Dr650 Se -96

snorre2000 skrev:
Hej ...
Jag har precis skaffat mig en DR650 96 och funderar lite på vad man kan göra själv med en sån hoj :va , Har läst lite om ventiler på andra trådar men förstår inte termenologin riktigt eftersom jag bara har kört 2taktare innan. fanns avgasventiler tror jag men inga insugs.. rätta mig om jag har fel.
Kan ni berätta lite kortfattat för mig om hur jag justerar mina ventltiler själv.. vad jag ska tänka på, vilka skruvar jag ska skruva på m.m. Vore super snällt om ni gjorde detta :tummenupp . Och finns det nått annat jag kan göra för att öka effekten då denna hoj inte är så bakhjulsbenägen, om ni vet vad jag menar. funderar då på drevning, men hur mkt? Den har även ganska låg sadelhöjd som jag skulle vilja göra nått åt.
Tack på förhand.
Carl


jag behöver bara skruva av kylaren. sen använder jag vinklad insexnyckel att skruva av locket. så kör jag bara med bladmått i "spelet" å ställer in efter hur mycket det ska vara. det står nog i din handbok hur mycket spelet ska vara.

du ska nog inte behöva dreva för att köra på bakan. träna å hitta rätt teknik så ska det nog gå. motorn i säg tror jag inte är den starkaste. enstånka va? men det går att få upp på bakan :)
 
Tar upp den här tråden igen som jag en gång startade :banana
Hur ska man göra nu när man ska ställa in hojjen på vinterförvaring?
Vad ska man kolla, rengöra, byta olja? nått med cylindern? batteri? kjedja? :confused: för att den ska starta på första klicket till våren..
Vore nice med lite tips, när man ska bädda om cykeln tills den vaknar i vår.
 
hur gick de med kontakten? den ska nog bort :va
 
ozeo skrev:
hur gick de med kontakten? den ska nog bort :va

hmmm. vilken kontakt? menar du den vid förgasren som klickar när man ger fullgas.? jag har kopplat bort den men märker inget effektskilland.. däremot så tycker jag att bränsleförbrukningen har gått märkbart.. men det kan ju inte vara den kontakten då jag sällan ligger på fullgas. men kan det vara något i förgasaren eller nått filter? vet någon var bränslefiltert sitter på en dr 650 se. ? om det nu finns något? och kan någon svara på min tidigare fråga så vore det JÄÄÄTTE snällt :) :)
hej hoj..
Calle
 
snorre2000 skrev:
Tar upp den här tråden igen som jag en gång startade :banana
Hur ska man göra nu när man ska ställa in hojjen på vinterförvaring?
...

Ja du Snorre, om detta finns det lika många teorier som hojåkare. Mitt tips: ställ inte undan den! Kör hela vintern. Men om du nu inte kan/vill åka mer:

- Fyll tanken med soppa blandat med bränslestabilisering (finns hos din lokala hojfirma) tills det rinner över. Fylld tank rostar inte.
- Töm flottörhuset (undersidan av förgasaren, finns en liten skruv du kan lossa varvid soppan strilar ut) för att undvika avlagringar som sedan kan sätta igen trånga hål/kanaler.
- Varmkör, ut med gammal olja, nytt filter, fyll tills det rinner över (glöm inte att tappa ur till rätt mängd på våren!)
- Skruva ut ett stift och häll i en matsked olja eller 2, dra runt motorn några varv för hand.
- Gör ren kedjan (se till att få bort allt vatten om du kladdar med sådant) och smörj den ordentligt.
- Tvätta hojen och vaxa lackade ytor. Spreja eller gnid in kromade/polerade metallytor med fin olja ("symaskinsolja")
- Ställ upp hojen på ramen så hjulen är fria, så undviker du risken för platta på däcken.

Gå i ide :tummenupp

/GoG
 
Gör resten men strunta i bränslestabilisatorn och byt bensin till våren istället. Den gamla bensinen slår man i bilen och slår ny fräsch i hojen. Jag har provat bägge varianter och ny bensin fungerar bättre i min Suzuki än stabilisatorvarianten.
 
Hej.
Hade laddat mitt batteri med en 12v 4A laddare idag och skulle testa starta hojjen. Men den gick aldrig igång och jag körde startmotorn så länge att batteriet blev utladdat igen. Nu undrar jag om jag kan köra startmotorn med nått annat än ett batteri typ starthjälp.
Vad använder man då?
Hur ycket ström behöver startmotorn för att köras?

tacksam för hjälp!!!
 
snorre2000 skrev:
Hej.
Hade laddat mitt batteri med en 12v 4A laddare idag och skulle testa starta hojjen. Men den gick aldrig igång och jag körde startmotorn så länge att batteriet blev utladdat igen. Nu undrar jag om jag kan köra startmotorn med nått annat än ett batteri typ starthjälp.
Vad använder man då?
Hur ycket ström behöver startmotorn för att köras?

tacksam för hjälp!!!

Kabla ifrån en avstängd bil eller ett löst bilbatteri.

DOCK bör du passa dig så du inte tar slut på startmotorn när du står och maler.

Startar den inte,ge den lite startgas så brukar dom hoppa igång.
 
Långa farbron skrev:
Kabla ifrån en avstängd bil eller ett löst bilbatteri.

DOCK bör du passa dig så du inte tar slut på startmotorn när du står och maler.

Startar den inte,ge den lite startgas så brukar dom hoppa igång.

Är det inte för stark ström från ett bilbatteri? om inte, hur gör man mer exakt, alltså hur kopplat man då. Ska man ha mcbatteriet inkopplat?

Vart sprutar man in startgas?
 
Last edited:
snorre2000 skrev:
Är det inte för stark ström från ett bilbatteri? om inte, hur gör man mer exakt, alltså hur kopplat man då. Ska man ha mcbatteriet inkopplat?

Vart sprutar man in startgas?

bilbatteri går bra :tummenupp
+ från bil till + på mc
- från mc till - på bil.
aså ja, mc batteriet ska va kvar o inkopplat.
startgas sprutar min in till luftburken :)
 
snorre2000 skrev:
.....jag körde startmotorn så länge att batteriet blev utladdat igen.......
:stop startmotorn har ingen direkt kylning, har för mej att jag läst någonstans att den inte bör köras mer än ca 5 sek åt gången.
Kör du för länge så "brinner" den.

Testa att sätta i ett nytt stift (det räcker att byta det ena), den har säkert blivit sur av alla misslyckade start försök (har själv haft några dr650 och varit med om startproblem efter att den stått ett tag, nytt stift+gas har varit lösningen)
 
snorre2000 skrev:
Hej.
Hade laddat mitt batteri med en 12v 4A laddare idag och skulle testa starta hojjen. Men den gick aldrig igång och jag körde startmotorn så länge att batteriet blev utladdat igen. Nu undrar jag om jag kan köra startmotorn med nått annat än ett batteri typ starthjälp.
Vad använder man då?
Hur ycket ström behöver startmotorn för att köras?

tacksam för hjälp!!!

Risk att du kokat batteriet. 4A är alldeles för mycket för ett hojbatteri. Skaffa en billig batterladdare som laddar ca 0,5A tex biltemas 37-707 för 70:-. Ladda i timmar ungefär dubbelt som antal ampere på batteriet. I övrigt som de andra säger med tändstiftsbyte osv.
 
Anders R skrev:
Risk att du kokat batteriet. 4A är alldeles för mycket för ett hojbatteri. Skaffa en billig batterladdare som laddar ca 0,5A tex biltemas 37-707 för 70:-. Ladda i timmar ungefär dubbelt som antal ampere på batteriet. I övrigt som de andra säger med tändstiftsbyte osv.

ett par tmmar går kanon bra med 4A
 
ozeo skrev:
ett par tmmar går kanon bra med 4A

ja.. det står på batteriet att quick laddning är åp 4A i 1hoch standard är 0.9 i typ 6 h., så det är antagligen inte brännt.. Har kört exakt 1 h.
Det där med stiften så bytte jag båda i vinter, så det borde väl inte va det. Så detta är första gången jag startar den efter det. Men det där men bilbatteri och startgas ska jag nog testa. vet inte bara vart jag får tag i startgasen :gnissla ,
Hmm. men om startmotorn är bränd så borde den väl vara helt död eller? För min funkar fin fint.. det är bara det att den inte .... vill starta.
Tack för alla tipsen förresten, pals.
 
snorre2000 skrev:
ja.. det står på batteriet att quick laddning är åp 4A i 1hoch standard är 0.9 i typ 6 h., så det är antagligen inte brännt.. Har kört exakt 1 h.
Det där med stiften så bytte jag båda i vinter, så det borde väl inte va det. Så detta är första gången jag startar den efter det. Men det där men bilbatteri och startgas ska jag nog testa. vet inte bara vart jag får tag i startgasen :gnissla ,
Hmm. men om startmotorn är bränd så borde den väl vara helt död eller? För min funkar fin fint.. det är bara det att den inte .... vill starta.
Tack för alla tipsen förresten, pals.
stiften kan gå ändå..men borde funka.
startgas på vilken mack med kem artiklar..ok/q8 har.
startmotorn kanske kan brännas om du nöter för länge på den..har dock ej vart med om det
:va
 
Hej
Yes, äntligen har hojjen gått igång.. Fast den va segstartad
Jag gjorde som ni sa att koppla in bilbatteriet men jag använde ingen startgas. Det gick ändå :) Sen tog det ungefähr 15 min på tomgång innan den hade slutat ryka som en skorsten och gå upp i varv. Sen gick den riktigt bra. Nu är det bara att starta den en stund varje dag för att hålla den varme tills våren kommer.
Vill tacka Ozeo, Fredde Meck och långa farbrorn för tipsen... Ni har verkligen räddat min dag :tummenupp .

MVH Calle
 
Bumpar denna tråd med en annan fråga jag har nu när jag ska ladda mitt batteri och då jag bara har en biltema laddare som laddar 0.5 A men på mitt batteri står det 0.9 A i 5-10h och 4 A i 1h ... hur länge ska jag ladda mitt batteri för att det ska bli fulladdat? typ 15 h eller? :confused:
 
snorre2000 skrev:
Bumpar denna tråd med en annan fråga jag har nu när jag ska ladda mitt batteri och då jag bara har en biltema laddare som laddar 0.5 A men på mitt batteri står det 0.9 A i 5-10h och 4 A i 1h ... hur länge ska jag ladda mitt batteri för att det ska bli fulladdat? typ 15 h eller? :confused:

typ..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top