DR600S 1989 Ingen gnista, stator kass?

Blomdahl

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Göteborg
Hoj
DR600S
Hej,



Har en 1989 DR600S utan gnista. Bytt cdi på föregående ägares inrådan utan framgång. Efter det kom min manual på posten och då mätte jag upp tändspole m.m med multimeter och allt verkade stämma (primären var pyttelite hög men jag skyller det på Biltemas billiga multimeter).



När jag mätte pickup coil, charging cables och power source (vet inte vad de heter på svenska) på statorn blev det knepigare:

Pick Up (Orange and green wires) = 220 Ohm - Manual säger 185 till 250 Ohm = Ok
Charging (3 Yellow wires) = 0.9 Ohm - Manual säjer 0.1 to 1.2 Ohm = Ok
Power source (B/R and B/W wires) = noll, nada... - Manual säjer 170 to 320 Ohm = Kass



Vad betyder det? Är det kortis i statorlindningen? Bara att byta statorn?

Nån som förstår sig på sånt här? Någon som har en beg stator liggande?

Snälla hjälp...



/Blomdahl
 
Har du noll såsom i inget utslag eller noll som i en nolla på multimetern?

Har du defacto en nolla är det ren kortis och då kan du ha tur om en kabel är klämd, om inte kortslutning i primärspole vilket är lite ovanligare.

Annars är det avbrott och har du tur är det en kabel som är av, så mät direkt på primären.

Har inte dom där 12v cdi förresten?
 
Last edited:
Har haft samma problem på min.blev stator byte hitta en beg på ebay
 
Hittat felet, en av "power source"-kablarna är av någonstans (tack Skäggot). Ska försöka löda dit ny kabel och hoppas att det funkar sedan..
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top