DR600 tappar kraft av och till

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
I går var jag ute och roade mig lite i regnet med grusmoppen (Suzuki DR600 -85), när hojen plötsligt tappade orken. Den går fortfarande rent och fint på tomgång, men det händer inte mycket när man vrider på, utan låter mest som den får för mycket luft...
Sedan kan den plötsligt vakna till igen och gå som den skall i några sekunder för att sedan storkna igen... Det blev ett par ofrivilliga bakhjulsåkningar när den kom igång vid fullgas på ettan :rolleyes:
Motorcykeln är helt orginal och nyservad med olja, filter, luftfilter m.m.
Stiften är däremot inte bytta, kan det vara de som bråkar? (dubbla tändstift)
Har för mig att hojen har gjort likadant några gånger tidigare, även vid torrt väder. Annars funkar allt som det skall och den startar alltid på andra eller tredje kicken.
Några idéer om var jag skall börja felsöka? Stift? Ventilspel? Förgasare?
Tacksam för all hjälp...

Har du kollat så att den får soppa som den ska, ingen igensatt avluftning, klämd slang eller förbrukat soppafilter?

Skulle kunna vara en idé :tummenupp Soppafilter har jag inget, men jag undrar om problemet inte uppträdde senast jag tankat fullt också. Skall provblåsa avluftningen om den funkar.
DR:en har ju inte så avancerat bränslesystem, så andra slangar än bränsleledning och avluftning finns inte...:)

Så... Tankluftningen genomblåst och kollad. Tändstiften ser ok ut, om än lite sotiga runt kanterna. Skall åka och köpa två nya stift och se om det gör skillnad.
Något mer jag borde kolla?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard