Dra åt hjul - moment

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Har bytt däcken(för första gången) men har ingen momentnyckel. Hur kinkigt är det att dra åt med exakt antal nm?

Övriga begåvade tips på vad man ska tänka på/undvika för att få hjulen att rulla fint?

Det är bara att dra åt, där behövs ingen momentnyckel. Dra "lagom".

Ganska viktigt för att grejerna ska sitta kvar eller inte dras sönder. Brukar (brukade) vara 40Nm fram och 80Nm bak på KTMs större cyklar (om de inte ändrat det sedan de bytte axeldiameter - kolla!). Biltemas momentnycklar fungerar för de flesta hobbymekaniker, inte så blodigt dyrt.

Goldwing_WannaB skrev:
Har bytt däcken(för första gången) men har ingen momentnyckel. Hur kinkigt är det att dra åt med exakt antal nm?

Övriga begåvade tips på vad man ska tänka på/undvika för att få hjulen att rulla fint?

Just ja!

När du sätter tillbaka hjulet så drar du åt hjulaxeln med det moment du ska använda sen INNAN du drar åt den två bultarna "2st på vardera sida" så antar jag att du har monterat på oket också. Ha hjulet i luften och snurra på det samt bromsa successivt med bromshandtaget så du centrerar gafflarna och sen drar du åt bultarna. På så sätt minimerar du risken att ev gaffeln skulle arbeta snett!

motardnisse skrev:
Just ja!

När du sätter tillbaka hjulet så drar du åt hjulaxeln med det moment du ska använda sen INNAN du drar åt den två bultarna "2st på vardera sida" så antar jag att du har monterat på oket också. Ha hjulet i luften och snurra på det samt bromsa successivt med bromshandtaget så du centrerar gafflarna och sen drar du åt bultarna. På så sätt minimerar du risken att ev gaffeln skulle arbeta snett!

:tummenupp

För 660 -03

660 SMC
Frame Central chrome-moly-steel frame
Fork White Power 4860 MXMA
Wheel travel front/rear 265 / 310 mm (10,6 / 12,4 in)
Rear suspension Central shock absorber (WP BAVP4681) with PRO-LEVER linkage to rear- swing-arm with needle bearing
Front brake Disc brake with carbon-steel brake disc, and 4 piston brake caliper
Front brake disc Ø 320 mm (12,8 in)
Rear brake Disc brake with carbon-steel brake disc  220 mm (8.8 in), brake caliper floated
Tyres front 120/70-17
Air press. 2 bar (29 psi)
Tyres rear 160/60-17
Air press. 2,2 bar (31 psi)
Fuel tank capacity 9 liter (2,3 US gallons), 2.5 liter (0,6 US gallons) reserve
Final drive ratio 16:38
Chain X – Ring 5/8 x 1/4"
Bulps headlight . . . . . . . . . . . . . H4 12V 60/55W (socket P43t)
parking light . . . . . . . . . . . 12V 5W (socket W2,1x9,5d)
indicator lamps . . . . . . . . . 12V 1,2W (socket W2x4,6d)
brake – rear light . . . . . . . 12V 21/5 W (socket BaY15d)
flasher light . . . . . . . . . . . 12V 10W (socket Ba15s)
license plate illmination . . . 12V 5W (socket W2,1x9,5 d)
Steering angle 63 °
Wheel base 1510 ± 10 mm (59.4 ± 0.4 in)
Seat high 910 mm (36,4 in)
Ground clearance 290 mm (11,6 in)
Dead weight without fuel 131 kg (289 lbs)
TECHNICAL SPECIFICATIONS - CHASSIS 660 SMC 2003
660 SMC
WP 1418X738
Compression adjuster 20
Rebound adjuster 15
Spring 4,4 N/mm
Spring preload 28 mm
Air chamber length 110 mm
Fork oil SAE 5
STANDARD ADJUSTMENT - FORK
660 SMC
WP 0118X730
Compression adjuster 4
Rebound adjuster 8
Spring 70 / 260
Spring preload 22 mm
STANDARD-ADJUSTMENT-SHOCK ABSORBER
Collar nut front axle M24x1,5 40 Nm
Collar nut rear axle M20x1,5 80 Nm
Shock absorber top M10 (10.9) 45 Nm
Shock absorber bottom M10 (10.9) 45 Nm
Collar screws brake disk front M6 (10.9) Loctite 243 + 10Nm
Collar screws brake disk rear M6 (10.9) Loctite 243 + 10Nm
Allan head screw brake caliper front M10 Loctite 243 + 40 Nm
Bearing bolt linkage arm/frame M12 60 Nm
Collar nuts rocker arm bolts M14x1,5 100 Nm
Engine mounting screw M10 45 Nm
Ball joint for push rod M8 Loctite 243 + 25 Nm
Sprocket screws on nuts M8 Loctite 243 + 35 Nm
Collar nut swingarm bolt M14x1,5 100 Nm
Clamping screws top triple clamp M8 20 Nm
Clamping screws bottom triple clamp M8 15 Nm
Clamping screws fork stubs M8 10 Nm
Screws handlebar clamp M8 20 Nm
Allan head screw handle bar support M10 Loctite 243 + 20 Nm
Spoke nipple M4 4 Nm
Other screws/collar nuts on chassis M6 10 Nm/15 Nm
M8 25 Nm/30 Nm
M10 45 Nm/50 Nm
TIGHTENING TORQUES - CHASSIS 660 SMC 2003

Har KTM gjort hjulbultarna korta med flit fram för att man inte ska kunna dra dem utan att dra dem runda? :kocko

Att dra åt dem med rätt moment är ett jävla lyxproblem när man inte kan dra dem alls :gnissla

Skit vad frustrerande... Krävs det specialverktyg annat än fasta nyckar och skiftnyckel?

Goldwing_WannaB skrev:
Har KTM gjort hjulbultarna korta med flit fram för att man inte ska kunna dra dem utan att dra dem runda? :kocko

Att dra åt dem med rätt moment är ett jävla lyxproblem när man inte kan dra dem alls :gnissla

Skit vad frustrerande... Krävs det specialverktyg annat än fasta nyckar och skiftnyckel?

Vilken/vilka menar du?

De två små på vardera sida som låser hjulaxeln eller hjulaxeln?

Goldwing_WannaB skrev:
10mm samt 27mm.Hylsor och spärrskaft eller T-handtag funkar bra.

motardnisse skrev:
Vilken/vilka menar du?

De två små på vardera sida som låser hjulaxeln eller hjulaxeln?

Problemet verkar hur som helst vara att när jag drar åt skivbromsen mot vänstra gaffeln(de två skruvarna med loctite) lägger den sig emot skivan och bromsar. Hårt. Måste bromsen plockas bort helt när man drar åt? Lite småmeckigt att få in skivan i spåret så jag lät den sista väldigt löst under tiden jag drog åt hjulet.

Fan att det alltid ska vara så mkt lättare att skruva loss grejer... :rolleyes:

Last edited:
Goldwing_WannaB skrev:
Hjulaxeln. Men är det möjligen så att man bara drar åt på vänstersidan av hjulaxeln(efter att ha dragit de 2 små på högra gaffeln)?

Problemet verkar hur som helst vara att när jag drar åt skivbromsen mot vänstra gaffeln(de två skruvarna med loctite) lägger den sig emot skivan och bromsar. Hårt. Måste bromsen plockas bort helt när man drar åt? Lite småmeckigt att få in skivan i spåret så jag lät den sista väldigt löst under tiden jag drog åt hjulet.

Fan att det alltid ska vara så mkt lättare att skruva loss grejer... :rolleyes:

Vet inte om jag fattar dig rätt men sätt dit axeln, skruva fast de två 10mm på gaffelbenet(vänstersida fram ifrån set)Sen drar du fast axeln och till sist drar du de två 10mm på höger gaffelben, har själv lite svårt att förstå att detta skulle vara något större problem men men vi har alla olika styrkor(svagheter)

Lycka Till

Det man ska vara noga med är att INTE dra åt de 4 10mm skruvarna innan man har rullat fram och bromsat hårt några ggr så att gaffelbenen hamnar i rätt position.

Honung skrev:
Vet inte om jag fattar dig rätt men sätt dit axeln, skruva fast de två 10mm på gaffelbenet(vänstersida fram ifrån set)Sen drar du fast axeln och till sist drar du de två 10mm på höger gaffelben, har själv lite svårt att förstå att detta skulle vara något större problem men men vi har alla olika styrkor(svagheter)

Lycka Till

Jo du fattade mig rätt. Det var precis så jag gjorde men när jag sen drar fast bromsen sätter sig oket hårt mot skivan.

Goldwing_WannaB skrev:
Jo du fattade mig rätt. Det var precis så jag gjorde men när jag sen drar fast bromsen sätter sig oket hårt mot skivan.

Efter du har dragit bulten med 40Nm ska du släppa de 2st 10mm bultarna igen och bromsa som jag skrev ovan, då kommer gafflarna glida på axeln och ställa sig i rätt läge och förhoppningsvis lösa problemet med ditt tighta ok. Allt detta står beskrivet med pics i handhavandeboken.

Goldwing_WannaB skrev:

Skumt, på min är det två distansbrickor mellan oket och gaffeln men vet inte om det är lika på 660 men kolla så du inte glömt dem i så fall. Prova även det Basse tipsade om. Har monterat mina hjul både med oket kvar och borttaget och har aldrig haft några problem. Hör av dig om du går bet :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT