Jag klagar inte på fildelning... Och vad gäller böter och Pontén så är det väl som med fortkörning... Åker man dit så får man väl bita ihop och slanta upp...
Jag är som sagt mest fundersam hur man resonerar när man är beredd att betala piraterna för att slippa betala de som faktiskt ligger bakom det man tankar ner...
50 kr/månad för att kunna fortsätta som vanligt. Sen har jag inga problem med att stödja Piratebay eftersom jag tycker dom gör nånting bra. En sån tjänst går dessutom inte att driva gratis eftersom nån måste betala för all trafik.
Bolagens agerande gillar jag däremot inte. Jag vill inte ha några Ipredlagar och liknande. Det gör inte mig nånting om dom får lite mindre pengar att lobba fram fler lagar för.
Och att jag betalar vissa av de skivor jag laddar ner beror ju på att jag vill stötta just de artisterna. Det är knappast något jag tror skyddar mig mot Pontén.
Jag vet inte riktigt vad du tycker om fildelning, så det här behöver inte gälla dig, men om man inte tycker fildelning är ok så förstår jag inte hur man kan hålla på med det överhuvudtaget.
Det är ofta folk kommer och säger att man minsann ska lära sig att betala för sig och att fildelning är stöld etc etc. Men sen visar det sig att dom sysslar med det själva, fast deras "stöld" är ok eftersom dom köper vissa grejer. Jag tycker att man ska se om sitt eget hus innan man börjar peka finger åt andra.
Själv tycker jag att fildelning är ok. Jag laddar ner vissa saker och köper andra. Hade det inte gått att ladda ner hade jag helt enkelt skitit i det jag inte tyckte var värt pengarna. Ingen har förlorat nånting, snarare tvärtom. Jag har upptäckt massor med band som jag aldrig skulle upptäckt annars. Vissa lyssnar jag på bara för att jag kan göra det gratis, andra kan jag köpa skivor av, eller kanske nån DVD för att jag gillar såna. Så gott som samtliga av banden jag lyssnar på skulle jag kunna tänka mig att betala för att få se en konsert med. 90% av allt jag lyssnar på skulle jag aldrig ha gett en chans om det inte vore för att jag kunde ladda ner först. Under början av 90-talet lyssnade jag på kanske runt 10 st artister och då var det endast riktiga megaband (Metallica, Nirvana, Black Sabbath, GnR, AC/DC och sånt). Idag vette fan hur många det är, men betydligt fler och betydligt fler genres iaf.
Många band tar ju dessutom ett tag att börja gilla. Innan internet så gick man och lyssnade en snabbis på nån skivaffär och gillade man det inte då så lyssnade man aldrig mer på det.
Sen förstår jag faktiskt inte varför inte musik är billigare. En film kostar hundratals miljoner att spela in. Vad kan en skiva kosta? 10 miljoner för en stor artist? Knappast i närheten av vad en film kostar iaf. Ändå ska dom ha nästan lika mycket för ett album som för en DVD. Beror det kanske på tillgång och efterfrågan? Det kanske är så att dom fortfarande säljer skivor trots allt.
Slutligen skulle jag vilja ställa några öppna frågor: När är det egentligen som mediabolagens självförutspådda undergång kommer att inträffa? När kommer det bara finnas amatörproducerade garageband? Piratkopiering har härjat fritt i 10 år nu och branschen har gått på knäna sen radion kom. På vilket sätt kan det bli värre och hur har dom klarat sig så här länge? Gamla besparingar kanske? Man har hört samma domedagsprofetia hur länge som helst, så det måste ju vara nära nu. När tystnar musiken?