Dra iväg själv nedåt en vecka!

Största problemet med olika trafiktempon och attityder i de olika länderna på kontinenten tycker jag är när man kommer hem till sverige igen, så fort man passerat över Öresundsbron, så blir tempot så jävla långsamt och folk har fan inte uppsikt bakåt och ligger och såsar i ytterfilen, driver mig till vansinne innan jag justerat tillbaks min egen attityd :)

En sak jag reagerade på apropå trafiken i Sverige jämfört med längre söderut är att både i Italien, Österrike, Tjeckien och Tyskland så gick bilarna åt sidan och släppte förbi oss på de ställen det var köer. Hemma i Sverige igen går bilarna snarare ut mot mittlinjen för att blockera eventuell passering.
 
Inget jag märkte förrän jag kom ner till Danmark, men på flerfiliga vägar ligger de i högerfilen. Ska de köra om så byter de fil när det är dags sedan går de tillbaka till högerfilen. Kommer det en bil på påfarten så byter de fil för att underlätta. Det är ingen som tackar för att de blir insläppta. Förmodligen för att det är så självklart att man underlättar för varandra.
Det var heller ingen som kastade sig ut framför en i korsningar eller rondeller (jo en gång i Frankrike). Hemma är det bromsberedskap som gäller. Tutan används rätt ofta. Kan slå på helljuset om jag vill synas bättre.

Detta gällde hela tusenmilatrippen genom Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Spanien, Monaco, Italien, San Marino, Österrike och Polen. I Belgien var det iofs en bil som körde om på insidan.
Inne i Rom körde skotrarna om hela tiden trots kurvor, möten och heldraget. Lämnade man en lucka till bilen/bussen framför så blev man omkörd. Detta oavsett medtävlarnas oavsett ålder och kön. Jag svalde prestigen. Det var så jäkla dåliga vägar inne i stan och jag gillar min hoj. Fjädringen på fläskmercorna fick jobba hårt.

Annars kan jag tycka att det funkar fint att köra i Sverige utanför storstäderna i alla fall. Kommer man söderifrån och passerar Södertälje så verkar det vara vänstertrafik på motorvägen. Det går trögt i mittfilen och många ligger i vänsterfilen tills de ska svänga av. I högerfilen är det tomt. Jag brukar ligga i högerfilen så mycket det går. De i mittenfilen får onda ögat. Ibland tutar jag två gånger för att väcka dom. Det händer att de fattar och byter fil.
Ja, det är olagligt att köra om på insidan om hastighetsbegränsningen är 80 eller högre. Nej jag kör inte jättefort när jag kör om på insidan.

En bra grej oavsett var man än kör är att hålla koll i backspeglarna plus att alltid vrida på huvudet för att kolla att det inte ligger en bil bredvid när man ska byta fil. Fyra gånger på tusen mil fick jag vänta med filbytet pga att jag missat dem i backspeglarna. Jag tränade upp rörligheten så jag kan vrida huvudet 360 grader nu. :)

För övrigt gillade jag att resa ensam. Så pass att jag valde att fortsätta till Rivieran och sedan ner til Rom istället för att åka hem efter att ha gjort Barcelona. Jag sa att om det inte är kul alls så vänder jag efter Amsterdam.

Jag har testat att åka med tjej bakpå, med kompisgäng och med en kompis på egen hoj. Tjej bakpå har för- och nackdelar. All packning är en nackdel. Fördelarna fattar ni. Kompisgäng kan vara svårt med olika viljor t ex vilket tempo man ska hålla. En kompis kan funka bra om man känner varandra och kan vara flexibla.

Nästa tripp åker jag ensam igen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top