Dra 3-fas till muggen.

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Tja!

Jag måste dra tre-fas till muggen från hallen, för jag har nämligen en tvättmaskin ståendes där inne, som är just 3-fas.
Nån elektriker som vet hur man gör? Jag vet att det kanske inte är helt bra att göra det själv... Men det finns många hål att stoppa pengarna i så att säga...

Vad för kablar? Vad behöver jag köpa?

tack på förhand! =>

nill0w skrev:
2366536 Tja!

Jag måste dra tre-fas till muggen från hallen, för jag har nämligen en tvättmaskin ståendes där inne, som är just 3-fas.
Nån elektriker som vet hur man gör? Jag vet att det kanske inte är helt bra att göra det själv... Men det finns många hål att stoppa pengarna i så att säga...
tack på förhand! =>
Med tanke på detta "Jag vet att det kanske inte är helt bra att göra det själv" så tycker jag att det ska du INTE, bara frågan är ett bevis på detta..
Starkström är för farligt att pyssla med om man inte vet exakt vad man gör, spec i våtutrymmen och likn. I värsta fall kan du få en "fungerande installation" men med maskinens hölje på 400V spänning till jord = det blöta golvet..med dig eller någon annan som "kabel"...:rolleyes:
Moralkaka? Javisst, men har man som jag sysslat med el av olika slag sen forntiden får den yttersta respekt för elektricitet..

mjaru...
asså om man e såpass osäker som du verkar vara så tycker jag väl iaf att de första du ska göra e att söka igenom bekantskapskretsen efter nån som e polare me nån elektiker som kan göra de svart för en liten summa...

Kahobe skrev:
2366571 Med tanke på detta "Jag vet att det kanske inte är helt bra att göra det själv" så tycker jag att det ska du INTE, bara frågan är ett bevis på detta..
Starkström är för farligt att pyssla med om man inte vet exakt vad man gör, spec i våtutrymmen och likn. I värsta fall kan du få en "fungerande installation" men med maskinens hölje på 400V spänning till jord = det blöta golvet..med dig eller någon annan som "kabel"...:rolleyes:
Moralkaka? Javisst, men har man som jag sysslat med el av olika slag sen forntiden får den yttersta respekt för elektricitet..

Varför skulle jag få det så? Jag är inte helt borta i el tycker jag, men kanske inte helt kunnig, därför jag frågar?

Är det ingen som kan förklara lite..? Vet att man behöver säkra varje fas osv.

Äh, montera en förgreningsdosa bakom spisen och dra en förlängningssladd genom lägenheten till badrummet = ej fast installation.

Snyggt? Praktiskt? Neeeee, men det är nog lagligt iaf. :yoparty

nill0w skrev:
2366536 Tja!

tack på förhand! =>

Jobbade som elektriker för 10 år sen och vill också påpeka att det är fan livsfarligt om man inte vet vad man gör. Dessutom är du inte behörig att utföra installationen så vid brand blir du skyldig om du överlever.

Med det sagt: orkar inte skriva en novell så jag tar det i jättekorta drag.

Lokalisera lediga säkringshållare.

Fixa 5 nya FK-kablar med rätt färger som räcker in till muggen.

Stäng för fan av strömmen till centralen och skruva bort plåten.

Tvinna på de nya kablarna på de gamla som går in till muggen (spelar ingen roll vilket håll du drar).

Be någon dra i de gamla medan du matar på de nya.

Koppla in de nya faserna till nya säkringar (tänk på fasbelastningen) och sätt tillbaka plåten.

Koppla in tvättmaskinen.

Koppla på strömmen.

Väldigt kortfattat men du kan PM:a mig om du behöver veta mer.

Det är OLAGLIGT att göra sånt själv! Det kan även vara LIVSFARLIGT om det görs fel. Skulle huset brinna ner får du inget på försäkringen. Skulle någon bli skadad kan du åka i fängelse. Det är ju våtutrymme också, gissa varför rakmaskinsuttaget endast är 110 volt bakom en skyddstrafo!

edit: rakapparat heter det visst! :rofl

syltburk skrev:
2366777 Det är OLAGLIGT att göra sånt själv! Det kan även vara LIVSFARLIGT om det görs fel. Skulle huset brinna ner får du inget på försäkringen. Skulle någon bli skadad kan du åka i fängelse. Det är ju våtutrymme också, gissa varför rakmaskinsuttaget endast är 110 volt bakom en skyddstrafo!

edit: rakapparat heter det visst! :rofl

Jo, som jag skrev är han inte behörig för 5 öre men har han bestämt sig för att göra jobbet så kan ju jag bara underlätta så gott det går.

När det gäller rakapparatuttaget så har de flesta nuförtiden 220v då en jordfelsbrytare tillåter det i våtutrymmen. Kanon när man ska blåsa håret eller ladda tandborsten och frugan kan inte ta livet av en genom att kasta i någon elgrej när man ligger i badet :)

I en gammal lägenhet som morsan och farsan hyrde satt det en varmvattenberedare ovanför badkaret, installerad med en gummikabel som gick in i en dosa i väggen.

Det hade suttit så i alla tider och fungerade utmärkt.

Jag var i deras garage och mekade en kväll då jag fick en skvätt bensin över mig, så jag gick in och lånade nya kläder och skulle duscha av mig, då jag fumlade efter shampoo flaskan råkade jag få tag på gummikabeln.
Jag kan lova att man blir skitskraj när man känner att man får ström i sig när man står i en blöt plåtbalja.

Det visade sig vid en uppmätning vara en krypström på 60-70V som berodde på skillnad i jordspänningspotensial mellan avloppet och nätjorden, kabeln jag fick tag på var nött så att kopparen på jordledningen var blottad, och därför kröp det en relativt ofarlig ström genom mig.

RawLion skrev:
2366818 Jo, som jag skrev är han inte behörig för 5 öre men har han bestämt sig för att göra jobbet så kan ju jag bara underlätta så gott det går.

När det gäller rakapparatuttaget så har de flesta nuförtiden 220v då en jordfelsbrytare tillåter det i våtutrymmen. Kanon när man ska blåsa håret eller ladda tandborsten och frugan kan inte ta livet av en genom att kasta i någon elgrej när man ligger i badet :)

Men du hjälper ju honom ändå, lite oansvarigt tycker jag.
Att det är 230 (inte 220:tungan ) Volt i badrummen nuförtiden visste jag inte, är inte så insatt i installations-el.

edit: Om man vill snåla kan man göra installationen själv och innan man spänningssätter så låter man en behörig elektriker kontrollera och godkänna det.

Last edited:
syltburk skrev:
2366853 Men du hjälper ju honom ändå, lite oansvarigt tycker jag.
Att det är 230 (inte 220:tungan ) Volt i badrummen nuförtiden visste jag inte, är inte så insatt i installations-el.

edit: Om man vill snåla kan man göra installationen själv och innan man spänningssätter så låter man en behörig elektriker kontrollera och godkänna det.

Du har helt rätt med spänningen. Det är bara att uttrycket 220V har blivit en norm för apparater som går på ström (jo, jag vet vad ström är) i detta land.

"tala med bönder på bönders språk", eller vad de säger :D

RawLion skrev:
2366909 Du har helt rätt med spänningen. Det är bara att uttrycket 220V har blivit en norm för apparater som går på ström (jo, jag vet vad ström är) i detta land.

"tala med bönder på bönders språk", eller vad de säger :D

:D
Jag tycker ju att eftersom jag tillhör den unga generationen så ska vi unga tillsammans kämpa för att man ska säga 230 volt. Hur länge sedan var det sen vi gick över till 230? 15 år? Okej att de "gamla" säger 220 men jag ska fanimej få rätta er!:)

syltburk skrev:
2366929 :D
Jag tycker ju att eftersom jag tillhör den unga generationen så ska vi unga tillsammans kämpa för att man ska säga 230 volt. Hur länge sedan var det sen vi gick över till 230? 15 år? Okej att de "gamla" säger 220 men jag ska fanimej få rätta er!:)

Uppfattat!!!

Jag är 10 år äldre än dig (om din profil stämmer) och jag lovar att säga 230v hädanefter. Jag jobbar ju trots allt i elproduktionsbranschen (kärnkraft). :D

RawLion skrev:
2366959 Uppfattat!!!

Jag är 10 år äldre än dig (om din profil stämmer) och jag lovar att säga 230v hädanefter. Jag jobbar ju trots allt i elproduktionsbranschen (kärnkraft). :D

jag som är yrkes skadad av alla gubbar jag jobbar med så jag kommer nog att säga 220 V och 380 V ifortsättningen men jag ska försöka bättra mig...

Last edited:
Det är faktiskt bara om branden ORSAKATS av en felaktig installation som det blir problem, och det brukar inte bli att man inte får nått, men typ 50% istället eller nått, det skiljer ifrån fall till fall.

Om TV tar eld kvittar det ju om man kopplat ett uttag i sovrummet.

Men våtutrymmen ska man akta sig för, mycket större risk för framtida problem, och 3-fas ska man ha respekt för. Det har betydelse var man sätter de olika tåtarna, även om det finns folk som inte tror det:va

Jag hade låtet en elektriker göra det.

/Pajje

Öhh 1 Du får inte göra det för du har inte abl eller någon som ansvarar som har det. 2 Du har inte änns erfodlig kunskap. 3 du får inte ut på varken garanti eller försökring om det brinner upp.

Står 220 i våra böcker :S

nill0w skrev:
2366536 Tja!

tack på förhand! =>

Hörrö!

Man brukar kunna 220 koppla maskinerna oxå, det brukar finnas 2 alternativ. Kolla upp det ordentligt innan du börjar leka elektriker.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg