Dra nytt elsystem Suzuki GSX 750 (Blivande Caferacer:)

TomBoy777

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2017
Hoj
Harley Sportester -98, Suzuki GSX 750 -82
Hej. Detta är min första tråd och jag ska nog även lägga upp en tråd om mitt bygge. Är snickare i grunden så tummen mitt i hand har jag inte men nu har jag gett mig in i ngt för mig helt nytt och sjukt kul!

Har lite kolla på det yttre, alltså ingen kunskap rent motormässigt men det lär man väl sig hoppas jag. Jag har nyligen köpt mig en gammal GSX 750 från 1982 som jag tänkte plocka ner i molekyler och sen sätta ihop igen fast med mestadels nya prylar och försöka få ett unikt stuk på allt.

Jag har nu rivit alla el och plockat bort alla reglage mm. En ram, två hjul och motor är typ det som är kvar.

Vet att jag har mkt kvar innan jag kommer till elen men det är den som gör mig mest orolig. Kan man typ köpa ett nytt komplett elsystem med alla kablar, boxar mm? Jag vill fån in allt under sadel så inget syn och har väl tänkt att använda mig av ett litet litium batteri som tar minst plats. Eller vad är smartast? Ser framför mig att det borde gå att köpa/plocka ihop allt man behöver och sen komma över ett kopplingschema hur allt ska dras.

Sjukt tacksam för tips då det är första gången jag ska plocka ihop en hoj från början.

Mvh Tommy

Det är ju en gammal cykel............på ebay finns de gott om delar....till rimliga priser.

Dra egna kablar istället för att köpa en komplett kabelhärva. Inte så svårt om man har ett schema att utgå ifrån och tar det ett steg i taget.

Jag försökte få ordning på en kompis' elsystem till en gammal CB500 härom året, men när jag väl gav upp och drog nya trådar istället var hojen igång en halvtimme senare. Det krävdes såklart lite kompletteringar och finlir efter det, men poängen är att det inte behövs så mycket kablar för att det ska funka.

Har kikat M-Unit oxå och via den så får man med nästan allt på ett smidigt sätt. Kommer nog nypa den sådan och göra ett försök.

En till fundering så tänker jag eventuellt försöka renovera/se över motorn. Läckte lite olja mellan blocken när den var igång. Inget farligt men var som mest efter man hade stått på lite. Där känner jag att kunskapen tar slut så kommer nog leja bort det till ngn. Vad kan en sådan historia gå loss på och till vem vänder man sig? Alltså byta lite packningar och allmän översyn.

Service och renovering av motorn kan du göra hos Motospeed.se i Västerås, de kan gamla gsx.
Det dyker säkert upp andra firmor om du har långt till V-ås.

"Lill Orsa" var ju en kunnig man att skruva cyklar på 70-80 talet.

Vet dock inte om han håller på längre? Han är väl med åren nu..............

Höll väl till på söder...........om jag inte minns fel?

"Lill Orsa" var ju en kunnig man att skruva cyklar på 70-80 talet.

Vet dock inte om han håller på längre? Han är väl med åren nu..............

Höll väl till på söder...........om jag inte minns fel?
Grabben hans drev det iallafall i Vällingby för ett par år sen, Peter kan han heta med reservation för namezeimers.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti