Dr500

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Någon som kan nått om dr500? Eller någon som kanske har en verkstadsbok liggande till försäljning? Isf är jag intresserad! Ännu mer intresserad är jag av att köpa papper till en:)
Köpte en med stum motor igår som jag tänkte ta delar av, men efter att ha tvättat av alla alger så va den riktigt fin! Inga bucklor och verkar vart ganska väl omhändertagen en gång i tiden, så nu blir det att riva motorn och se vart felet sitter:)
 
Det va inte svårt att konstatera felet där..uploadfromtaptalk1454875590126.jpguploadfromtaptalk1454875597094.jpguploadfromtaptalk1454875604390.jpg
Blir en ny topp, hade manglat den så djupt och samtliga ventiler va krökt så en begagnad topp blev enkare och säkrare. Ny kolv så klart:p cylindern hade klarat sig bra så en honing håller i den.. det verkar som allt övrigt har klarat sig bra så det ska nog gå att få liv i denna:)
 
Om någon besitter kunskapen av hur man ska montera kamen på en sån här får ni gärna träda fram.. Gissar att som på alla motorer ska motorm stå i övre dödläge och markeringar läsas av vid demontering.. Det va inget alternativ då det låg en ventil som förhindrade öd..
 
Tog toppen till en riktigt duktig topp trimmare jag känner och han ansåg att det har gått för djupt på sina ställen, sedan är 1säte skadat. Vidare skulle 4 nya ventiler kosta 900kr och jag har fått tag på en begagnad topp med ventiler för 700spänn ink.frakt.. Så det va en ganska enkel ekvation..
 
Finns även sprickor utifrån dom djupaste märkena, känns dumt att lägga ner jobb på den då.
 
Ingen som vet hur mycket olja gafflarna ska ha? Tog precis isär dom och ena benet hade 295mm luft och andra 360mm mätt vid fullt komprimerade gaffelben....
 
Har hänt endel, öhlinarna är inlämnade till ett öhlins service center för renovering.
Framgaffeln är isärplockad och ordentligt rengjord och fick nya packboxar och olja.
Svingen togs av och lackades, lagrena i svingen tvättade i diesel och infettade på nytt, borrade in en smörnippel för svinglagrena oxå..
Även styrlagret tvättades rent och fettades in på nytt
Fälgarna skrubbades rena och kollades över, nya däck beställda.
Ny kolv har anlänt och så även en topp.
uploadfromtaptalk1456733937561.jpg
uploadfromtaptalk1456733945743.jpg

Hoppas på uppstart i slutet på veckan..
 
Du kanske redan gjort det men annars bör du nog även kolla igenom underdelen på motorn. Med tanke på hålet i kolven så kan du nog ha skrot där nere som i sin tur kan ge nya haverier.
 
Självklart! Den är kluven helt, nämde det aldrig då jag ser det som en självklarhet. Dock hittade jag inte så mycket som ett spån, så det hade uppenbarligen räckt med dieselsköljningen jag gjorde innan jag delade den..
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top