DR650 tvärdog vid körning. 0 kompression...

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Fan...
-97, gått 2100mil. Stått mycket senaste 10+ åren. Nu bytt stift, olja/filter, ställt ventiler, rengjort gasare. Gått som en klocka 30 mil typ. Idag tvärdog den. Ingen motorbroms, startmotorn drar runt och fortsätter några varv efter att jag släppt knappen, går lätt att rulla med växel i.
Ergo: Ingen kompression!
Vad kan ha hänt? Ska ut och öppna lite nu. Om den skurit, kärvar den inte ihop då?
Ska lyfta topp/cylinder mm men innan dess: finns nå't "dumfel" jag bör kolla först, innan jag river? Nå't som kan ha hängt sig? De-kompen?
Tacksam för alla förslag!
Fredrik

Det har hänt en gång med moppen - stiftet skruva ur sig och den blev slöare och slöare - sen bara plopp o den rulla med noll motorbroms....

Om du har en jävulsk tur, så har du haft för kraftig hylsa till tändstiftet, så att hylsan kivat fast innan stiftet bottnat.
Har hänt mig - Känns som en normal tändstiftsdragning, men stiftet kryper ut.
Dekompen brukar aldrig hänga sig, men möjligt är det kanske.

Dessvärre så har du nog slagit av en ventil eller eldat/slagit hål i kolven.

Nä, stiften sitter och ser fina ut...
Däremot har, trots rätt åtdragningsmoment, ena avgasventilens låsmutter bestämt sig för att gå på upptäcktsfärd i motorn. Ids inte riva ikväll men imorrn. Bara att hoppas att den inte kommit ner i cylindern utan lagt sig tillrätta där den inte gör så mycket skada.
Det skramlar ju inte om motorn iallafall. Lär väl se det när jag lyfter på topplockskåpan.
Samtidigt - är det inte så att ventilen förblir stängd om låsmuttern saknas? Och således försvinner inte kompressionen..? Då känns det lite mer obehagligt plötsligt.
Skit.

Kan ju bränt en ventil om du nyligen ställt spelet, om du har tur...

Hade inte tur... Muttern måste fastnat i/under kamkedjan och haft av den för den ligger som en orm i botten på motorn :(
Så... Kan man byta kedjan utan att klyva motorn? Eller måste motorn ur och isär? Har en Haynes och tänkte fixa själv. Svårt som helv... eller "bara" tidskrävande? Utrustad med en ängels tålamod och en del mekvana.

Kamkedjan går att byta utan att lyfta ur motorn enligt verkstadsmanualen, se sidan 3-14 och 3-48. Jag har en orginalmanual ocm du behöver på andra sidan stan. Lyfta ventilkåpan och kåpan över kopplingen för att komma åt. Kopplingen ska bort och primärdrevet osv osv.

Tack! Verkar klara mig med den manual jag har men återkommer gärna om jag behöver. Ska man kanske byta till högkompkolv när man ändå pillar? Ringarna lär väl vara bra att byta iallafall. Eller behöver jag inte lyfta av cylindern..?

Du behöver inte lyfta av cylindern utan bara ventilkåpan. Iofs just 1996 DR650 finns i två versioner dels med rundrörsram och dels med fyrkantsrörram. Inget går att överföra mellan modellerna mer än hjulen. Jag har och pratar fyrkantsrörsramsvarianten.

Det finns ju en rätt stor risk att någon ventil är skrot, vrid kammen tills dom är stängda och trycksätt cylindern innan.

Om ventilerna är intakta, rekommenderas en Triss-lott!
Jag har aldrig startat den motorn igen utan att lyfta toppen. Men, det är ju jag det...:tummenupp

Om ventilerna är intakta, rekommenderas en Triss-lott!
Jag har aldrig startat den motorn igen utan att lyfta toppen. Men, det är ju jag det...:tummenupp

Det finns ju en rätt stor risk att någon ventil är skrot, vrid kammen tills dom är stängda och trycksätt cylindern innan.

Toppen åker av och ventilerna kollas! En avgasventil känns lös när man ruckar på den. Kanske får cylindern sitta om det ser fint ut.

Du behöver inte lyfta av cylindern utan bara ventilkåpan. Iofs just 1996 DR650 finns i två versioner dels med rundrörsram och dels med fyrkantsrörram. Inget går att överföra mellan modellerna mer än hjulen. Jag har och pratar fyrkantsrörsramsvarianten.

Och min är rundrörsversionen. Bra att veta när jag beställer grejor! Men det ser ut att gå. Får väl ta det skruv för skruv tills den är tillräckligt naken.

Liten update. Bilderna talar för sig själva:3freak. Ventilerna ser fina ut men de åker väl loss för mätning mm.
Något bra och inte svindyrt ventilfjäderverktyg som rekommenderas?
bild (8).jpg
bild (9).jpg
bild (10).jpg
bild (11).jpg

Är utrymmet som kamkedjan löper i avgränsat mot övriga motorn/växellådan? Alldeles säkert?
Annars hade i alla fall jag rivit motorn i molekyler för att bli av med alla bitar, spån och småpartiklar.

Är utrymmet som kamkedjan löper i avgränsat mot övriga motorn/växellådan? Alldeles säkert?
Annars hade i alla fall jag rivit motorn i molekyler för att bli av med alla bitar, spån och småpartiklar.

Det är ju inte det... Men allt annat, även där kedjan ligger, ser helt nytt ut, inte ens ett skrapmärke på nedre kamdrevet. Kanske blir mer fynd när kopplingen åker av. Jag har varit inne i vevhuset med en bamsig magnet men inte ett spån. Tvekar lite inför att riva hela motorn då det kostar för mycket att lämna in (om hojen varit ny hade det varit en annan sak) och jag inte är säker på att jag själv får ihop det hela efteråt. Sätta en neodymmagnet i oljepluggen ska jag iallafall.

Update:
Ventilerna är som nya...
Min teori om det är att i en encylindrig motor fjädrar alla ventiler upp momentant om kamdrivningen upphör (kammen läggs med "äggen" horisontellt) och risken för skada på dem är mycket liten.
I en flercylindrig motor däremot finns inget sådant "dödläge" och därför är alltid några ventiler öppna/nertryckta och kolvarna kan slakta dem...
Låter det troligt, ni som vet?

Det måste tydligen jävlas hela tiden:mad:...
Nya kamkedjan kom idag! Glad i hågen rev jag kopplingen (väntat med det då jag inte ville ha hela motorn på golvet) för att komma åt att byta kedjan och hittar...
-En kraschad oljepump
-drevet som driver den har tagit all energi från nedmalningen av kedjan och axeln har spräckt mellankåpan...

axel m pil.jpg

Är det någon ide att försöka göra nå't åt det här eller är det ny (beggad) motor som gäller? Vad sitter innanför den axeln, hittar sprängskisser men blir osäker. Ser ut att vara en konisk axel utan rörliga delar eller drev på andra sidan kåpan:va...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman