Dra in 60milj om året på stöld

Riktade angrepp är väl svårt i TOR, men däremot kan väl alla noder lyssna av sin trafik?:va

Det är väl tors stora svaghet.

Relakks och dylikt (dold.se etc) är väl meningslöst då de ändå lämnar ut information om åklagarmyndighet beslutar om det?

Ja, det var det han säkerhetskonsulten eller vad han var gjorde. Han satte upp en server och avlyssnade all trafik som gick genom hans nod.
Men du har lite rätt i att riktade angrepp svårt. Men får Polisen domstolsbeslut så kan dom ju lätt spegla trafiken på vem som helst och då är det inte lika säkert längre. Och med tanke på FRA-lagen så...

Jag vet inte riktigt vad Relakks eller Dold.se loggar men lagen säger inte att man måste logga nåt utan att man måste spara det man loggar i 2år. Loggar man inget så är de svårt att lämna ut det.. :)

Precis! Relakks är ju ett svenskt företag och regleras därmed också av svenska lagar, som man kan ana att något skitnödigt låtsashelgon konstruerat innan VHS, CD och FM band kom till.

Nu finns det ju tack och lov ingen lag som säger att dom måste logga sin VPN-tjänst.
Man kan ju köra som bl.a PRQ gör. dvs disklöst.
Räcker inte det kan du ju välja en VPN-server utanför EU.

Jag klagar inte på fildelning... Och vad gäller böter och Pontén så är det väl som med fortkörning... Åker man dit så får man väl bita ihop och slanta upp...

Jag är som sagt mest fundersam hur man resonerar när man är beredd att betala piraterna för att slippa betala de som faktiskt ligger bakom det man tankar ner...

50 kr/månad för att kunna fortsätta som vanligt. Sen har jag inga problem med att stödja Piratebay eftersom jag tycker dom gör nånting bra. En sån tjänst går dessutom inte att driva gratis eftersom nån måste betala för all trafik.

Bolagens agerande gillar jag däremot inte. Jag vill inte ha några Ipredlagar och liknande. Det gör inte mig nånting om dom får lite mindre pengar att lobba fram fler lagar för.

Och att jag betalar vissa av de skivor jag laddar ner beror ju på att jag vill stötta just de artisterna. Det är knappast något jag tror skyddar mig mot Pontén.

Jag vet inte riktigt vad du tycker om fildelning, så det här behöver inte gälla dig, men om man inte tycker fildelning är ok så förstår jag inte hur man kan hålla på med det överhuvudtaget.

Det är ofta folk kommer och säger att man minsann ska lära sig att betala för sig och att fildelning är stöld etc etc. Men sen visar det sig att dom sysslar med det själva, fast deras "stöld" är ok eftersom dom köper vissa grejer. Jag tycker att man ska se om sitt eget hus innan man börjar peka finger åt andra.

Själv tycker jag att fildelning är ok. Jag laddar ner vissa saker och köper andra. Hade det inte gått att ladda ner hade jag helt enkelt skitit i det jag inte tyckte var värt pengarna. Ingen har förlorat nånting, snarare tvärtom. Jag har upptäckt massor med band som jag aldrig skulle upptäckt annars. Vissa lyssnar jag på bara för att jag kan göra det gratis, andra kan jag köpa skivor av, eller kanske nån DVD för att jag gillar såna. Så gott som samtliga av banden jag lyssnar på skulle jag kunna tänka mig att betala för att få se en konsert med. 90% av allt jag lyssnar på skulle jag aldrig ha gett en chans om det inte vore för att jag kunde ladda ner först. Under början av 90-talet lyssnade jag på kanske runt 10 st artister och då var det endast riktiga megaband (Metallica, Nirvana, Black Sabbath, GnR, AC/DC och sånt). Idag vette fan hur många det är, men betydligt fler och betydligt fler genres iaf.

Många band tar ju dessutom ett tag att börja gilla. Innan internet så gick man och lyssnade en snabbis på nån skivaffär och gillade man det inte då så lyssnade man aldrig mer på det.

Sen förstår jag faktiskt inte varför inte musik är billigare. En film kostar hundratals miljoner att spela in. Vad kan en skiva kosta? 10 miljoner för en stor artist? Knappast i närheten av vad en film kostar iaf. Ändå ska dom ha nästan lika mycket för ett album som för en DVD. Beror det kanske på tillgång och efterfrågan? Det kanske är så att dom fortfarande säljer skivor trots allt.

Slutligen skulle jag vilja ställa några öppna frågor: När är det egentligen som mediabolagens självförutspådda undergång kommer att inträffa? När kommer det bara finnas amatörproducerade garageband? Piratkopiering har härjat fritt i 10 år nu och branschen har gått på knäna sen radion kom. På vilket sätt kan det bli värre och hur har dom klarat sig så här länge? Gamla besparingar kanske? Man har hört samma domedagsprofetia hur länge som helst, så det måste ju vara nära nu. När tystnar musiken?

Slutligen skulle jag vilja ställa några öppna frågor: När är det egentligen som mediabolagens självförutspådda undergång kommer att inträffa? När kommer det bara finnas amatörproducerade garageband? Piratkopiering har härjat fritt i 10 år nu och branschen har gått på knäna sen radion kom. På vilket sätt kan det bli värre och hur har dom klarat sig så här länge? Gamla besparingar kanske? Man har hört samma domedagsprofetia hur länge som helst, så det måste ju vara nära nu. När tystnar musiken?

Ja, det kan man verkligen undra.
Jag undrar även hur det gick till innan skivbolagen fanns.. Då existerade inte musik öht eller (inte menat mot dig)? :va
Det här är bara samma domedags-snack som när kasettband och VHS kom. Det var rent skitsnack då och det är fortfarande enbart skitsnack.

Jag är som sagt mest fundersam hur man resonerar när man är beredd att betala piraterna för att slippa betala de som faktiskt ligger bakom det man tankar ner...

Enkelt, piraterna erbjuder en tjänst man är villig betala för, skivbolagen gör det inte.

Varför grundar inte skivbolagen en linkande tjänst som Pirate Bay? Säg att man kunde få tag i hela utbudet gratis på mp3 och för en liten slant extra samma utbud på flac. Samma sajt kunde ha en insamlingstjänst där man kunde betala vad man ville och öronmärka pengarna till en viss artist. Man kunde ha info om banden lite som på Myspace idag men mera proffsigt och lista alla konsertdatum.

Till registrerade användare som seedar aktivt kunde man ge insideinfo om bandet och kanske tillgång till vip biljetter på spelningar.

Säkert kunde en sånhär typ av site passa också mindre band. Istället för att ha sina låtar direkt på sidan kunde man ha torrentar och spara pengar genom att låta fansen sköta distributionen. Nån som är kunnig kunde säkert fixa ett webhotell för såna band och sköta det tekniska åt dom, igen typ som Myspace men för vuxna.

En sänhär tjänst skulle bli kanon, men nähä, istället satsar man tid och energi på att dra sina kunder/fans till rätten.

ITunes är ju det närmaste man kommer idag och det går ju också skitbra för dom. Dom har ju även fattat att folk inte vill ha DRM skadade filer.

Jag vill bara förtydliga att jag inte är emot fildelning och att jag också laddat hem musik - som ni ser ovan. Jag anser att man absolut får ladda hem musik och lyssna på innan man köper - eller låter bli att köpa. Jag laddar inte ner så mycket längre av bekvämlighetsskäl, jag har Spotify och de skivor jag vill ha nuförtiden tar ungefär lika lång tid att hitta via torrents som det tar att beställa dem billigt från USA. Dock vill jag slå hål på MYTEN att små band tjänar på fildelning, så är det inte. Vi i mitt band har kommit till den punkt där vi inte behöver betala för oss längre, det är ett stort steg på vägen och vi kommer aldrig gå med stor vinst. Däremot är det sjukt när folk mailar och säger "Ni är mitt favoritband, jag har alla era skivor och demos men var hittar jag era texter?" "Jo, hade du faktiskt haft alla våra skivor eller demos så hade du hittat texterna där". Så ni som gillar musik, se till att stöd era favoritartister, en skiva i en skivaffär gör mer än ni tror. Jag är inte ute efter att tjäna pengar men jag kan lova att det är mycket lättare att fokusera på att göra bra musik när man vet att man har nån som kan ta tag i det praktiska.

Antar att ni är cirkus 5st i bandet x 50.000kr = 250.000kr, säg 25.000kr i replokalskostnad på ett år så har ni 225.000kr kvar. Vad kostar en studiotimme i lösvikt? 2000kr?
Då har ni alltså behövt 100timmar för att spela in en skiva (EP?) och hade ändå råd att åka tillochfrån lokalen med limo för 25.000kr? :tummenupp

Nu menade jag allt utöver studio. Resor till och från studion, mat, boende, underhåll av instrument. Förlorad arbetsinkomst är ej inräknad heller. Och vi är inte fem i bandet, vi är två. ;)

Eftersom ni bevisligen inte gör livespelningar då det inte fanns som inkomst så räknar vi lite på försäljning av skivor.

200kr/st direkt till "fansen" = 1250 st sålda skivor för att gå +/- 0kr

genom bolag = 5-10kr per såld skiva minus marknadsföring =
25-50.000 sålda skivor för att gå +/- 0kr.

Vi gör livespelningar men det tjänar man inga pengar på. Man ska va glad om man får resan betald och kan köpa en flaska wirre på vägen hem. En skiva för 200 kr får man inte såld, end of story. Och vi får inga skivor gratis av skivbolaget. Räkna med 50 kr vinst per såld skiva så kommer du närmare sanningen. Genom bolaget är du rätt på det, vi får €1 per såld skiva och vi har ett rätt bra avtal jämfört med många andra.

ITunes är ju det närmaste man kommer idag och det går ju också skitbra för dom. Dom har ju även fattat att folk inte vill ha DRM skadade filer.

iTunes är tyvärr en ganska dålig tjänst för artister - särskilt för små artister - för det är inte direkt gratis att vara med där och iTunes har dessutom rätten att censurera utan förklaring, nåt som innebär att om nån amerikansk morsa tycker att det och det bandet är dåligt för mitt barn så kan det tas bort helt från iTunes. Det tycker jag är fantastiskt.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back