DR800 hastighetsmätare kaputt, Alternativ?

Holpers

Ducati
Gick med
12 Oct 2009
Hoj
2008 Ducati Monster 696
Tjena

Jag har en Dr800s 91 som jag fixat lite med. Märkte på första turen att hastighetsmätaren bara fladdrar lite när man gasar på. Accelererar jag så går den upp till typ 30-40km/h sen när man kör jämn fart så trillar den ner till 0-strecket igen. Har kollat på vajjern och den ser ju ok ut.. (om man nu kan avgöra det genom att bara titta på den.):va

Frågan är: Finns det enkla standard fel på mätarna som lätt går att fixa eller skall jag leta ny/alternativa mätare? Finns det typ digitala mätare typ modell cykeldator fast snäppet bättre och pålitligare. Vad är godkänt att köra med? Vill inte betala flera tusen så billiga lagliga lösningar har förtur =)

Bifogat

• Maj mobil 030.jpg
    Maj mobil 030.jpg
    262.2 KB · Visningar: 70
går ju o fixa.. förmodligen vajern skulle jag tro. annars lär de va den lilla grejen vid hjulet som e trasig.. en sån kan jag ev ha liggandes. kanske vajer oså. pm,a om de är nåt du vill ha tokbilligt, måste se utifall jag hittar dom först isåfall.

går ju o fixa.. förmodligen vajern skulle jag tro. annars lär de va den lilla grejen vid hjulet som e trasig.. en sån kan jag ev ha liggandes. kanske vajer oså. pm,a om de är nåt du vill ha tokbilligt, måste se utifall jag hittar dom först isåfall.

Tack för det. Jag ska felsöka lite noggrannare sen återkommer jag. Tänkte kolla vajjern om den är hel. Lyfta framhjulet och snurra lite. Ska kolla vid hjulet också. Kanske sätta borrmaskinen och snurra för att se om mätaren funkat jämnt och fint. Nålen har bytts ut mot en liten fastlimmad vit pinne, antar att originalnålen ramlat av nån gång. Men det borde inte påverka funktionen tycker jag?

Finns det smidiga eftermarknadsmätare, om originalmätaren är paj, som bara är att koppla på? Helst med varvräknare, helljuslampa, frilägeslampa och blinkerslampa inbyggt i samma hus? Finns sånna smdiga för under 1000kr?

Är det inte bara att skruva loss hela vajern och dra i den.. Får du den i handen så är den paj.. Om inte så är det mätaren.. :va

Ja jag vet inte alltså men så har det varit på alla andra sukkor med vajerdriven mätare

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back