappen
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
ZX9R
Halloj

Lite nyfiken på vad ni tycker är ett lagom pris för att få en lagerbana urdragen.
Saken är den att jag håller på att byta lagerna i bakfälgen för de var mer än slut. Fick ut det i drevet och det lagret som sitter på högersida om fälgen men när jag skulle knacka ur den sista så var det så slut att inre lagerbanan och kulorna drog efter två knack. Resulterade i att yttre banan satt kvar. Försökte knacka lite å dona men fick inte ut det så tänkte va fan åker till en firma som har verktyg så får de dra ur det. Det tog dem väl 10 minuter och lite svetsning så var det ur.

Nu till frågan, vad tycker ni är ett lagom pris för detta jobbet. Ska tala om vad jag fick betala och vilken firma som gjorde det sen.

//Fredrik som snart kan köra hoj igen :-)

...om du hade panik inför en resa, firman var en mekanisk verkstad som inte gör fordonsjobb annars, och du knackade på fem i fem en fredag eftermiddag... så skulle en tusing i handen kunna vara snudd på rimligt.:rolleyes: Men under mer normala omständigheter, och det tog tio minuter... säg mellan en och tvåhundra i handen?
(Eller 250-300 + moms med kvitto...:tungan )

(Inom parentes funkar Clas Ohlsons trearmade lagerurdragare för 198:- rätt bra för just den operationen.:tummenupp )

Last edited:
300 spænn inkl moms hade jag tagit

privat 150

Dær ja jobbade førut hade vi fasta priser på sånt.. tror vi tog 250kr før hjullagerbyte med løs fælg

Har råkat ut för sånt några gånger. Jag brukar svetsa fast en stålbit jag skurit ut så får man en fin yta att slå ut lagret på.
Som förtydligande så svetsar jag stålbiten i fördjupningen där kulorna rullat.

Ok alla, tackar för era inlägg.

Det var kanske ingen katastrofal summa men de tog 500 spänn svart! Tyckte iaf jag var för mycket.

Firman var en liten ny öppnad firma i Södertälje, som sagt nyöppnad firma som har mycket att vinna på att ge kunder bra pris första gången. Speciellt för såna här småjobb.

Kontentan: Jag kommer troligen inte att gå dit igen.

Jaja, lagret är iaf på plats och hojen rullar igen!

Last edited:
Ok alla, tackar för era inlägg.

Det var kanske ingen katastrofal summa men de tog 500 spänn svart! Tyckte iaf jag var för mycket.

Firman var Linström racing och motor i Södertälje, nyöppnad firma som har mycket att vinna på att ge kunder bra pris första gången. Speciellt för såna här småjobb.

Kontentan: Jag kommer troligen inte att gå dit igen.

Jaja, lagret är iaf på plats och hojen rullar igen!

Har du funderat på att investera i en svets? Den betalar sig tydligen snabbt :)

Du borde ta firmanamnet, om något betalas svart bör det stanna mellan säljare/köpare. (Bara min åsikt) :)

Det har du kanske rätt i (borta), dock så vet jag inte riktigt om det var svart men jag fick inget kvitto för det kom inte ut, sa han bakom disken. Så jag bad inte om att få det svart. Men hade väl hoppats på att par hundra över disken. Så det hade jag med mig, nu vart det ju kort men utan kvitto som sagt.

annars med tålamod så funkar de o slipa ner den i 2 ändar med en liten dremmel.. pris. 200 spänn.

När jag ska lös med såna lagerbanor brukar jag bränna på med mig/elsvets runt 3/4 delar av lagerbanan (där kulorna har legat) och sedan trycka dit en kall blöt trasa och kyla med.
Då trillar lagerbanan ut av sig själv.

Firman var en liten ny öppnad firma i Södertälje, som sagt nyöppnad firma som har mycket att vinna på att ge kunder bra pris första gången. Speciellt för såna här småjobb!

Du måste vara desperat du! Åker fråm Gävle till S-tälje för att rycka lagerbana!!!! :D Eller var du förbiresande på semester? :va

Du måste vara desperat du! Åker fråm Gävle till S-tälje för att rycka lagerbana!!!! :D Eller var du förbiresande på semester? :va

Haha ja du kan förstå att det låter desperat om man tänker så. Nejdå hade inte åkt från Gävle för det, för här i stan känner jag en meck som säkert hade löst det gratis.

Var i södertälje för att hjälpa en polare att byta top packning på hans zx9r men upptäckte när jag kom dit till min fasa att mina lager i bak kunde ha skurit när som helst.

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard