Dra sitt strå till stacken...

• Thread starter Thread starter Gix
  • Start date Start date

Första Hjälp kunskaper

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Sjukvårdsutbildad i det militära, vilket innebär rätt så bra första hjälpen kunskaper.

Sen har jag gått en o annan hjärt o lungräddningskurs på jobb jag haft ...

Så om nån får andnöd, hjärtstillestånd eller blir skjuten när ni är ute o kör med mig så hjälper jag till .... :D

:hej

Dom flesta har väl ändå gjort lumpen och lärt sig först hjälpen så det kan ju inte vara svårt att få tag i någon som kan vid en olycka?. Hur var det nu, ett nådaskott i bakhuvudet så personen slipper lida eller?

Som så många andra så fick jag lära mig om HLR och primitiva förband i lumpen, HLR fick sig en repetition sedan när jag tog dykcert.

Men på mitt jobb har jag svårt att tänka mig att de skulle ha repetitionskurser 1 gång om året vilket väl är vad som behövs för att hålla kunskapen vid liv. Men skulle de erbjuda det så skulle jag ju sätta av tid för det också.

/J

Jag har alltid med mig förstaförband när jag kör hoj... det ligger under passagerarsadeln... :tummenupp

En gång så fixa jag ett tryckförband av min halsduk åt en kompis som hade klotat... :yoparty

Gix skrev:
Själv slog det mig bara att jag inte skulle ha en blekaste aning om vad ja skulle göra om jag var först på en olycksplats! :kocko

T.ex. om en polare klotar när man e ute å kör å bara ligger i diket å sprattlar... :näsblod jag skulle i detta skede nu vara oförmögen att göra nått över huvudtaget förutom att stå som ett fån å föra Beavis & Butthead-läten å dessutom skulle jag antagligen bara vara rädd för att damage´a honom/henne mer om jag försökte nått. :machinegu :död

Det var just denna tanke som slog mig, å så bestämde jag mig att så får de ju fan inte vara! :fatta!

Min plan ser ut som följande: 1. Ringa ambulans 2. Se om gubben andas, gör han det kan jag försöka ta det lite lugnt och pressa eventuella sår för att förhindra blodförlust (de gör det alltid på film)

/ andas han inte men sprattlar lär jag drabbas av panik och inte göra mkt mer för hans del.

Litet tillägg, skulle gärna ta nån kurs om de erbjöds av jobb/skola, men är för dum för att självmant söka upp sånt. De kanske erbjuder sådana på högskola?

Last edited:
Villee skrev:
Min plan ser ut som följande: 1. Ringa ambulans 2. Se om gubben andas, gör han det kan jag försöka ta det lite lugnt och pressa eventuella sår för att förhindra blodförlust (de gör det alltid på film)

/ andas han inte men sprattlar lär jag drabbas av panik och inte göra mkt mer för hans del.

Litet tillägg, skulle gärna ta nån kurs om de erbjöds av jobb/skola, men är för dum för att självmant söka upp sånt. De kanske erbjuder sådana på högskola?

1. Skall vara; säkra platsen :) vi vill inte att du eller någon annan blir på körd när du/ni hjälper den skadade. ( Bara ett litet tips )

Zilversurfer skrev:
1. Skall vara; säkra platsen :) vi vill inte att du eller någon annan blir på körd när du/ni hjälper den skadade. ( Bara ett litet tips )

Jepz, såhär fick vi lära oss på vår första lektion:

1. Säkra platsen samt gör en situationsbedömning
2. Ring 112 å beskriv situationen noggrant som du bedömt i skede 1. Dvs. plats å involverade, skador osv.
3. Påbörja första hjälp

:tummenupp

Zilversurfer skrev:
Det är väl därför det heter/hette L-ABCDE?
L=Livsfarligt läge, A=Andning, B=Blödning C=Chock, osv...
Och det är även i den ordningen man skall tänka.

streetfighter1 skrev:
Det är väl därför det heter/hette L-ABCDE?
L=Livsfarligt läge, A=Andning, B=Blödning C=Chock, osv...
Och det är även i den ordningen man skall tänka.
Nja, inte riktigt.

LABCDE är den engelska ramsan. Detta får man lära sig i lumpen.

Breathing
Circulation
Disability
Expose

http://www.raddningshunduppland.se/LABCDE.htm (har inte läst länken ingående)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show