Dra sitt strå till stacken...

• Thread starter Thread starter Gix
  • Start date Start date

Första Hjälp kunskaper

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Nu känner jag att jag gjort något viktigt, värdefullt å framförallt NÖDVÄNDIGT! :fakta

Blev erbjuden på jobbet att ta första hjälp kurs 1 & 2 (vet inte om de heter lika i Sverige men iaf...), så nu sitter jag varje tisdag i två månader famåt kl.17.30-21.00 efter jobbet å lär mig nått jag tycker alla borde kunna men aldrig behöva använda sig av! :mattias

Men hur e de med er andra hojåkers (å övriga här)? :confused:

OBS! Flervalspoll!

Last edited:
jorå . . jag pluggar te syrra så d hade ju varet förjävligt om jag inte kunde det. men d hade ju vatt bra om fler hade gjort som du o gått kurser men d e säkert dyrt om man skulle betala själv . .

Jag har blott utbildats en halvdag i hjärt- och lungräddning samt första hjälpen.
Men till hösten skall jag repetera en halv dag igen. Det har jag gjort årligen och känns som det är nödvändigt för min del.

Har gått diverse utbildningar i jobbets regi, bland annat i hjärt- och lungräddning, första hjälpen vid bränn- och kemskador osv. Kunskaper som jag gärna skulle vilja fräscha upp någon gång då och då.

Gick i försvarets regi, ingen aning om hur pass bra den utbildningen är men det var diverse brandskador, benbrott, hjärt å lungräddning osv osv...

Chris Husky skrev:
Hurvida man är gay eller inte kan jag inte förstå hur det spelar roll?

Nu ska vi inte hänga upp oss på små ord, du förstår vad som menas med sista alternativet... :rolleyes:

Jag är deltidsbrandman så jag har också en viss utbildning.
Vi kallar det för L-ABCDE tror jag och sen även HLR.
Fördelen att jobba med det är att man hela tiden får
repetara det man lärt sig och även att man får lära sig lite nya grejer.
Det är alldeles för lätt att glömma... :dummer

d1ce skrev:
Gick i försvarets regi, ingen aning om hur pass bra den utbildningen är men det var diverse brandskador, benbrott, hjärt å lungräddning osv osv...

Japp. "Been there, done that" :)

Har bara haft nytta av det en gång. Man kan bli j*vligt skärrad om man inte är förberedd.. Det är allt jag säger... J*vligt skärrad.. Och då är det bra att de inövade momenten sitter i ryggen.

har fått gå Hjärt-Lungräddnings kurs hos brandkåren genom skolan. Var mkt lärorikt.

Har gått ett antal kurser, men det vore nog på sin plats att fräsha upp kunskaperna.

Har bara den utbildningen som man fick under värnplikten, men den har jag inte mycke minne kvar ifrån nu. Tror det skulle vara bra att gå nån repeteringskurs nån gång ibland

Har gått ett par kurser, men känner mig inte direkt säker på att det "sitter".
En uppfräschning skulle nog behövas, innan jag kan påstå att jag kan 1:a hjälpen.

Instruktör :fakta , men det är inget att skryta med Endast Medic First Aid i PADI regi.

Edit: Nähä det är jag inte alls kom jag på, jag måste hålla 2 kurser om året och efter mitt dykförbud så har jag inte genomfört någon kurs. :huvet

Två kurser för ett antal år sedan (i skolans regi). Det mesta är tyvärr bortglömt.
Vill dock fräscha upp mina kunskaper, för de kan ju komma till nytta.

Själv slog det mig bara att jag inte skulle ha en blekaste aning om vad ja skulle göra om jag var först på en olycksplats! :kocko

T.ex. om en polare klotar när man e ute å kör å bara ligger i diket å sprattlar... :näsblod jag skulle i detta skede nu vara oförmögen att göra nått över huvudtaget förutom att stå som ett fån å föra Beavis & Butthead-läten å dessutom skulle jag antagligen bara vara rädd för att damage´a honom/henne mer om jag försökte nått. :machinegu :död

Det var just denna tanke som slog mig, å så bestämde jag mig att så får de ju fan inte vara! :fatta!

Förare/medic i kosovo på sjukvårds plutonen, men man glömmer så lätt saker som man inte repeterar. Tror dock att jag har lite koll iaf

Gix skrev:
Nu känner jag att jag gjort något viktigt, värdefullt å framförallt NÖDVÄNDIGT! :fakta

Blev erbjuden på jobbet att ta första hjälp kurs 1 & 2 (vet inte om de heter lika i Sverige men iaf...), så nu sitter jag varje tisdag i två månader famåt kl.17.30-21.00 efter jobbet å lär mig nått jag tycker alla borde kunna men aldrig behöva använda sig av! :mattias

Men hur e de med er andra hojåkers (å övriga här)? :confused:

OBS! Flervalspoll!
"E för lat å bryr mig skit i att ta sån kurs samt att jag inte tål blod och känner inget ansvar å dessutom e gay"???
Ha ha ha.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...