dra om vevhus vent på husa

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
någon som kan förklara hur man drar om vev hus vent på husa gärna även lite bilder om ni har

nisse skrev:
2642622 någon som kan förklara hur man drar om vev hus vent på husa gärna även lite bilder om ni har

Hur då drar om? ner till en flaska/ut i naturen istället för tillbaka till insuget?

Hsb-Chrille skrev:
2642647 Hur då drar om? ner till en flaska/ut i naturen istället för tillbaka till insuget?
Ja precis. Gärna med bilder på hur ni löst det. Ganska smidigt juh att oljan åker upp där vid slangning in i en behållare som man sedan häller tillbaks i motorn när man stannar vid en mack nästa gång. :rolleyes:

philsson skrev:
2642661 Ja precis. Gärna med bilder på hur ni löst det. Ganska smidigt juh att oljan åker upp där vid slangning in i en behållare som man sedan häller tillbaks i motorn när man stannar vid en mack nästa gång. :rolleyes:
Några bilder orkar jag inte ta. Men jag har dragit min vevhusvent till precis ovanför kedjan så att den får lite extra smörjning vid bakhjulskörning :rolleyes:
Recept på detta: Ta bort den trattformade slangen som går mellan topp/ram, plugga igen hålet i ramen, dra en lämpligt grov slang från venthålet i toppen utmed ramen och ner precis ovanför kedjan alt. ner till en ventilerad (viktigt annars tappar vevhusventilationen sin funktion) flaska.

Jag tog bort slangen och ersatte den med en ny som jag dragit ner på höger sida i en behållare. Till samma bytta går även avlutfning från tank och kylsystem.

Precis under Lasses knä ser du hur man kan sätta behållaren. http://erikluthman.se/highland3/IMG_5244.html

HusaHarry på forumet gör sådana uppsamlingskärl på beställning, han gör även en variant som man sätter i svingen dit man drar slangarna från förgasaren. Funkar skitbra. För den snåle går det även bra med en vanlig pet-flaska.

nisse skrev:
2642622 någon som kan förklara hur man drar om vev hus vent på husa gärna även lite bilder om ni har

Ursäkta om jag lånar tråden men gäller detta alla årsmod? Har inte gjort nåt med min -06 men det kanske jag bör göra?

Har man inga problem med originallösningen ser jag inget större skäl att bygga om. Har själv inte märkt av speciellt mycket olja i "ramen", åker en del på bakhjulet..
Miljövänlig som man är har man ju återcirkulering av vevhusgaser! :näsblod :D

Geronimo79 skrev:
2643071 Ursäkta om jag lånar tråden men gäller detta alla årsmod? Har inte gjort nåt med min -06 men det kanske jag bör göra?

Ändra bara om du har problem, din nuvarande lösning fungerar och är godkänd för bankörning men vid vurpor m.m kan det rinna ner i förgasaren med resultat att den blir svårstartad och går illa. Jag lät bli att ändra till en början men ändrade mig efter att problemen gjort sig påminda lite för ofta...

nisse skrev:

En fråga: Varför ska du ändra på orginallösningen?

Ska du tävla kan det vara motiverat, annars tycker jag det är onödigt. Om du inte är omkullkörningsbenägen. För då kan det hända att olja går upp i ramen och ner i förgasaren. Men jag har tävlat/tränat en hel säsong med orginal vevhusventilation. Utan problem, men som sagt. Det kan hända att olja går in i fuggen vid omkullkörning. Men det behöver inte bli så.

Jag har alltid haft originallösningen på mina hojar och både åkt bakhjul och vurpat. Har inte märkt av nåt med olja som rinner fel väg..
Ni som har problem, har ni i nån liter olja för mkt eller saknas "skumgummibiten" i gummislangen?

wheelie82 skrev:
2645034 Jag har alltid haft originallösningen på mina hojar och både åkt bakhjul och vurpat. Har inte märkt av nåt med olja som rinner fel väg..
Ni som har problem, har ni i nån liter olja för mkt eller saknas "skumgummibiten" i gummislangen?
Har inget skumgumi i gummislangen.? :confused:

Det ska ligga en bit skumgummi med ganska stora porer i "struten som går upp i ramen". Iallafall på 02:orna jag hade och på 04:an jag har nu.
Om de dör pga olja borde de ryka som satan!? Annars är det nog bensinbrist eller liknande. Flottören i förgasaren funkar inte som tänkt när den lutas kraftigt.. :gnissla

Edit: La upp en bild på 04:ans variant.. 02 e likadan fast har bara en anslutning till ventilkåpan. Skumbiten eller filtret är tänkt att fånga upp olja (hjälper såklart inte om hojen ligger ner, men det stänker nog upp en hel del när motorn går). Utan denna kan jag tänka mig att en del olja sugs upp i luftburken

Bifogat

• breather.JPG
    breather.JPG
    27.7 KB · Visningar: 41
Last edited:
RaceMe skrev:
2644886 En fråga: Varför ska du ändra på orginallösningen?

Ska du tävla kan det vara motiverat, annars tycker jag det är onödigt. Om du inte är omkullkörningsbenägen. För då kan det hända att olja går upp i ramen och ner i förgasaren. Men jag har tävlat/tränat en hel säsong med orginal vevhusventilation. Utan problem, men som sagt. Det kan hända att olja går in i fuggen vid omkullkörning. Men det behöver inte bli så.

Jag hade bara en vanlig slang rakt upp i ramen utan gummit och det funkade inte... Märktes tydligt efter vurpor, den gick sämre och hostade till vid fullt gaspåslag. Problemen försvann helt när jag drog om vevhusentilationen så att det var det som orsakade problemet var ganska uppenbart (dessutom såg man olja "luftburken").

Håller med Lasse :tummenupp

Varför ändra på en originallösning som fungerar bra :va

Den lilla extravärme som motorn suger i sig lär inte märkas effektmässigt annat än vid en bänkning om ens då. Har man problem med att motorn dör eller så så har man troligen andra problem anser jag (om man inte vurpar 7 ggr per varv och hojen hamnar uppochner).

Heja heja.

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back